M matsqqqq skrev:
Nu har jag lagt upp offerten här (avidentifierad) så ni kan studera den :
[länk]
Om man räknar på elarbeten så menar han att det skulle ta 35-45 timmar för elarbeten i mitt 7-8 kvm kök.
Jag är inte insatt men tycker det låter orimligt att det skulle ta en veckas heltid med elarbeten !!!:surprised:
Hmm postar du i fel tråd? Vi pratar ikeastommar ..
 
  • Haha
SysterNett
  • Laddar…
Jag köpte kök av en lokal köksfirma.

Jag rev själv men sen gjorde dom allt för 140 inklusive inredning men exkl vitvaror.

Dubbelt så stort som ditt.
 
Vi köpte ett kök för 108.000kr från IKEA och snickarna tog 12.000 kr för att sätta in alla skåp och bänkskivor. Kan tyvärr inte ge något pris på elen då det ingick i resten av huset (vi tog delentreprenad när huset byggdes och då valde vi att göra köket själva).
 
catherineb catherineb skrev:
Vi köpte ett kök för 108.000kr från IKEA och snickarna tog 12.000 kr för att sätta in alla skåp och bänkskivor. Kan tyvärr inte ge något pris på elen då det ingick i resten av huset (vi tog delentreprenad när huset byggdes och då valde vi att göra köket själva).
Ja, det låter ju rimligt
 
  • Gilla
catherineb
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Hmm postar du i fel tråd? Vi pratar ikeastommar ..

Det är ju TS du skriver till , själva tråden handlar om arbetskostnad för att montera IKEA kök+ kringarbeten inte bara stommarna (jag kan ha missat om du var ironisk)
 
Min byggare brukar säga att en köksmontering tar ca 40-60h om det är att montera lådor osv vet jag inte, men även om man räknar på det dubbla så låter det farligt dyrt.
Tycker offerten var specifik men något inom mig tycker att den är amatörmässigt utförd.

Som Målare med egen firma så gör jag gärna jobbet för dom pengarna. Låter oskäligt om det inte är någon dyr tapet på väggarna, även då låter det dyrt...
 
Ifall du kan ta dig tiden så kan det vara värt att göra en del av det själv. Jag har väldigt lite erfarenhet av renoveringar men byggde om köket i en tidigare lägenhet och det gick bra ändå. Allt revs ut, in till betongen, och byggdes om. Nu fick jag hjälp av min bror och far, men det mesta är inte alls särskilt svårt.
Känns lite onödigt att betala runt 700 kr/h för att någon ska montera ihop ikea skåp t.ex då det är en stor del av tidsåtgången. Jag+pappa+bror gjorde jobbet på kanske 2 veckor och då arbetade jag heltid dagtid med ett vanligt jobb också. Däremot gick varenda kväll åt till köket förstås och jag hade monterat ihop de platta paketen med skåp i förväg.
 
K Kallebo skrev:
... Kanske läge att fundera på om ni inte kan göra en del själva?
Som att skruva ihop skåp och lådor i alla fall.
 
P perlundstrom skrev:
Ifall du kan ta dig tiden så kan det vara värt att göra en del av det själv. Jag har väldigt lite erfarenhet av renoveringar men byggde om köket i en tidigare lägenhet och det gick bra ändå. Allt revs ut, in till betongen, och byggdes om. Nu fick jag hjälp av min bror och far, men det mesta är inte alls särskilt svårt.
Känns lite onödigt att betala runt 700 kr/h för att någon ska montera ihop ikea skåp t.ex då det är en stor del av tidsåtgången. Jag+pappa+bror gjorde jobbet på kanske 2 veckor och då arbetade jag heltid dagtid med ett vanligt jobb också. Däremot gick varenda kväll åt till köket förstås och jag hade monterat ihop de platta paketen med skåp i förväg.
Jag är som sagt byggare sedan 45 år. För 31 år sedan byggde vi om det huset som min fru och jag bor i fortfarande. Min fru och mina barn som var 5-10 år hjälptes åt att skruva ihop köksskåpen och jag monterade. Jag är säker på att vem som helst klara detta hur lätt som helst
 
Superkewl Pal92 skrev:
Det är ju TS du skriver till , själva tråden handlar om arbetskostnad för att montera IKEA kök+ kringarbeten inte bara stommarna (jag kan ha missat om du var ironisk)
Lol nej min miss. Jag kunde inte koppla posten om elarbeten till montering av köksstommar .. my badd. Sorry. Avbön. Pudel.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Jag är som sagt byggare sedan 45 år. För 31 år sedan byggde vi om det huset som min fru och jag bor i fortfarande. Min fru och mina barn som var 5-10 år hjälptes åt att skruva ihop köksskåpen och jag monterade. Jag är säker på att vem som helst klara detta hur lätt som helst
Skruva stommar med medföljande instruktioner kan som sagt en 10-åring klara av.
Elen är lite knepigare. Kanalisationen i en gammal lägenhet eller hus kan vara riktigt sparsmakad. Det kan innebära att elektrikern får tänka många gånger extra. Det bästa i detta läge är om man gör om flera rum i samma veva. Då kan man Passa på att fälla in nya kompletterande köksmatningar i väggarna i angränsande rum om inte elcentralen sitter i köksväggen.
I ett modernt kök. Vill man ibland ha en trefasmatning enbart till hällen och en 16A till ugn. Ibland kan häll och ugn dela på en trefasgrupp.
Kyl och frys vill man ha två separata grupper på om det går så inte båda behöver dö samtidigt. Gärna separat jordfelsbrytare till dessa. Diskmaskin, en egen grupp. Bankbelysning och uttagsgrupper vid arbetsbänkar vill man kanske ha flera grupper beroende på kökets storlek. Mm mm. Det jag vill få fram är att elen till ett kök kan bli ganska omfattande om man vill att det ska bli bra. Kompromisser där man ska klara sig på få grupper kan lätt sluta i att det inte håller måttet sen.
 
Till Trådskaparen.

Tyvärr är det inte storleken som gör om det blir dyrare eller billigare. Utan hur pass lättarbetat alla moment bli. Det ska dras el, vatte, rör osv. Juh mindre plats, desto trångare och trögjobbat.

Men säger så här, tycker offerten låter rimlig i vissa delar, men alldeles förmycket osäkra tillkommande punkter. Överlag tycker jag att offerten ni fått är för hög.
Föreslår att du tar in 2st till som får lämna anbud. Om du så skulle spara 20.000 så är det pengar som ni hellre kan lägga på en tv, soffa, semester osv.
Vill han ha betalt för asbestprovet, fine betala det då. Men gå vidare med någon annan ifall ni kan hitta någon billigare och mer pålitlig offert.

Kom ihåg, när det väl ska skrivas på, se till att DU talat om vad du förväntar dig och att offerten är tydlig med vad som ingår och vad som tillkommer.
mvh snickarn =)
 
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Att sedan montera/hänga upp skåpen är också busenkelt tycker jag.
Men tillgång till ett vattenpass rekommenderas förstås :)
Vattenpass går men laserpass är oslagbart när man hänger kök!
 
  • Gilla
Elikata och 1 till
  • Laddar…
M matsqqqq skrev:
Nu har jag lagt upp offerten här (avidentifierad) så ni kan studera den :
[länk]
Om man räknar på elarbeten så menar han att det skulle ta 35-45 timmar för elarbeten i mitt 7-8 kvm kök.
Jag är inte insatt men tycker det låter orimligt att det skulle ta en veckas heltid med elarbeten !!!:surprised:
Ja jisses Amanda...

Jag har nyligen under februari månad totalrenoverat en 3-rums lgh till min dotter och gjort precis ALLTING utom EL, VVS, Måleri samt läggning av heltäckningsmattor i de två sovrummen.

Elektrikern använde sig av 24 timmar på plats i lgh och då rev han ALLT gammalt inkl. centralen, spårade fram till nya brytare på ett par ställe, spårade till två handdukstorkar, la 3kvm golvvärme, satte ny elcentral och drog ut nya matningar till köket samt allting och mycket nytt i köket och installerade alla nya brytare och uttag överallt.

Rörläggaren la 14 timmar på att ändra avlopp och brunn i badrum samt dra allting utanpåliggande nytt i badrum inkl. montering av duschdörrar, toalettstol, tvättmaskin, diskmaskin samt tre blandare.

Golvläggaren la 10+15kvm heltäckningsmattor på ett par timmar.

Målarna bredspacklade alla väggar och målade alla väggar och tak i hela lägenheten på cirka 70 timmar.

Jag själv la ganska exakt 250 timmar på plats för ALL rivning inkl. fräsning av alla golv efter rivning av plastmattor.
Läggning av 25kvm klinker i hall och kök inkl. en del flytspackling.
Läggning av 25kvm parkettgolv i vardagsrum.
Komplett arbete i badrum med flytspackling, tätskikt, plattsättning.
Montering av komplett stort kök inkl. kakelsättning.
Förstoring av dörrhål/valv och montering av 3 nya innerdörrar, nya foder samt golvlister i hela lgh.
Allt inkluderar alla inköp och alla samordning också.


Detta låter alltså vansinnigt dyrt :thinking:
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Det är inte så att dina elektriker o vvs såg till att det inte skulle blir för dyrt? Eftersom jag antar att ni jobbar ihop på andra projekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.