Hej,
söker råd för att få till en bra lösning för husets kommande data-nav.

Vi kommer få in fibern till ett mediaskåp. Fiberskåpet kommer husera en fiberkonverter och en router (även en koax-splitter). Övriga dataprylar såsom patchpanel och switch tänkte jag placera i ett annat utrymme då mediaskåpet är ganska trångt. Jag vill även få plats med en NAS och diverse gateways samt en 19"-konsoll för switchen och patchpanelen. Kanske blir ett Ikea-skåp lämpligt för detta?

Men jag måste ordna en genomföring genom de dubbla skivorna i innerväggen in till detta dataskåp. Och gärna någon sorts fixering för de många inkommande flexrören.
Finns det en lämplig plåtram på marknaden som skulle kunna fungera? Jag tänker mig typ ett minimalt infällt mediaskåp fast utan dörr.
Se illustration om det kan förtydliga min tanke.

Illustration av ett öppet infällt mediaskåp i vägg för nätverksutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle bli tacksam för några råd kring detta.
 
Köp valfri plåtbit och borra lagom stora hål?
Eller skruva upp en rad med vp rör klämmor.
 
Men finns det inte valvgenomföring som används vid betongbjälklag.......
Det jag hittar är E 1400706 en röd plastsak

Men det funkar med en bit plywood med 16 mm hål, trä genom slang och ett buntband på var sida
Protte
 
Redigerat:
Jo, det borde inte vara så svårt att göra en egen låda och bygga in. Bockade kantplåtar borde man kunna köpa metervis och skruva dit för lite snyggare finish. Finishen är ju dock inte jätteviktig då hålet är dolt i bakkant på ett skåp.
Buntband på vardera sida var ju ingen dum idé för fixering.

Tack för idéerna!
 
F Frasier skrev:
Jo, det borde inte vara så svårt att göra en egen låda och bygga in. Bockade kantplåtar borde man kunna köpa metervis och skruva dit för lite snyggare finish. Finishen är ju dock inte jätteviktig då hålet är dolt i bakkant på ett skåp.
Buntband på vardera sida var ju ingen dum idé för fixering.

Tack för idéerna!
Ska du göra det seriöst så sätt https://www.selga.se/sel/Produktkat...nsrör-VP-Rör/Tillbehör/RÖRMUFF-16MM/p/1400170
 
Eller så sätter du M25 förskruvning, 16mm VP rör passar perfekt i dom.
Det ser nog snyggare ut, om du bryr dig om det estetiska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.