Hej!

Jag och min sambo har precis köpt en bostadsrätt och efter några veckor börjat känna en unken doft i badrummet när vi duschar. För att se vad som kan vara fel öppnade jag inspektionsluckan till vårt inbyggda bubbelbadkar. Här ligger det vatten samlat tillsammans med elkablar och kopplingsdosa till bubbelbadkaret. Som lekman känns det inte riktigt okej, men vad vet jag. Badrummet är även kaklat, men inte bakom badkaret där det rinner vatten om någon duschar. Badrummet gjordes enligt utsago 2006. Vad säger ni om detta? Här är lite bilder.

Tacksam för input!
 
  • Vatten samlat vid kopplingsdosa under bubbelbadkar, omgiven av elkablar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten och elkablar under ett bubbelbadkar, uppehåll för vatten och kopplingsdosa synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten och elkablar under bubbelbadkar, synlig kopplingsdosa och inspektionslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inspektionslucka till bubbelbad visar samlade vattenpölar, elkablar och kopplingsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Zaeta
  • Laddar…
H
Ligger kopplingsdosan på en gul legobit, duplo?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
b3astie och 3 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Ligger kopplingsdosan på en gul legobit, duplo?
Nej det är någon annan typ av plastbit, men ja, lite likt är det ju allt haha.
 
Det där såg ju inget roligt ut.
Inte särskilt fackmannamässigt heller.
Och brist på rengöring verkar det ju som också..
Ni kollade väl in här under när ni besiktigade lägenheten inför köpet?
 
  • Gilla
Rennoly och 1 till
  • Laddar…
Det där ser ut att vara gjort av en riktig klåpare. Jag rekommenderar dig att göra en genomgång av installationerna el/vatten av någon som är kunnig på området. För din säkerhet.
 
Man ser ju våtrumsskivan. Är det inget tätskikt i väggen bakom badkaret?
 
H Hutton skrev:
Man ser ju våtrumsskivan. Är det inget tätskikt i väggen bakom badkaret?
Jag förutsätter att fuktspärren sitter bakom detta, anar du annat?
 
Svårt att säga på bara de här bilderna. Vad är det man ser? Är det väggen eller en utbyggnad från väggen eller runt karet?
 
På väggen sitter det en luxskiva som man kan montera i badrum innanför tätskikt
 
F FreddeTsson skrev:
På väggen sitter det en luxskiva som man kan montera i badrum innanför tätskikt
Ok! Sitter luxskivan utanpå väggen och tätskikt är det ju ingen fara. Då har du väl mest elen att kolla så dosan håller rätt IP-klass.

Lukten kan ju bero på blött damm och annat som samlas under karet. Kolla golvbrunnen så att vattenlås ett inte sitter snett och glipar, då kan det lukta, det gjorde det i en av mina golvbrunnar.
 
Ang lukt: är vattenlåset rengjort? Många ”glömmer” det innan flytt. Och i stäfirmornas standard prispressade flyttstäd brukar det ej ingå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.