Hej!

Hoppas frågeställningen lämpar sig i denna forumdel. Ber annars moderator flytta till lämpligare ställe.

Till saken. Jag och frugan funderar på att införskaffa en mindre gård men då prisläget är väldigt högt runt Malmö/Lund behöver vi vara lite kreativa. En lösning skulle kunna vara att jag genom mitt AB köper ett stycke mark. Bolaget låter sedan uppföra stallbyggnad m.m. för att bedriva "hästverksamhet". Från fastigheten styckar jag sedan av en större tomt och säljer till mig privat, för att hålla Skatteverket nöjd kan man kanske sätta samma kvm pris som fastigheten förvärvades för? På den avstyckade tomten uppför jag sedan som privatperson ett bostadshus. Möjligen kan jag låta uppföra privatbostad på fastigheten utan avstyckning, känns tämligen riskfritt att bygga på ofrigrund då jag äger bolaget till 100%.

Till frågan. Fungerar upplägget ovan juridiskt eller finns det fallgropar? Tänker då även löpande, förmodar att bolaget måste ta ut någon form av hyra för boxplatser?

Anledningen till upplägget är helt enkelt möjligheten att använda oskattade medel i mitt AB i så stor utsträckning som möjligt. Inser att det finns i vart fall en ekonomisk nedsida, nämligen att lagfartskostnaden för bolag är mycket högre (4,24% mot 1.5%). Men mot det ska då vägas att en stor del av investeringen kan tas av oskattade medel.

MVH
N
 
Egentligen kan jag inte ett jota om sånt här, så ta det jag skriver med ennypa salt.
Men, jag misstänker att skattmasen vill se externa kunder till hästverksamheten.
Köra något som AB och utnyttja själv gör lätt att man hamnar i förmånssvängen.
Köpa en tomt av sitt eget AB har väl folk gjort förr, men det finns säkert fällor.
Bygga bostadshus på bolagets mark känns knepigt, du blir arrendator/hyresgäst hos dig själv med vad det innebär.
Så, säkert görbart, men det gäller att veta vad man gör.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Egentligen kan jag inte ett jota om sånt här, så ta det jag skriver med ennypa salt.
Men, jag misstänker att skattmasen vill se externa kunder till hästverksamheten.
Köra något som AB och utnyttja själv gör lätt att man hamnar i förmånssvängen.
Köpa en tomt av sitt eget AB har väl folk gjort förr, men det finns säkert fällor.
Bygga bostadshus på bolagets mark känns knepigt, du blir arrendator/hyresgäst hos dig själv med vad det innebär.
Så, säkert görbart, men det gäller att veta vad man gör.
Alltid bra med input, tack för det. Man kan ju alltid försöka få externa kunder men kan näppeligen vara olagligt om man skulle misslyckas med detta. Finns väl ingen lag mot att göra dåliga affären, om så hade vi haft få bolag kvar här i landet :)
 
Köper du tomten av bolaget. Måste det vara marknadsvärde. Annars kan dom nog ha synpunkter. Tror det är svårt att låna pengar på hus som står på ofrigrund. Eller vad det heter.
 
Bolag får normalt sett väl inte köpa mark (du talar om gård så då antar jag att det är jordbruksfastighet med mark vi talar om). Har för mig att skogs och markägandet är reglerat och det är mkt svårt att överföra privatägd mark till bolagsmark.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Köper du tomten av bolaget. Måste det vara marknadsvärde. Annars kan dom nog ha synpunkter. Tror det är svårt att låna pengar på hus som står på ofrigrund. Eller vad det heter.
Absolut, men då det inte gäller en befintlig fastighet tänker jag mig betala privat motsvarande vad bolaget ger per kvm. Om avstyckning görs relativt omgående bör marknadsvärdet vara detsamma.
 
G guggen skrev:
Bolag får normalt sett väl inte köpa mark (du talar om gård så då antar jag att det är jordbruksfastighet med mark vi talar om). Har för mig att skogs och markägandet är reglerat och det är mkt svårt att överföra privatägd mark till bolagsmark.
Inte hittat något specifikt objekt men jo vi talar sannolikt om en jordbruksfastighet. Har också hört om vissa svårigheter utan att hitta någon specifik information. Menar att denna typ av överlåtelse sker mer eller mindre dagligen, t.ex. arbetar många husleverantörer på detta vis. Även kommunala bolag både köper och säljer mark till privatpersoner. Vore såklart högintressant om någon sitter inne med mer kunskap här. Möjligen finns det areal begränsningar där mindre fastigheter kan förvärvas genom AB?
 
windestal
Kolla också i förväg noga upp om det kommer godkännas att stycka av en tomt från marken. Inte säkert att det godkänns av lantmäteriet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Kolla också i förväg noga upp om det kommer godkännas att stycka av en tomt från marken. Inte säkert att det godkänns av lantmäteriet.
Bra input. Förmodar att sannolikheten för ett positivt utfall ökar om fastigheten redan är klassad som tomtmark kontra jordbruksmark?
 
windestal
Det borde väl underlätta, är ingen expert, så kolla upp det först i alla fall. Vet bara hur svårt/omöjligt det kan vara att stycka av jordbruk/skogsbruk i vissa fall.
 
Skogsmark eller jordbruksnark som är privat kan inte utan vidare förvärvas av ett bolag.
Ca 50% av all mark är privatägd i Sverige.
Jordförvärvs lagen reglerar att förhållandet mellan privat och bolagsägd (de stora skogsbolagen, kyrkan etc) inte förändras.

https://www.skogssallskapet.se/kuns...enskild-firma-bast-for-dig-som-ager-skog.html

Att en person styckar av tomter till hus som säljs till bolag är en annan sak då detta ej handlar om jordbruksfastigheter.
 
G guggen skrev:
Skogsmark eller jordbruksnark som är privat kan inte utan vidare förvärvas av ett bolag.
Ca 50% av all mark är privatägd i Sverige.
Jordförvärvs lagen reglerar att förhållandet mellan privat och bolagsägd (de stora skogsbolagen, kyrkan etc) inte förändras.

[länk]

Att en person styckar av tomter till hus som säljs till bolag är en annan sak då detta ej handlar om jordbruksfastigheter.
Knäckfrågan är då möjligen den ursprungliga klassificeringen av fastigheten i fråga. Lantbruksfastigheter verkar vara besvärliga, frågan är om tomtmark är lika hårt reglerad? Troligtvis inte då mitt upplägg blir enligt din sista mening vilket då verkar vara upplägget som t.ex. husleverantörer nyttjar.
 
N Nacho skrev:
Knäckfrågan är då möjligen den ursprungliga klassificeringen av fastigheten i fråga. Lantbruksfastigheter verkar vara besvärliga, frågan är om tomtmark är lika hårt reglerad? Troligtvis inte då mitt upplägg blir enligt din sista mening vilket då verkar vara upplägget som t.ex. husleverantörer nyttjar.
Nej det handlar om jordbruksfastigheter. Dvs all skos, åkermark och gårdar. För allt sådant krävs förvärstillstånd, vilket du inte kommer få som juridisk person. Att köpa och sälja tomter är en annan sak, men det gagnar dig knappast i din frågeställning.
 
G guggen skrev:
Nej det handlar om jordbruksfastigheter. Dvs all skos, åkermark och gårdar. För allt sådant krävs förvärstillstånd, vilket du inte kommer få som juridisk person. Att köpa och sälja tomter är en annan sak, men det gagnar dig knappast i din frågeställning.
Så du menar att typkoder inte har med detta att göra? Hur definierar man annars vad som är skogs- eller åkermark och därmed om bolag kan förvärva utan tillstånd eller ej? Hittade nyligen en fastighet på ett par hektar med typkod 210 (Småhusenhet, tomtmark), du menar att jag inte kan förvärva den via mitt bolag?

Edit: Misstolkade kanske ditt svar, när jag läser igen verkar du besvarat min fråga :)
 
N Nacho skrev:
Så du menar att typkoder inte har med detta att göra? Hur definierar man annars vad som är skogs- eller åkermark och därmed om bolag kan förvärva utan tillstånd eller ej? Hittade nyligen en fastighet på ett par hektar med typkod 210 (Småhusenhet, tomtmark), du menar att jag inte kan förvärva den via mitt bolag?

Edit: Misstolkade kanske ditt svar, när jag läser igen verkar du besvarat min fråga :)
En sådan bör du väl kunna förvärva.
Lantbruksfastigheter är väl typkod 100 serien o småhus 200.
Undre gränsen för en jordbruksfastighet har jag för mig är normalt 4ha.

Har själv skog, åkermark och fastigheter, samt AB och enskild. Har en plan på att i framtiden försöka stycka av lite tomter och bebygga fritidshus för försäljning. Men det gör man, som jag ser det, bäst förtjänstmässigt i privat regi.
 
  • Gilla
Nacho
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.