Hej!

Vi har en köksfläkt som jag börjar irritera mig på eftersom den står och slår varenda gång det blåser lite friskare. Har googlat och i de flesta fall verkar det vara kallrasskyddet som slår. Problemet är att jag inte vet vart eller vad jag ska leta efter för att kunna åtgärda detta. Bifogar bild på fläkten och hoppas att någon kunnig människa kan guida mig rätt :)

Vart hittar jag kallrasskyddet?

Mvh J
 
  • Köksfläkt ovanför spishäll med mosaik kakel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I utloppet, mellan fläkten och röret, sitter ett par spjäll, det är dessa som slår när det blåser.
MCSA044367_LZ74004_def.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Janne82 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
I utloppen, mellan fläkten och rörer, sitter ett par spjäll, det är dessa som slår när det blåser.
[bild]
Tack!

Då måste jag alltså ta bort metallkåpan över själva fläkten? Eller måste jag upp på taket?
 
Den sitter troligtvis direkt i fläkten där imkanalen är ansluten. Du får ta bort kåpan för att byta. finns kallrasskydd som är tysta.
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
Vi har samma problem med vår fläkt. Måste bara ge en komplimang för det snygga kaklet =)
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
S SanneD skrev:
Måste bara ge en komplimang för det snygga kaklet =)
Det är nog mosaik :)

Om kallrasspjället:
Man tar alltså bort nedre delen av plåtsvepet som sitter ovanför själva glaskupan, så kommer man åt spjället/själlen.
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
Klipp ett litet Jack i spjället så är de löst. Då kan luften komma igenom även när de e stängt.
 
  • Gilla
Peron23 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Ni får ursäkta min okunnighet :) Vad gör jag när jag hitta spjället? Känns ju som man förstör funktionen med det om man börjar klippa i det? Öppnas det spjället automatiskt när man använder fläkten?
 
Det betyder att de fungerar. Dvs öppnar sig och drar ut luft och smäller igen för att förhindra luft utifrån att komma in.
 
Ett vanligt problem du beskriver. Fjädern är för klen på kallrasskyddet. Kan räcka med att byta den så att den inte vibrerar när det blåser.
 
P pozz2 skrev:
Klipp ett litet Jack i spjället så är de löst. Då kan luften komma igenom även när de e stängt.
Alternativt öka spjällets tyngd lite grand.
T.ex. genom att limma dit en mutter eller liknande, så spjällen inte öppnar lika lätt.
 
  • Gilla
Jannesch och 1 till
  • Laddar…
Fast Det är ju bra att spjället öppnar och stänger lätt, du får då naturlig ventilation med fungerande backspjäll. Men det skall såklart inte smälla hela tiden.
Jag skulle testa och sätta dit lite tejp eller liknande i botten så att det inte blir metall mot metall.
 
Tillverkaren av vår fläkt skickade små självhäftande vikter när vi påtalade problemet. Tror det var något man eg brukar använda när man balanserar hjul vid däckbyte. Med lite telefonsupport från tillverkaren klarade jag trots total avsaknad av kunskap om fläktar och ventilation öppna upp och klistra en liten vikt på varje vinge i kallrasskyddet. Sedan dess hörs det bara vid orkanvindar
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.