Hej.

Vattnet här hemma blir aldrig riktigt kallt, om man låter det rinna 2-3 liter på maxtryck blir det nedkylt nog att dricka men på gränsen till ljummet. Letat efter vattenmaskiner på nätet (någon mindre variant att ställa på köksbänken) men hittar bara företag som hyr ut maskiner till företag. Vet ni vart man kan få tag i en sån? Trött på att fylla flaskor och lägga i kylen...

Ringde kommunen och påpekade att vattnet knappt blir kallt ens på vintern och fick svar att det inte är deras ansvar. De tyckte jag skulle ringa mokare om det var fel på rören, lite oklart för mig vad det skulle vara för fel i så fall.
 
Kylskåp med is o vattenmaskin.
 
Y
M Cameltoe skrev:
...De tyckte jag skulle ringa mokare om det var fel på rören, lite oklart för mig vad det skulle vara för fel i så fall.
En tänkbar orsak vore att dina kall- och varmvattenrör kan ligga inpå varandra och varmvattenrören värmer då upp ditt kallvatten.

Kan även vara någon av dina blandare som läcker, men vill minnas att det blir tvärtom då, att kallvattnet trycker bort varmvattnet och att man upptäcker detta genom spola varmvatten, hålla på rören, stänga av vattnet och känna om rören svalnar ovanligt snabbt.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Mät temp på inkommande kv slang/rör/vattenmätare.
Eller så har du en blandare som läker på Vv sidan.
Vattnet är 5-8gr, vårt vatten är iskallt, givetvis har du lika kallt inkommande kv
 
Om det nu är så att blandaren läcker, då borde jag via andra blandare få iskallt vatten om inte de också läcker dvs?
 
BirgitS
Ett tag tyckte jag att vårt kallvatten inte blev så kallt som det brukade vara på vintern och efter en månad visade det sig bero på ett fel i frånluftsvärmepumpen som läckte över varmvatten till kallvattnet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ett tag tyckte jag att vårt kallvatten inte blev så kallt som det brukade vara på vintern och efter en månad visade det sig bero på ett fel i frånluftsvärmepumpen som läckte över varmvatten till kallvattnet.
Vi har ju en fjärrvärmeväxlare i tvättstugan som ligger intill köket, osäker om det skulle kunna ha med den att göra men men vem vet. Får försöka lösa det. Kanske är det blandaren som läcker den är ju ganska många år gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.