Hej!

Hoppas någon kan berätta för mig, vad exakt man gör med karmen vid installation av en säkerhetsdörr?

Anledningen till min fråga är en befintlig gallergrind, som jag gärna vill behålla.
Jag har pratat med flera firmor och hantverkare och jag får olika besked om jag kan behålla den eller ej. På vissa låter det som att man får lossa gallergrinden och försöka sätta dit den igen, på vissa andra låter det som att man skär av karmen halvvägs. och byter bara den som vätter utåt.

Om man byter hela dörrkarmen får man kanske nya mått, och därmed det inte bara är att sätta tillbaka?

Tack!
 
  • Dörrkarm med måtten 6.5cm och 14.5cm markerade, intill gallergrind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vore bra med fler och bättre bilder på det befintliga montaget och grindens infästningar.
Infästningen jag ser på bilden med ett fäste/fästläpp i karmnischen är en ovanlig infästning och om den endast sitter fast med den typen så är det även glest med fästpunkter.
Båda svaren du fått om montaget kan stämma då det ibland monteras efter den ena metoden medans det ibland är att föredra den andra.
Om något företag varit på plats och måttat så borde du fått ett svar på hur de vill utföra montaget.
 
1 123abc skrev:
Vore bra med fler och bättre bilder på det befintliga montaget och grindens infästningar.
Infästningen jag ser på bilden med ett fäste/fästläpp i karmnischen är en ovanlig infästning och om den endast sitter fast med den typen så är det även glest med fästpunkter.
Båda svaren du fått om montaget kan stämma då det ibland monteras efter den ena metoden medans det ibland är att föredra den andra.
Om något företag varit på plats och måttat så borde du fått ett svar på hur de vill utföra montaget.
Hej och tack så mycket för utförligt svar!
Gallergrinden sitter fast med på "fästläppen" samt total 10 bultar (5 på vä och 5 på hö) med enligt de blåa markeringarna på bild.
Det var en dörrmontör hos och oss och kollade och han pratade om losstagning och ev återmontage för 3000kr extra....
 
  • Gallergrind monterad i dörröppning med blå markeringar som visar bultplacering och mätningar på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om en montör på plats bedömt att gallergrinden måste demonteras så är det troligen så däremot tycker jag priset 3000kr låter väl tilltaget så länge det inte är en massa special arbete som krävs.
Om gallergrinden är nischmonterad så förstår jag inte varför den är monterad med fästläppar i karmen, dom bör inte göra någon nytta om karmen är ordentligt fastsatt.
Du skruvarna är utanpåliggande så försvåras inte arbetet om skruvarna har islagna demonteringsskydd, skruvskallarna bör vara inne i fyrkantsprofilen som är betydligt snyggare och skyddar skruvarna mot manipulering men det är oväsentligt för den aktuella frågeställningen.
Användning av demonteringsskydd är onödigt för den typen av montage då grinden täcker monteringsskruvarna när den är stängd.
Är det en dålig gammal vägg som kräver extra arbete eller vad försvarar prissättningen för extra arbetet med grinden.
Jag hade prutat på priset för att demontera och återmontera grinden men då jag inte varit på plats eller sätt bra bilder av montaget så är det svårt att göra en bedömning.
Personligen så hade jag troligtvis skurit av fästläppen och skruvat ur eventuella skruvar in i dörrkarmen från gallergrinden och sågat träkarmen och monterat dit den nya karmen till säkerhetsdörren men det kan finnas orsaker till att göra en annan bedömning.
 
Tack än en gång för ett utförligt svar.
Dörrmontören som var hos oss sa "inga problem" vis platsbedömning och vi fick offert för montering av säkerhetsdörr, men när jag hörde av mig nån månader senare då var det plötsligt problem med gallerinden och extra kostnad. Därmed blev jag tveksam.

Den nya dörrmontören trodde inte jag kunde behålla den; men när jag envisades sa han "jag ska se vad jag kan göra". Jag försöker alltså med kunskapsförsprång så jag kan motargumentera om det skulle behövas.
Lite frågor, jag förstod inte riktigt
skurit av fästläppen: >> skära i gjutjärn?
sågat träkarmen >> såga loss karmen för losstagning från väggen??
Tack än en gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.