Hej!

Funderar på järnvitriol eftersom det är snyggt och underållsfritt. 8) Alternativet är slamfärg.

Har två frågor:

Skall man använda furu eller gran, eller spelar det ingen roll? Tänker att furu med en hög andel kärnved skulle ge många sommrar i hängmattan.

Min äkta hälft är litet tveksam till utseendet på vitriolade fasader, och efter vad jag har förstått så kan det bli flammigt och trist om man har otur. Kan man måla över den vitriolade ytan med slamfärg och vilket förarbete behövs då? Gissar att man måste vänta ett par år då väggen vad jag förstått blöder salt i början.

MVH

Fredrik
 
"Skall man använda furu eller gran, eller spelar det ingen roll? Tänker att furu med en hög andel kärnved skulle ge många sommrar i hängmattan. "

Gran. Orsaken är att gran, då det en gång torkat, absorberar vatten dåligt. Har själv kunnat observera detta med panelrester som legat i vedhögen över vintern.

"Min äkta hälft är litet tveksam till utseendet på vitriolade fasader, och efter vad jag har förstått så kan det bli flammigt och trist om man har otur. Kan man måla över den vitriolade ytan med slamfärg och vilket förarbete behövs då? Gissar att man måste vänta ett par år då väggen vad jag förstått blöder salt i början."

Du bör kunna måla över i princip närsomhelst med slamfärg, men har det gått lång tid måste du nog borsta rent fasaden före.

Jag har samlat litet info här:
http://www.pedago.fi/dalton/hus/Hus8/jarnvitriol.html
http://www.pedago.fi/dalton/hus/
 
Så här skriver Kulturfärg på sin sida… 

mvh plexi
 

"Om järnvitriol som träskydd 
Kulturfärg får regelbundet mail där man frågar om fasadbehandling med järnvitriol. Vi gissar att olika tidskrifter lyft fram denna undergörande behandling. Så här ligger det till enligt vår egen subjektiva syn på saken:
Järnvitriolbehandling är huvudsakligen att betrakta som en kosmetisk åtgärd för att snabbt få den grånad av virket som annars naturen sköter av sig själv.
Träskyddseffekten är närmast försumbar. Behandlingen skyddar inte från solens tärande UV-ljus som bryter ner träets eget bindemedel.
Behandlingen skyddar inte mot vatten (och givetvis inte heller mot frost som en tidning skrev).
Man kan få missfärgning av järnvitriol på avrinningsytor som består av korrosiva metaller.
Att järnvitriolbehandling hyllas av några husägare beror till största delen på att deras grannar målade sina hus med täta, syntetiska färger utan oljegrundning. De husägarna fick ju byta sin panel efter bara några år.
Slutsats av detta är att ingen behandling (eller förvisso även en järnvitriolbehandling) är bättre än en helt felaktig målningsbehandling. Rätt byggt ruttnar inte en fasad utan färg - den grånar, eroderar sakta och omger sig med ett skikt av lösa träfibrer.
Nästa slutsats är att vill man stoppa UV-ljusets härjningar måste en fasadbehandling innehålla tillräckligt med pigment som kan reflektera bort strålarna - en sorts solskyddsfaktor alltså.
 
top
 
 
Om lärkträ 
Lärkträ framhålls ibland som ett underhållsfritt och enastående virke som inte ruttnar. Åtskilliga studier visar att lärkträ inte är mer beständigt än vanlig furu. Skillnaden mellan lärk och furu är att lärk beroende på växtförhållanden kan ha en högre andel av kärnved. Det kan man ha nytta av. Lärkens kärnved är i princip lika beständig som furans kärnved och lärkens splintved (mellan kärna och bark alltså) är jämförbar med furans splintved.
Slutsatsen blir att oavsett vi bygger verandan av lärk eller furu så ska vi måna om en hög andel kärnved för att få bästa livslängd.
Lustigt nog gäller det omvända när virket är tryckimpregnerat. Impregneringsvätskan kan inte tränga in i kärnvirket och på en impregnerad stolpe som placeras i jord ruttnar kärnan före den impregnerade splintveden. Detta gäller vid impregnering med CCA (koppar, krom, arsenik). Med metallfria impregneringsmedel varierar livslängden rätt mycket mellan olika produkter. "
 
 
Jäpp. Där har både pleximaster och Kulturfärg helt rätt ;)!

Jag använde järnvitriol på planken ute i trädgården. Slafsade nytt vart tredje år (billigt och lätt att fixa) för att behålla färgen - och för att slippa getingbon i stolparna (!). Med resultat att växtligheten dog där jag stänkt  ;D. Men snyggt blev det 8).

Skulle aldrig chansa på en fasad dock - där gäller absolut virkeskvalitén först.
 
"Där har både pleximaster och Kulturfärg helt rätt"

Med en modifikation dock. Järnvitriol har en mögelhämmande effekt. Det är kort sagt och som du redan märkt, giftigt.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.