Hej! Vi har byggt ut huset och tänkte lägga elektrisk golvvärmeslinga som uppvärmning i det nya teverummet. För att minimera energiförluster tänker vi lägga grå grafit eps som extra isolering på plattan men vad är bäst sen? Kan man limma golvvärmeslingan direkt på eps och sen flyta eller bör vi ha armering oxå?? Tanken från början var: åldersbeständig plast på betongplattan, grafit eps, golvvärme, flytspackel och sen klickgolv! Räcker det eller riskerar spacklet att spricka?
 
Har ni ingen isolering under den nya plattan?
 
Den är inte ny på just det stället där teverummet ska vara, där var ett garage innan varför isoleringen i den plattan är från -72!
 
ElinJossan ElinJossan skrev:
Hej! Vi har byggt ut huset och tänkte lägga elektrisk golvvärmeslinga som uppvärmning i det nya teverummet. För att minimera energiförluster tänker vi lägga grå grafit eps som extra isolering på plattan men vad är bäst sen? Kan man limma golvvärmeslingan direkt på eps och sen flyta eller bör vi ha armering oxå?? Tanken från början var: åldersbeständig plast på betongplattan, grafit eps, golvvärme, flytspackel och sen klickgolv! Räcker det eller riskerar spacklet att spricka?
Tror det kommer fungera bra, men jag hade hellre limmat fast cellplasten med
kakelfix istället för att låta den ligga löst.
Blir betydligt stummare om alla lager sitter fast.
Tjockleken på flytspacklet och vilket spackel ni använder kommer
påverka eventuell risk för sprickor.
 
Limma den på plasten?
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag har gjort det i ett oisolerad garage
[länk]
Har fungerat i 12 år nu.
Vad är det för spårade skivor du använt?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nej, på betongen tänkte jag, behöver du verkligen plast?
Det finns ju färdiga beprövade system att använda sig av, om ni inte vill chansa.
[länk]
Har tittat på den och hänger upp mig på att den är tillverkad för klinkers, står inget om hur den funkar med trägolv. Kan man lägga vilken kabel som helst i den? Har köpt GVB egna kit för ca 20 kvm och måste isf lägga vartannat spår annars blir effekten för hög och frågan är om effekten blir lite för låg då för fullvärme!
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Så här gjorde jag.
[länk]

Och det var Ebacos skivor tror jag.
La du ebecos kabel oxå eller har du nåt annat och vilket övergolv? Har du plast nånstans?
 
ElinJossan ElinJossan skrev:
La du ebecos kabel oxå eller har du nåt annat och vilket övergolv? Har du plast nånstans?
Jag tror det är Ebecos, det var en kartong med färdigt kit med lämplig längd.
Vi har billig klinker 300+600 mm, ingen plast då golvvärmen gör att fukt går neråt och kondenseras i marken, det är samma teori som med isodrän skivor.
 
Bara för info så blev det så att vi bytte slingan vi köpt mot en folie istället! Kommer bli toppenbra! Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.