hej allihopa!


Som ni vet köpte vi precis drömhuset och är nu mitt i renovering, min fråga gäller kök.

Jag ber om ursäkt i förhand om jag låter lite trög då renovering inte är min starka sida.
Till min fasa berättade min man att köket lutar när de sätter fast skenorna.
Skenorna är raka (kollat med vattenpass), men på ena sidan av köket är det 82cm ner till golv, på andra typ 84 cm.
För att lösa detta har de 3 alternativ, samtliga till min fasa.
1. Att såga i sockeln man fick med, och såga av en bit, vilket kommer se förjävligt. Även om inte det syns i första anblick kommer ju jag se detta.
2. Att bygga om hela golvet, alltså riva upp golvet vi lagt och allt jobb hittills
3. Att ha två olika socklar..

Ser ni någon annan lösning här?

Tack alla för er hjälp!
 
Så golvet lutar 2cm? På hur lång sträcka?
Känns som att det borde kännas när man går där.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Så golvet lutar 2cm? På hur lång sträcka?
Känns som att det borde kännas när man går där.
Ja men typ 2 cm. På ungefär 4 m är lutningen. Det blir alltså en väldigt liten skillnad utseendemässigt, men vem vill ha ett lutande kök
 
windestal
Syns verkligen den lutningen i verkligheten? Det kan ju låta mycket med 2 cm skillad, men på såpass lång sträcka som 4 m tror jag inte att du ser det. Hjärnan lurar sig själv... Häng upp skåpen på skenan, sätt dit ben men inte sockel och utvärdera om du ser lutningen.
OM jag har rätt i att skillnaden inte syns så skulle jag valt att kapa sockeln. Kapa i överkant av sockeln, det kommer då endast synas om man ligger på golvet och tittar upp under skåpen. Ev mindre misstag i kapningen kommer inte heller synas då. (Utgår från att ni har standardplacering av sockeln, några cm in under skåpen, är det variant där sockeln blir kant i kant är det ju mer synligt och andra avvägningar.)
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Kör på att anpassa sockeln. Lev med det så ska du se att det inte är så farligt, det dyker alltid upp något annat som tar ens uppmärksamhet ;)
 
windestal
Sen tycker jag att du formulerar dig lite fel. ;)
Det är inte köket som lutar, utan golvet/huset. Ett lutande kök vill ingen ha (jobbigt om det man lägger på bänken rullar iväg, och om ev spill av vätska rinner iväg långt direkt), men ett golv som lutar lite kan man leva med, så länge köket ändå är rakt.
 
Jag hänger inte riktigt med här.

Är köket i våg, alltså golvskåp och bänkskiva? Om det är det så är det bra.
Lutar golvet? Om huset är gammalt lutar golvet nästan alltid, även taket.

Att såga till sockeln kommer se knasigt ut till en början. Men när man har börjat ställa in möbler och prylar brukar man inte tänka på det.
 
  • Gilla
Linus91 och 1 till
  • Laddar…
Men varför om ni lagt in nytt golv är inte det i våg?! Är köket rakt är golvet snett och tvärtom. Slarva inte med underarbeten. Det är det som tar tid men då hade ni sluppit detta problem. Inte ok
 
Vi hade samma bekymmer som dig Ts. Vårt golv lutade också litegrann. Vi valde att kapa bort lite av sockeln i överkant. Man ser det inte. Gör det inte jobbigare va det redan är, kapa sockeln. Frågan är om man ens ser 2cm/4m i ett kök?
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Om det är så att golvet lutar så skulle jag lösa det med sockeln och justera den i ovankant.

Sen kan det ju även vara så att väggen lutar olika mycket i ena eller andra änden och då "hänger" skåpen mer utåt i ena änden än den andra.
Är det så blir det lite svårare...
 
Det låter som många varit inne på att det är golvet som lutar och inte köket. 20mm på 4m är inte mycket, många golv hos oss är värre än så och det märker vi inte ens trots att vi vet om det. (Med det sagt så vill man ju givetvis sträva efter plana golv, men så farligt är det inte)

Sätter ni bara upp allt i våg så har jag svårt att tro att ni någonsin kommer märka av det något märkvärt.
 
Tack för alla svar!

Ja, vi gör som ni skriver, vi kapar sockeln lite. Det är ett Ikea Bodbyn kök, så sockeln är ganska dekorativ, därav min oro.
Sedan har jag i över 10 år levt i en väldigt liten och ful (i mina ögon) lägenheten. Nu när vi köpt drömhuset vill jag göra allt perfekt. Jag överkompenserar. Men vi ska bo här väldigt länge hoppas vi och vill därför inte störa oss på saker :)

Jag postar en bild när vi är klara, så får ni se hur det blir!

Ni är fina som hjälper oss!
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Ok, golvet lutar 0,5% det är väldigt lite och känns inte. Gör som föreslaget i inlägg #4, det kommer bli bra och ni kommer inte märka det.
 
Lite beroende av hur köket ser ut. Men man kan också sätta bänkskåpen så det blir 20mm glipa istället så länge den inte hamnar mot en kortsida för där kommer det att synas såvida man inte släpper ned en täcksida mot golvet.
Sockeln på IKEA-skåpen är ju bara 85 mm hög och sitter 110 mm in under skåpet så man ser inte ens en glipa på 20mm såvida man inte ligger ned på golvet. Då utgår man från högsta punkten när man sätter skenan (även IKEAs rekommendation)
 
F FanPålsson skrev:
Tack för alla svar!

Ja, vi gör som ni skriver, vi kapar sockeln lite. Det är ett Ikea Bodbyn kök, så sockeln är ganska dekorativ, därav min oro.
Sedan har jag i över 10 år levt i en väldigt liten och ful (i mina ögon) lägenheten. Nu när vi köpt drömhuset vill jag göra allt perfekt. Jag överkompenserar. Men vi ska bo här väldigt länge hoppas vi och vill därför inte störa oss på saker :)

Jag postar en bild när vi är klara, så får ni se hur det blir!

Ni är fina som hjälper oss!
Edit: Sent svar ser jag. Hoppas det blev snyggt slutresultat :)

Hej!

Kul med köksrenovering. är mitt i en sån med.
I den del av huset där kök/matrum ligger är väldigt få delar raka. Så jag och snickaren rev upp golvet och riktade om det helt. Detsamma gäller taket där vi monterar nytt innertak med passbitar under för att få bort värsta lutningarna.

Dyrt.... men det blir fint sen. Som du säger vet man ju allt som varit snett. Men det blir många timmar hantverkare och min tid. Det ska ju betalas med. Men ska ju bo länge i huset så då får det vara värt det. Passade på lägga helt ny isolering med i golvet.

Iaf. Om huset och golvet är snett så rekommenderar jag att ni riktar och gör det rätt. Är det bara enklare skillnader i väggar finns det ju passbitar och smarta lösningar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.