Hej!

Jag har en alliance fläktsystem i min lägenhet och ska renovera om köket snart. Jag undrar om det är någon som vet om man kan koppla bort en alliance fläkt och köra med en kolfilterfläkt istället. eller skulle detta påverka resterande system för mycket?

Tack på förhand!
 
regleringen som får takfläkten att gå på lågfart sitter i alliancekåpan och behöver ersättas med annan. Det befintliga utblåsningsröret (ovanför slangen) får förses med en ventil som ställs in på ca 15 L/s. Sen har du fått en lösning som är sämre än den du har (om det inte är fel på fläkten förståss)
 
Det kan sitta en differenstryckgivare i systemet "längre upp" som känner av när köksfläkarna startar och trycket ändras. Om det finns en sådan så sköter sig systemet själv. I ett sådant fall är det säkert inget problem att ta bort befintlig köksfl'äkt och ersätta med en injusterad ventil. Men jag undrar också varför...Med en riktig fläkt blir man av med fuktig luft och jag har en känsla av att många kolfilterfläktar med tiden körs med dåliga filter.
Vad du än gör - hitta inte på något eget utan att höra med föreningen. Risken är annars att du åker på att fixa något som blivit fel nästa gång det blir OVK.
 
Kan och kan, varför vill du ha en kolfilterfläkt?
En kolfilterfläkt tar i sina bästa stunder, ett kort ögonblick när filtret är nytt, bort en del av oset/lukten, men ånga, fukt, os och rök blir kvar. Det som sugs in blåses ut i köket igen.
Behåll lösningen där oset åker ut.
 
Tack för svaren!

Anledningen att jag funderade på att byta till kolfilter är att priset är ungefär det halva från en liknande alliance fläkt och utbudet är enormt mycket större.
 
Rickard.
O oggeh skrev:
priset är ungefär det halva från en liknande alliance fläkt och utbudet är enormt mycket större.
Det är inte värt det tro mig, jag testade när jag renoverade min språngbräda till villa. Slutade med en alliance från franke.
 
O oggeh skrev:
Hej!

Jag har en alliance fläktsystem i min lägenhet och ska renovera om köket snart. Jag undrar om det är någon som vet om man kan koppla bort en alliance fläkt och köra med en kolfilterfläkt istället. eller skulle detta påverka resterande system för mycket?

Tack på förhand!
Kolfilter fläktar är djävulens påfund, borde förbjudas enligt mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.