Vi har en större frånluftsfläkt som styrs med två tryckknappar kopplade till en box i en svåråtkomlig minivind där vi kan justera vad varje knapp skall ge för varvtal. Att det fick bli så vsr för att installatören hade tänkt sätta en stor utanpåliggsnde box med vred i vardagsrummet vilket skulle se väldigt fult ut. Vi har lite smarta funktioner hemma och undrar om någon vet var man kan få tag på en styrbox som kan styras via en app att ersätta befintlig med så man kan ställa in tider och varvtal efter schema eller sensorer? Kör Telldus hemma idag.
 
M MarcusRise skrev:
Vi har en större frånluftsfläkt som styrs med två tryckknappar kopplade till en box i en svåråtkomlig minivind där vi kan justera vad varje knapp skall ge för varvtal. Att det fick bli så vsr för att installatören hade tänkt sätta en stor utanpåliggsnde box med vred i vardagsrummet vilket skulle se väldigt fult ut. Vi har lite smarta funktioner hemma och undrar om någon vet var man kan få tag på en styrbox som kan styras via en app att ersätta befintlig med så man kan ställa in tider och varvtal efter schema eller sensorer? Kör Telldus hemma idag.
Vad är det för fläkt och styrning du har idag?
Svårt att ge några råd utan att veta det.
 
  • Gilla
Christer Olofsson
  • Laddar…
  • Gilla
Björn Sj och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Om fläkten har 0-10V styrning, så hade jag styrt den med en Plejd controller.
[länk]
Dålig koll på plejd, men finns det fukt-/tempmätare och liknande sensorer att koppla ihop med systemet så att man får en smart styrning?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vad är det för fläkt och styrning du har idag?
Svårt att ge några råd utan att veta det.
Det är en Systemair KVKE 160 EC 230V, alltså en rejäl pjäs som drar 68W. Sytrningen sköts av en EBMpapst CBC000-AE04-01.
 
Redigerat:
R rindler skrev:
Dålig koll på plejd, men finns det fukt-/tempmätare och liknande sensorer att koppla ihop med systemet så att man får en smart styrning?
Plejd har som du säger inga sensorer.
Men jag tror att det kräver ett helt gäng sensorer för att göra det vettigt att styra ventilation efter behov, man bör väl isåfall åtminstone ha en koldioxidgivare i alla sovrum och vardagsrum.
Jag tycker det borde räcka att styra fläkten med hemma/bortaläge och manuellt med mobilen om något extrabehov skulle uppstå.
 
R rindler skrev:
Finns färdigt (dyrt) system [länk] som går att köra om fläkten är 0-10v. Detta system är låst och går inte att koppla ihop med andra hemautomatiseringssystem. Billigare blir det om du sätter in en [länk], men då tror jag att du behöver ytterligare en controller, ex Homey.
VIlpes system verkar utgå från att man kör deras takfläkt annars är det precis vad jag letar efter. Önskar ett liknande som kan använda min befintliga fläkt. :)
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Plejd har som du säger inga sensorer.
Men jag tror att det kräver ett helt gäng sensorer för att göra det vettigt att styra ventilation efter behov, man bör väl isåfall åtminstone ha en koldioxidgivare i alla sovrum och vardagsrum.
Jag tycker det borde räcka att styra fläkten med hemma/bortaläge och manuellt med mobilen om något extrabehov skulle uppstå.
Yes, men till ex Homey är det bara att koppla in billiga Xiaomisensorer eller ex Netatmos CO2-mätare. Går då också att styra smart utifrån andra villkor, som att vädra ut varma sommarkvällar när yttertemperaturen är lägre än innertemperaturen osv.
 
  • Gilla
martinsnygg och 2 till
  • Laddar…
M MarcusRise skrev:
VIlpes system verkar utgå från att man kör deras takfläkt annars är det precis vad jag letar efter. Önskar ett liknande som kan använda min befintliga fläkt. :)
Tror att det funkar ändå men hör av dig till dem och fråga. Inte sett andra alternativ som Vilpes som hamnar i samma prisklass.
 
M MarcusRise skrev:
Sytrningen sköts av en EBMpapst CBC000-AE04-01
Den känns onödigt dyr och dum, en plejd gör som sagt det här bättre.
Det du får bestämma dig för är hur du har tänkt styra fläkten, koldioxidgivare
är rätt så dyrt, då återstår väl bara borta eller hemmaläge egentligen.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Den känns onödigt dyr och dum, en plejd gör som sagt det här bättre.
Det du får bestämma dig för är hur du har tänkt styra fläkten, koldioxidgivare
är rätt så dyrt, då återstår väl bara borta eller hemmaläge egentligen.
Jag hade gärna haft två temperaturgivare med koldioxidmätare om det inte skulle kosta en förmögenhet. Jag har en vanlig koldioxidmätare i sovrummet som väcker oss ibland med varning om hög CO2-halt så jag skulle gärna låta fläkten varva upp istället. På övervåningen är det väldigt öppen planlösning och öppet upp i nock med endast denna fläkten (ca 130m2 uppdelat på sovrum, vardagsrum och badrum). Nedervåningen har jag badrumsfläktar som ser till att det blir okej ventilation där så det handlar om troligen 2-3 mätare på övervåningen om man vill ha det.

Jag gillar verkligen idén att kunna köpa billiga xiaomisensorer och koppla till typ min Telldus eller om jag blir tvungen att byta till Homey. Hur gör jag för att säkerställa att Quibinon klarar styra fläkten (utan oljud) och kunna koppla den till Homeyn/Telldus Liten?
 
  • Gilla
Prippss
  • Laddar…
Homey har stöd för Qubinon. Borde funka med en annan controller som hanterar z zwave också. En elektriker borde kunna bedöma om qubinon kan kopplas ihop med din fläkt. Kan inget om el själv, men borde funka.

Fördelen med Homey är bredden av protokoll den kan hantera och att det är lätt att hantera flöden. Exempelvis går det enkelt att få in Netatmos home coach, som har CO2-mätare för typ 900 kr. Vill du ha en bättre och billigare mätare (men kräver programmering och lödning) kan du bygga en CO2-mätare själv med ex Senseair S8 och en Arduino. Tror dock som ovan skrivet av Peter (?) att ett hemma/borta-läge möjligen skulle hantera det lika bra, men att få extra blås när man ex har duschat tycker iaf jag känns vettigt.
 
M MarcusRise skrev:
Jag har en vanlig koldioxidmätare i sovrummet som väcker oss ibland med varning om hög CO2-halt så jag skulle gärna låta fläkten varva upp istället.
Mängden koldioxid som ni skapar när ni sover bör väl vara ganska konstant, om du då har data från
din koldioxidmätare, så borde du enkelt kunna göra ett dygnsschema med lite olika fläkthastigheter.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Mängden koldioxid som ni skapar när ni sover bör väl vara ganska konstant, om du då har data från
din koldioxidmätare, så borde du enkelt kunna göra ett dygnsschema med lite olika fläkthastigheter.
Nja, så som vi bor hänger det väldigt mycket på hur mycket det blåser. Vi bor på toppen av en ås med åkrar runt oss så det kan blåsa rejält här. Blåser det för mycket kan vi inte ha öppet fönstret men ventilerna räcker så länge det inte slutar blåsa. Gör det det så blir det dålig luft inne. Det är lite därför det hade varit toppen att styra sugen genom ventilerna med hjälp av fläkten istället för att hålla på och öppna och stänga fönstret. Idag har vi bara möjlighet att välja tyst läge "normal" och "Vädra ut den enorma värmen från det svarta plåttaket på sommaren"-läget. Vill kunna styra mer fritt.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.