Vår vedspis i köket är står på uppmurade rödtegelstenar. De är sedan putsade på utsidan, men vid anslutningen mot järnspisen så spricker putsen och lossnar. Jag förstår ju att det beror på värmen från spisen, men kan man åtgärda på ngt sätt? Är sk pannkitt en lösning?
 
kan du inte bara lägga i lite ny puts? eller helt ny puts
 
Nej - pannkitt är inte en lösning!!! >:(
Det här blir lite hypotetiskt men det är en början...
Antagligen är putsen målad med någon plaststfärg, eller?
Eldar du ofta i den? - Om inte så kommer tegel och puts att mellan eldningarna att ta åt sig fukt - som sedan när du börjar elda har svårt att komma ut genom putsen och då "spränger" bort den.
Ett ytterligare problem kan vara att skorstensstocken suger upp vatten ur marken... beroende på hur och var den står.
För att komma till rätta med problemet måste du först försöka lista ut vad det är för bruk...
Mjukt - lätt att skrapa märken i med kniv och gröpa ur med nagel = kalkbruk
Ganska mjukt - Lätt att rispa med kniv men svårt eller omöjligt att göra märke i med nagel = KC C-bruk
Hårt - Svårt att rispa med kniv men går med viss kraft = KC B-bruk
Mycket hårt - med svårighet blir det märke i putsen med knivspets = KC A-bruk

Det sista kan vi nog utesluta... är det kalkbruk skulle jag föreslå att du skrapar rent teglet... grunda med ett hydrauliskta kalkbruk KKH 10/90/500 (serpo 109) 2-3 mm (5-6kg/kvm)
Putsa 10+5mm med ett hydrauliskt kalkbruk KKh 40/60/500 (serpo 148) och måla med kalkfärg. Tycker du att den "smetar" så vattna med kalkvatten.

Om det är ett starkare bruk och målat med "plastfärg" (ta en flaga och elda på den så känner du att det luktar plast - det rycker också kraftigt om färgen) så försök skrapa bort alla färg och knacka bort all löst sittand puts. grunda teglet med ett A-bruk 2-3mm(serpo 103) och putsa ut till nivå med befintlig puts med ett C-bruk (serpo 224, 134, 135) och måla med en KC-färg (serpo 244)
Lätt som en plätt... ;)
 
Jäklarns vad bra tips! Här ska jag med skrapa ;) Vi har en kåpa som krackelerar... >:(
 
Jahaja, hypotetiskt var det...

Ja, plastfärgsmålad och puts av typen: ingen aning, men hårt är det. Spisen används ofta, står på plan 1 med källare under.

Jag skriver ut LyckeKonsults sista stycke och tar med mig till affärn.....
 
Putsen spricker helt enkelt eftersom järnspisen utvidgar sig när den blir varm medan putsen inte gör det! Värmen i sig är inte boven utan materialens olika värmeutvidgningskoefficienter.

/Ingenjören
 
jaha, vad är lösningen då?
 
Jag vet inte om jag har någon patentlösning direkt men inne i vedspisar använder man ju ugnslera, kan det var något att testa? (eldfast lera armerad med järnfilspån)

Alternativt avslutar man putsen någon millimeter från järnspisen så att materialen inte sitter fast i varandra, då borde väl putsen hålla?

/Ingenjören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.