Om man studerar fönstertillverkarnas monteringsanvisningar eller instruktionsvideor på YouTube, så framhålls starkt vikten av en väl fungerande "tryckutjämnande,ventilerad och dränerad zon", en fri "kanal" ytterst i dräneringsspalten. När man så står inför genomförandet av ett byte, så ställer sig såväl säljare som montörer och övrig expertis hos tillverkarnas återförsäljare helt främmande för detta, även när man visar dem de monteringsanvisningar, de har att följa. Det tycks vara en fullkomlig nyhet för dem, trots att jag såg det i en monteringsanvisning redan 2015. Tidigare än så hade jag inte intresserat mig för dessa frågor, så hur gammalt det då var, har jag ingen aning om.

Jag har nu några frågor om denna "zon/kanal":
  1. Vad fyller den för funktion mera i detalj? Dvs, vad är det för tryck, som ska jämnas ut och varifrån förväntas det som ska dräneras ut komma?
  2. För att åstadkomma någon form av ventilation måste det finnas till- och frånluft, men hur åstadkoms detta? Vad beträffar tilluften, har jag sett en enda uppgift och där tillförs luften genom en smal springa under underblecket, som står i direkt förbindelse med kanalen utmed hela dess (horisontella) längd, men för frånluften har jag inte lyckats hitta någon som helst förklaring. Med andra ord, var kommer ventilationsluften ut från denna "zon"?
  3. Hur det än är med detta arrangemang, så kan det inte ha funnits "jättelänge", det kan man ju lätt se på lite äldre hus. Så, hur envis bör man vara i "kampen" mot montörerna för att få dem att följa sina anvisningar även i detta avseende? Vad kan hända om man "ger sig"?
 
Lägg upp exempel på vad du menar. Är ju sällan fönstertillverkarens, än mindre dess montörers sak att styra över ventilationen i ett hus..
 
Tilluft under underblecket/under karmen hade man typ på 50-talet. Idag har man spaltventiler som sitter i överstycket på karmen.
Om du har självdrag i huset och byter till nya moderna fönster och de monteras korrekt så blir ditt hus tätare. De gamla fönsterna brukar läcka i drevning och tätningslister och då har du lite okontrollerad ventilation där.
När jag byter fönster i ett hus med självdrag och inga övriga ventiler finns förordar jag en spaltventil i varje rum förutom kök,tvättstuga,badrum det är i de rummen som har frånluft via köksfläkt,badrumsfläkt eller en enkel frånluftsventil.
Tanken är alltså att suga ut fuktig luft från de rummen som inte har frånluft.
Sätter du tilluft tex i köket så tar luften lättaste vägen från spaltventilen och ut genom köksfläkten och du har inte skapat något undertryck. Hoppas det var detta du undrade över?
 
Detta handlar inte om att ventilera huset, utan själva fönstermontaget. Det torde framgå, om man läser mitt inlägg. Se t.ex. Elitfönsters monteringsanvisning, version 1.0, sid 5, bildtext, fig 3, o sid 6, p.1.4, fig 5. Citat ur texten: Viktigt att drevspalten utförs med en yttre omslutande "tom" spalt, ca 10-20 mm djup (se fig 5, pkt 3). Denna spalt utgör tryckutjämningszon samt är dränerande och ventilerande av eventuell fukt. Fukt som dräneras via spalten leds av sekundärtätning ut ur byggdelen.
I Sunnerbos monteringsanvisning beskrivs samma sak i avsnitt Fogning och drevning, bild 4 o 5. Se särskilt pkt 5, som visar Luftnings- och dräneringskanalen! Spalten under blecket visas också tydligt där. Detta är tydligen lika främmande för såväl Thiger och verktygsgurun som för dem jag hänvisar till i mitt inlägg..
 
Ett tips är att lägga upp bilder där man kan läsa/se det du frågar om i sitt sammanhang. Då blir det lättare att delta i diskussionen och även om inte något fönsterproffs tittar in i tråden, kunna gemensamt resonera oss fram till trolig förklaring/anledning.

Men om man som deltagare skall söka rätt på en fönstertillverkare (helst samma som du hittat) och behöva leta igenom dess tekniska specifikationer och montageanvisningar för att förstå vad du menar så begär du mycket av oss.

I all välmening!

// Thiger
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
P Per39 skrev:
Detta handlar inte om att ventilera huset, utan själva fönstermontaget. Det torde framgå, om man läser mitt inlägg. Se t.ex. Elitfönsters monteringsanvisning, version 1.0, sid 5, bildtext, fig 3, o sid 6, p.1.4, fig 5. Citat ur texten: Viktigt att drevspalten utförs med en yttre omslutande "tom" spalt, ca 10-20 mm djup (se fig 5, pkt 3). Denna spalt utgör tryckutjämningszon samt är dränerande och ventilerande av eventuell fukt. Fukt som dräneras via spalten leds av sekundärtätning ut ur byggdelen.
I Sunnerbos monteringsanvisning beskrivs samma sak i avsnitt Fogning och drevning, bild 4 o 5. Se särskilt pkt 5, som visar Luftnings- och dräneringskanalen! Spalten under blecket visas också tydligt där. Detta är tydligen lika främmande för såväl Thiger och verktygsgurun som för dem jag hänvisar till i mitt inlägg..
Har sett momentet med dubbla bleck (ett bleck under underblecket) i en youtube med snickarbjörn en gång. Har bytt snart 15.000 fönster och inte stött på det någon gång.
Vissa fönstertillverkare gillar att ha både hängslen o livrem och samtidigt är ju definitivt inte gamla hus byggda som som på bilden i elits monteringsanvisning. Skulle man följa den slaviskt hade det blivit väldigt dyra fönstermontage. Ring Elitfönsters tekniska support i stället är mitt tips.
 
Det här har avhandlats i en tidigare tråd vill jag minnas.

Tillverkare av putssystem verkar vilja att man använder dubbla bleck och extra tätning.
Om man läser monteringsanvisningar från fönstertillverkare så verkar det rekommenderas även till träfasader. Förmodligen har man tagit fram detta eftersom det ofta är fuktskador under bleck efter traditionell montering av fönster i regnutsatta lägen. Delvis kan det nog bero på att blecket monterats felaktigt från början.

Hur som helst så är det nog ytterst få fönstermontörer som gör på det viset.

 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Ett tips är att lägga upp bilder där man kan läsa/se det du frågar om i sitt sammanhang. Då blir det lättare att delta i diskussionen och även om inte något fönsterproffs tittar in i tråden, kunna gemensamt resonera oss fram till trolig förklaring/anledning.

Men om man som deltagare skall söka rätt på en fönstertillverkare (helst samma som du hittat) och behöva leta igenom dess tekniska specifikationer och montageanvisningar för att förstå vad du menar så begär du mycket av oss.

I all välmening!

// Thiger
Det var just därför, som jag tog med ett citat (mkt tydligt sådant).
 
P Per39 skrev:
Det var just därför, som jag tog med ett citat (mkt tydligt sådant).
Ok. Lycka till.
 
Säger också lycka till....Hoppas någon orkar bemöda sig att svara TS lite dryga och översittaraktiga svar. Ha en trevlig dag.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Staffans2000
Jag står över!
 
Är det inte helt enkelt så att man inte ska dreva så långt ut att det hamnar i luftspalten som ska finnas bakom fasadens ytskikt?
För att tryckutjämna och dränera räcker det med en luftspalt i nederkant. Det ska ju inte vara något konstant ventilationsflöde..
 
Fast det är väl lite anmärkningsvärt om proffs på fönstermontering, inte vet vad tillverkaren menar med instruktionerna.
 
V verktygsgurun skrev:
Säger också lycka till....Hoppas någon orkar bemöda sig att svara TS lite dryga och översittaraktiga svar. Ha en trevlig dag.
Tack detsamma, Önskar vem dig en bra dag men undrar om det var mitt svar TILL Thiger, du syftade på?
 
useless useless skrev:
Är det inte helt enkelt så att man inte ska dreva så långt ut att det hamnar i luftspalten som ska finnas bakom fasadens ytskikt?
För att tryckutjämna och dränera räcker det med en luftspalt i nederkant. Det ska ju inte vara något konstant ventilationsflöde..
Det första du säger är precis vad frågan gälller, o det andra skulle jag kunna ta som ett svar, ett mkt välkommet, sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.