Hej,

Skulle behöva lite tips/hjälp till att var man skulle kunna installera värme/rök detektorer till mitt SPC-larm system på ett så optimalt sätt. Hade tänkt tre till fyra detektorer eller fler respektive färre. Mitt gamla larm hade en detektor installerad i "hallen" utanför uppgången i från källaren. Har för övrigt två braskaminer, en i "gillestugan", källarplan och en i "vardagsrummet", övreplan. Samt oljeeldningen är borttagen då jag har fjärrvärme installerat nu.
 
  • Ritning av bottenvåningen på ett hus med markerade rum såsom vardagsrum, sovrum, kök och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av källarplan i en bostad med markerade rum såsom hobby-gillestuga, tvätt, mat, och förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror på hur bra täckning du vill ha. En deckare tar 10m i diameter (tumregel). Utgå från det, minst en per rum samt minst 50cm från väggar och andra nedstickande saker. Placering i högsta punkten samt inte vid tilluftsdon.

Men, ovan är mkt ambitiöst i en privatbostad. Tycker dock du ska följa det i minst varje sovrum samt minst en per plan.
 
Jo det känns lite väl ambitiöst kanske med tanke på varje branddetektor kommer vara uppkopplad mot larmcentralen. Har för övrigt vanlig branddetektor i varje rum. Men det tåler att tänka på, en branddetektor för 700 kr + massa kabeldragning är billigt jämfört med en övertänd villa..
 
1. Se till att du har bra brandvarnare och att dessa är korrekt placerade enligt råd ovan samt att de fungerar.

2. Uppkopplade deckare. Risken att ditt hus sja börja brinna är trots allt liten. Placera dessa så de täcker in platser med vanliga brandorsaker. I närheten av kök är bra, kaffebryggare, spis och diskmaskin är vanliga brandorsaker. Placera inte för nära med tanke på falsklarm när du steker. I köket är olämpligt.
Sen i närheten av tvättstuga, torktumlare och tvättmaskin brinner också ibland. Nu är jag ingen expert använder dock mitt sunda förnuft :)
 
5
Är heller ingen expert, men det finns värmedeckare som man kan placera i kök istället för optiska deckare.
 
Det kan man göra men det är lite överkurs i en villa. Vem har värmdetektor hemma?
 
5
J Johan456 skrev:
Det kan man göra men det är lite överkurs i en villa. Vem har värmdetektor hemma?
Inte så många kanske, men jag hade själv besök av en larmfirma för flera år sedan som sålde sådana.
Tycker väl inte det är överkurs egentligen, likväl som man kan sätta upp flera optiska deckare så kan man ju sätta upp en värmedeckare där det behövs.:)
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Sant, det är nog mest att det är ovanligt och att jag är lite ”set in my ways”.
Frågan är bara hur mkt snabbare den löser ut i ett kök kontra en rökdetektor i rummet bredvid. Givetvis påverkar många faktorer men intressant frågeställning tycker jag.
 
5
J Johan456 skrev:
Sant, det är nog mest att det är ovanligt och att jag är lite ”set in my ways”.
Frågan är bara hur mkt snabbare den löser ut i ett kök kontra en rökdetektor i rummet bredvid. Givetvis påverkar många faktorer men intressant frågeställning tycker jag.
Jo det brukar kunna bli så, man gör oftast det som man är mest bekväm med och som man vet funkar. Det gäller nog de allra flesta.
Just de tekniska egenskaperna på värmedeckare vet jag inte och hur snabba de är att lösa mot en rökdeckare vet jag inte men det krävs ju att det blir tillräckligt varmt och frågan är ju som sagt om en rökdeckare i rummet brevid redan har hunnit lösa då (beroende på planlösning)
Kanske finns någon här på forumet som kan ge en djupare inblick.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Just de tekniska egenskaperna på värmedeckare vet jag inte och hur snabba de är att lösa mot en rökdeckare vet jag inte men det krävs ju att det blir tillräckligt varmt och frågan är ju som sagt om en rökdeckare i rummet brevid redan har hunnit lösa då (beroende på planlösning).
Mer extronic om branddetektorer:
https://www.extronic.se/larm/index....art&page=shop.browse&category_id=12&Treeid=80
Omkring 60grader ska det vara för att en värmedetektor ska lösa ut + lite olika reaktionstid. Eftersom de flesta bränder börjar pyrande och eftersom rökgaserna är dödliga prioriteras rökdetektorer. De gånger hemma hos oss som en eller flera rökdetektorer löst ut i bottenvåning eller övervåning pga matlagning har det aldrig varit i närheten av temperaturökning vid spisen.

Det finns standardbrandkurvor för brandtest, ISO834 mfl. Man kan tro att bränder börjar vid noll och så har man 500 grader under taket efter fem minuter, men så är det förstås inte alltid. Bränder är olika. Det kan pyra länge innan det tar eld med låga och temperaturen börjar stiga, sedan beror det på tillgång på syre och brännbart material och dess energiinnehåll. Somliga bränder självdör och andra utvecklas explosionsartat.

Det kan vara klokt att kartlägga med vanliga rökdetektorer vart rök från spisen tar vägen och hur fort det går.

Fick flytta en av larmets rökdetektorer som satt i hallen utanför köket då larmet kunde triggas av os från ugnen som drog förbi på sin väg upp mot ventiler på övervåningen. Var då glad att larmet hade trådlösa rökdetektorer som var lätta att flytta. Vi har numera en icke larmkopplad rökdetektor utanför köket, bara för säkerhets skull, som komplement till den larmkopplade detektorn i matrummet. 3 detektorer på två våningar med totalt 120kvm boyta. Utrymningsväg + matrum. (+ källare o vind.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.