Hej!
Jag och min make står snart i startgroparna till att bygga hus. En dröm som jag har är att ha en vinkällare men vi har fått för oss att det skulle bli alldeles för dyrt. För att inte ångra mig efteråt så tänkte jag iaf undersöka saken så att vi inte gör en miss som hoppar över det.

Så min fråga är helt enkelt om det är någon här inne som har byggt en vinkällare i samband med att ni byggt nytt hus och vad det isf kostade?. Det jag menar med en vinkällare är alltså precis det namnet säger... ett källarrum. Att man alltså gjuter ett källarrum (absolut inte en hel källare, utan bara ett rum) i betongplattan och sedan har en lucka i golvet för att ta sig ner.

Någon som har gjort detta eller har kunskap nog att slänga fram en summa på vad det skulle kunna landa på i kostnad?

Mvh Matilda
 
Det är helt omöjligt att svara på ifall vi inte får mer info ang. vad det är för hus ni tänkt bygga och förutsättningarna för det. Markförhållandena är också avgörande.

Men principen blir som att bygga hus med källare, men en väldigt liten sådan. Det kommer även ställas andra krav på själva plattan i och med detta.
 
Heij83
Jag kan inte svara exakt på vad det kommer att kosta för er men vi ska göra en i vårt hus, plattan ska alldeles strax ska gjutas.

Vi budgeterar att det ska gå loss på under 50 000:-

Våra förutsättningar:
Vårt hus byggs i suteräng vilket gör att vi kan använda ”suterängväggen” på ena sidan, resterande tre väggar kommer vi mura med leccablock, måtten 25000x2000 på en betongsula.
Luckan ska vara 2000x1000 så resten av taket över vinkällaren kommer vi lägga en samverkansplåt för att gjuta samtidigt som plattan.
Luckan tänker jag göra själv tillsammans med en vän (beställa lucka med glas skulle gå på 35-40000 ink moms för oss)

Hoppas det kanske hjälper något.
 
  • Computerrenderad bild av en framtida vinkällare med genomskinligt lock i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Vi ska bygga ett 1-plans hus med platta på mark. Vi bygger på Öland och markförhållandena är (vad vi vet i nuläget) bra. Vi har inte börjat schakta något ännu, men marken vi bygger på är gammal odlingsjord.

Tanken är ett källarrum på cirka 4X3 meter.

Tack för info heij83.

Vilka andra krav kommer isf att ställas på plattan som du skrev C.Lundin?

Fler som har erfarenhet, tankar, tips, kunskap i frågan?
 
Heij83
Tänk på hur ni gör med golvvärmen ifall ni ska ha sådan!?
Du vill inte att värmen ska gå ner i vinkällaren, så antingen skippar ni värme ovanför källaren eller så får ni isolera nedåt.
 
M Matilda Rosenlund skrev:
Vilka andra krav kommer isf att ställas på plattan som du skrev C.Lundin?
Den behöver klara spännvidden som blir över rummet, vilket man inte hade behövt hantera annars om det låg direkt på mark.
Däremot så lutar det kanske åt att det är smidigare att lösa med stålbalkar som man lägger dit i samband med formningen. Då förenklar man rivningsarbetet av formen, eftersom det i princip uteblir. Dessutom så kan man nog räkna hem plattan utan några större modifieringar.
 
En annan sak man bör fundera över när man gör en ”liten källare” som har mindre utbredning än huset är hur man ska dränera källaren då det inte går att byta ut/åtgärda den i framtiden. Ett sätt är att skippa dräneringen av källaren helt och göra en vattentät konstruktion. Har man otur kan det vara så att grundvattnet ligger högt vilket då kan leda till att det trycker upp källaren och huset. Åtgärd mot detta kan t.ex. vara att man konstruerat huset och källaren för att stå emot vattentrycket eller att man sänker av grundvattnet i ett lite större område kring huset. Dock kan en avsänkning innebära risk för sättningar speciellt om man bygger på lera. Gammal odlingsmark kan innebära lite mer lerhaltiga jordarter. Mitt tips om ni ska göra en sådan källare är att först göra en geoteknisk undersökning samt att få grundvattenytans läge.
 
Heij83
B bossespecial skrev:
En annan sak man bör fundera över när man gör en ”liten källare” som har mindre utbredning än huset är hur man ska dränera källaren då det inte går att byta ut/åtgärda den i framtiden. Ett sätt är att skippa dräneringen av källaren helt och göra en vattentät konstruktion. Har man otur kan det vara så att grundvattnet ligger högt vilket då kan leda till att det trycker upp källaren och huset. Åtgärd mot detta kan t.ex. vara att man konstruerat huset och källaren för att stå emot vattentrycket eller att man sänker av grundvattnet i ett lite större område kring huset. Dock kan en avsänkning innebära risk för sättningar speciellt om man bygger på lera. Gammal odlingsmark kan innebära lite mer lerhaltiga jordarter. Mitt tips om ni ska göra en sådan källare är att först göra en geoteknisk undersökning samt att få grundvattenytans läge.
Man ska väl inte ha vatten i vinkällaren men fuktigt bör det vara, upp mot 70% enligt experter.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Man ska väl inte ha vatten i vinkällaren men fuktigt bör det vara, upp mot 70% enligt experter.
?
 
Dränera med sep pumpbrunn , åtkomlig innefrån källarutrymmet. Så gjorde jag i mitt helt nedgrävda poolapparatsrum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.