Vet inte om det nämnts men toapapper... Ena förpackningen per kg, andra förpackningen per rulle och tredje förpackningen per meter. :rolleyes:
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Tack för denna tråd! Har köpt zoega kaffe så länge jag kan minnas och aldrig reflekterat över minskningen från 500-450g. Uppenbarligen funkar det alltså att smyghöjt priserna likt detta tills man uppmärksammar det. Ska nu som hämd köpa annat kaffe för en lång tid framöver :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Köp lösvikt då, så slipper du bli lurad igen!

Allt i lösvikt! Det är ju en lysande idé när jag tänker på det! ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Allt i lösvikt! Det är ju en lysande idé när jag tänker på det! ;)
Och apropå det, hur kommer det sig att lösviktsgodiset är så extremt mycket billigare än samma godis på påse?
 
R
C cpalm skrev:
Och apropå det, hur kommer det sig att lösviktsgodiset är så extremt mycket billigare än samma godis på påse?
Säker på att det är samma godis....
Sen kan det vara lite värt att ingen har tallat på det.
 
C cpalm skrev:
Och apropå det, hur kommer det sig att lösviktsgodiset är så extremt mycket billigare än samma godis på påse?
När påsgodiset blir gammalt så öppnar man påsarna och häller ner det i lösviktsgodiset. :p
 
  • Haha
  • Wow
Immobil och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Och apropå det, hur kommer det sig att lösviktsgodiset är så extremt mycket billigare än samma godis på påse?
Det är väl ganska enkelt? Så länge folk köper det dyrare så finns det kvar.
 
Lösgodis är väl helt enkelt en lockvara. Eller så är det förenat med så mycket vikt-/hälsoångest att stå där att plocka att priset måste hållas ner i förhållande till den mer lättnedsmugna färdiga godispåsen.

Åh, vad jag skulle vilja att alternativ två var det korrekta svaret. :D
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lösgodis är väl helt enkelt en lockvara. Eller så är det förenat med så mycket vikt-/hälsoångest att stå där att plocka att priset måste hållas ner i förhållande till den mer lättnedsmugna färdiga godispåsen.

Åh, vad jag skulle vilja att alternativ två var det korrekta svaret. :D
Vilken tur att alternativ ett inte är rätt svar heller ;)
Ta en frukt :crysmile:
 
  • Ledsen
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
När påsgodiset blir gammalt så öppnar man påsarna och häller ner det i lösviktsgodiset. :p
Jag jobbar inom handel och när vi hittar godis som har blivit gammalt så skriver vi av godiset och häller upp det i skålar i personalrummet eller till kunderna vid kassan och det går alltid åt, alltid någon som offrar sig, den enda gång man fyller på godiset bland lösvikt är när en påse gått sönder och godiset är förpackat typ plopp, kexchoklad eller dylikt. När det är kort datum så säljer vi det för halva priset, personalen har givetvis första tjing till kundernas stora förtvivlan.
 
E EMEL skrev:
Jag jobbar inom handel och när vi hittar godis som har blivit gammalt så skriver vi av godiset och häller upp det i skålar i personalrummet eller till kunderna vid kassan och det går alltid åt, alltid någon som offrar sig, den enda gång man fyller på godiset bland lösvikt är när en påse gått sönder och godiset är förpackat typ plopp, kexchoklad eller dylikt. När det är kort datum så säljer vi det för halva priset, personalen har givetvis första tjing till kundernas stora förtvivlan.
Skönt att ni gör det. Men långtifrån alla butiker. Men det finns ju en hel del butiker i vårat avlånga land där det kan skilja sig en hel del
 
P Pappa1986 skrev:
Skönt att ni gör det. Men långtifrån alla butiker. Men det finns ju en hel del butiker i vårat avlånga land där det kan skilja sig en hel del
Just lösgodiset säljs ju ofta ut, så om butikerna gör som du beskriver förlorar de pengar på att göra det istället för att skriva av och krossa det. Har svårt att se många butikschefer godkänna det..
 
J JPW skrev:
Jag tror faktiskt att det bara är en försvinnande liten del av producentpengarna som faktiskt hamnar i jordbrukarnas fickor. Många producerar enorma volymer mat men kan ändå bara föda en familj. Självändamålet för ICA är att pressa inköpspriset så lågt att jordbrukarna precis inte går under, och det är väl inte speciellt lyckat tycker jag. Stora nyttan i produktions och leveransprocessen är det ju jordbrukarna som står för, men det är de som får minst ut av det.

Ett exempel: Årets torra sommar är katastrofal för jordbrukarna. Borde inte hela kedjan ta solidariskt ansvar för den uppkomna situationen? Borde inte ICA höja inköpspriset rejält - dvs medvetet minska vinsten och dela den med jordbrukarna så att det finns en försörjningskedja kvar i framtiden? Inget sådant händer, jordbrukarna får ensamma ta hela smällen. Vår jordbruksnäring kommer att vara kraftigt decimerad när årets torra sommar har skördat klart sina offer i producentleden. Men det kommer alla andra att märka på tok för sent.
Klart att ICA borde betala mer till producenterna. Men även sänka priserna till europeisk nivå. Ägarna tjänar enorma summor. Upp över 50 miljoner. https://www.expressen.se/dinapengar/lista-sa-mycket-tjanade-ica-handlaren-dar-du-bor/

Även min lokala ICA-supermarket handlare tar ut en miljon i utdelning utöver lön.
 
P Puhnallen skrev:
Klart att ICA borde betala mer till producenterna. Men även sänka priserna till europeisk nivå. Ägarna tjänar enorma summor. Upp över 50 miljoner. [länk]

Även min lokala ICA-supermarket handlare tar ut en miljon i utdelning utöver lön.
Så det hade varit bättre att affärerna går så dåligt att INGA skattepengar kommer in och skattebetalarna får gå in med lönegaranti ist. menar du?

Var glad att det går bra för vissa, fatta vilket skattetryck det hade varit på dig annars...
 
R
Tokslut Tokslut skrev:
Så det hade varit bättre att affärerna går så dåligt att INGA skattepengar kommer in och skattebetalarna får gå in med lönegaranti ist. menar du?

Var glad att det går bra för vissa, fatta vilket skattetryck det hade varit på dig annars...
Högt skattetryck eller höga matpriser är väl skit bådadera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.