Jag har en rätt stor slänt på drygt 30 grader som jag vill ha en robotgräsklippare till. Vad jag sett så har i princip ingen den egenskapen att klippa det PÅ PAPPER men det verkar finnas en grupp klippare som kan göra detta speciellt om man modifierar om dem en aning och jag är sugen på att ta reda på vad för maskiner som kan klara av detta?

Sen så undrar jag också vad det är som gör att de inte kan klippa brantare än vad tillverkarna anger.
Välter dom?
Stannar maskinen på grund av någon sensor?
Får inte maskinen fästa och glider?
Orkar maskinen inte?

Har ni byggt om någon maskin som gör att den klarar brantare slänter så som min slänt så visa gärna upp vad ni gjort och vad det är för maskin ni använt er av.
 
  • Gilla
Dalesex
  • Laddar…
Husqvarnas nya fyrhjulsdrivna midgestyrda klippare klara mer än 30º
 
Vad klarar en vanligt Automower med tyngre hjul?
 
H
Min Husqvarna 430x tar 45 grader om jag inte minns fel
 
Husqvarna är det som gäller. Dom har nyss lanserat en AWD version som klarar 70% lutning (35grader) Automower 535 AWD
 
H
Ja stämmer 45 % tar min
 
jo 70% lutning för 50 000 kr, inte värt de :D söker en maskin för max en 25 000 kr som man kan möjligtvis modifiera en aning för att de ska fungera.
 
420 med terrängkit då
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
420 med terrängkit då
vilken lutning klarar den Huskvarna 420 innan elektroniken säger att det är för brant?
 
Vet inte men det är ju den näst bästa efter AWD, Husqvarnorna med X är bara extra tjafs ;)
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vet inte men det är ju den näst bästa efter AWD, Husqvarnorna med X är bara extra tjafs ;)
Håller inte med dig helt där. Det är en sak att kunna köra upp och ner för en slänt men en annan att lägga den klipptid som behövs i slänten, klipparna har ju en förmåga att liksom ”rinna ner”. En klippare med GPS borde ha bättre förutsättningar.
 
Blir att kontakta husqvarna då och se vad de ger mig för data. Så länge maskinen orkar och inte stänger av på grund av att det lutar för mycket så borde det vara fullt möjligt att bygga om den så att den får fäste där den ska och inte välter.
 
F fsn skrev:
Håller inte med dig helt där. Det är en sak att kunna köra upp och ner för en slänt men en annan att lägga den klipptid som behövs i slänten, klipparna har ju en förmåga att liksom ”rinna ner”. En klippare med GPS borde ha bättre förutsättningar.
Om man monterar en kugghjuls liknande plåt (med lite "vassare" toppar) på utsidan av hjulen så borde maskinen inte rimligtvis glida i sidled.
 
F
Vermilion Kenny Lundbäck skrev:
Om man monterar en kugghjuls liknande plåt (med lite "vassare" toppar) på utsidan av hjulen så borde maskinen inte rimligtvis glida i sidled.


Det är alltid lite play i växellådorna och det är två st, en på varje bakhjul. Det är dom svivlande framhjulen som gör att man tappar höjd vid brant skråkörning. Inget problem igentligen men räkna med betydligt mindre klipptid i det området.
 
  • Gilla
kuggmodul
  • Laddar…
C
Vermilion Kenny Lundbäck skrev:
jo 70% lutning för 50 000 kr, inte värt de :D söker en maskin för max en 25 000 kr som man kan möjligtvis modifiera en aning för att de ska fungera.
Många säljer Automower en bra bit under listpris, så man skall inte haka upp sig alltför mycket på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.