Såga upp lite större öppning i timmerstommen. Sätta gåt efter sidorna om vi behövt såga på de som redan finns, annars används befintliga. En ram av säg 45x195 runt hela hålet och det är vad jag sätter fönstret i för att kunna sätta fönstren så långt ut som möjligt. Se min beskrivning nedan, bilden till höger är tänkt att visa från sidan.
Blir det bra att göra så (bortsett från att det blir mycket jobb)?
Schematisk illustration av sidovy och sektion av en vägg med timmer, tilläggsisolering och fönsterinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakgrund:
Vi ska byta fönster i vårt hus från 1880 som genomgår en stor renovering (vi bor inte där än). Det är ett timmerhus som är tilläggsisolerat på utsidan så allt är "flyttat ut", även fönstren. Gjordes på 60-talet. Fönstren som sitter där idag är mindre än originalfönstren men sitter snyggt i bra nivå gentemot ytterpanelen. Bara det att fönstren inte sitter fast i timmerstommen utan i reglar utanpå timmerstommen (i nivå med tilläggsisoleringen). Fönstertillverkarna säger att man ska sätta fönstren i timmerstommen, men det ska också gå att sätta en ram som går hela vägen ut.

Jag välkomnar synpunkter men kommer inte ta åt mig av "såga inte i hus med timmerstomme"-kommentarer:D. Om vi skulle följa det skulle huset förmodligen bara stå kvar obebott.
 
@heimlaga Du brukar vara duktig på timring, har du någon tanke kring denna metod?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.