Hej, jag håller på och installerar FTX i huset i en separat uthyrningsdel. Spiskåpans imkanal kommer att anslutas till FTX (den har bypass av värmeväxlaren).

En separat imkanal genom taket är inte ett alternativ eftersom det endast finns två genomföringar och taket är av bandtäckt plåt.

Kolfilterfläkt ogillar jag så det får bort.

Min fråga är då vilka rör måste jag brandisolera, från spiskåpan till FTX är given, men sen då?
Måste avlufts kanalen också isoleras eftersom luften från spiskåpan även kommer flöda genom den?
Måste uteluft, tilluft och kanske även frånluftskanalerna isoleras eftersom dom är mer eller mindre sammankopplade i FTX?

Skulle det vara godkänt att sätta ett brandspjäll med smältsäkring på imkanalen innan FTX och på så sätt slippa eventuell brandisolering av ytterligare rör?

Hoooa nån av er har bra koll på detta.
 
Kan du lägga upp en enkel sektionsritning på hur de olika boendena är avgränsade?
 
Hittade en bild på planritningen, detta är övre plan, bortse från alla strecken. Eller är det just en sektionsritning över lägenheten du är ute efter?
Vad vill du isf se? Tänker så jag skissar in det isf.
Lägenheten det är frågan om är längs ned i bild.
 
  • Arkitektonisk planritning för ett övre våningsplan med mått och rumsindelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för rum mellan lägenheterna?
 
Det är ett förråd. Dock är den brandavskiljande väggen mellan förrådet och den större lägenheten. FTX aggregatet sitter i förrådet.
 
Jag skulle säga isolera imkanal och frånluft till klass EI15 i hela dess längd. Men du ska också ha brandspjäll i klass EI60 plus isolering i EI60 vid varje genomföring i brandvägg.
 
Det finns inga genomföringar i brandväggen. Det är en Separat FTX för den lägenheten/brandcellen.

Menar du frånluft och inte avluft (ut från FTX genom taket)?
 
Redigerat:
Ursäkta, jag menar avluft.
 
Tilluft/- frånluften ska väl kondensisoleras ändå?
 
Frågan handlade om brandisolering/brandskydd.

Till och frånluft behöver ej kondensisoleras i mitt fall eftersom dom går i uppvärmt utrymme, däremot så kommer röret för uteluft att kondensisoleras eftersom det röret kyls ned av uteluften och det då finns risk för kondensutfällning.

Tack ändå för att du uppmärksammade det ifall jag skulle ha missat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.