Q
A AndersS skrev:
Hällen behöver 2*16A eller 1*32A i de flesta fallen.
Och din ugn behöver en egen 16A (gissning)
Om du inte vill hamna i lösning med begränsningar.
Min Ikea häll ville ha 3x16A Ugnen 16A och micro 16A. Fuskade till de så kyl och frys går på samma 10A
 
Q
Ett par jag känner valde platsbyggd kök istället för Ikea, då de ändå inte skulle göra något själv blev det inte mycket dyrare än Ikea .
 
Redigerat:
BirgitS
Q jope84 skrev:
då denimet skulle göra något själv blev denimet mycket dyrare enligt dem
?
 
Q
BirgitS BirgitS skrev:
?
Redigerat nu
 
Q jope84 skrev:
Ett par jag känner valde platsbyggd kök istället för Ikea, då denimet skulle göra något själv blev denimet mycket dyrare enligt dem
Jag har platsbyggt. Pris i nivå med de stora kökstilkverkarna, men betydligt dyrare än Ikea (tom med TS offert)
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Gjorde ett kök 2017. Tidsåtgång 141timmar och 2 man=280timmar. I detta ingick:isolering av golv i kök och hall, golvspån för vattenburen golvvärme i kök och hall(c:a 20m2), golvvärmeslang, klickgolv, en skjutdörr till hall, satt IKEA köksinredning (c:a 8lpm bänkskiva över och underskåp, satt köksfläkt, takskivor(typ takess), förberett för spottar i taket, vävat och målat väggarna.
 
Högt pris spontant. Det jag vill påpeka att asbest är förekommande i fog och går relativt enkelt att se/misstänka då fogen skiljer sig i struktur. Saneringen, vad ligger den på och hur specificerad är den? Måste vara en certifierad firma och det kan även förekomma i ventilation (fyrkantiga kanaler) och runt rörböjar i VVS-systemet. Kan bli väldigt dyrt.
 
Redigerat:
  • Gilla
evertb
  • Laddar…
H hakan74 skrev:
Högt pris spontant. Det jag vill påpeka att asbest är förekommande i fog och går relativt enkelt att se/misstänka då fogen skiljer sig i struktur. Dock nämner du inget om kostnad för sanering av detta? Det kan sticka iväg i pris då firman ska vara certifierad för att få göra detta. Räkna med en 20000:- eller så. Beroende på vart det sitter. Kanske till och med har ventilationsrör och rörisolering i böjarna?
Asbestsaneringen var sagd att kosta 7.000 kr och skulle enligt specen ingå i det fasta priset.
 
  • Älska
Akan92
  • Laddar…
M matsqqqq skrev:
Asbestsaneringen var sagd att kosta 7.000 kr och skulle enligt specen ingå i det fasta priset.

Såg och justerade kommentaren. 7000:- för sanering? Rimmar illa. För billigt enligt min erfarenhet. Kolla att de är behöriga och vet vad de gör. Asbest kan vara luftburen länge om de börjar sanera och inte använder rätt utrustning och det är du som bor där!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Som flera tipsat om innan: skruva ihop stommarna själv. Sparar du många kronor på. Du skruvar lätt en stomme el tre en kväll. Efter du gjort första halverar du resten av monteringstiden när du vet metodiken.
Har precis gjort samma köksresa som du. Klart sen en vecka.
Liknande kök som du.
Jag skruvade ihop stommarna. Snickare monterade i kök.
Bra tips m vinkelhake som nämnts. Av mina 11 stommar var det väääldigt lite som diffade i vinkel när masoniten var i stoppad. Imponerande rakt faktiskt. Lätt att justera vid behov innan fastsättning. Jag limmade och spikade mina baksidor. Vrålstabilt.
 
  • Gilla
Paulina123 och 1 till
  • Laddar…
Jag har varit byggare i 45 år, haft eget företag i över 30 och alltid gjort allt själv. När man läser sådana här inlägg så bävar man ju verkligen för den dag man inte orkar längre, utan behöver ta in hantverkare. Jag tycker att detta låter som rena bedrägeriet.
 
  • Gilla
Trokadero och 7 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Jag har varit byggare i 45 år, haft eget företag i över 30 och alltid gjort allt själv. När man läser sådana här inlägg så bävar man ju verkligen för den dag man inte orkar längre, utan behöver ta in hantverkare. Jag tycker att detta låter som rena bedrägeriet.
Trösta dig med att alla nöjda kunder inte loggar in på sociala media med en lång tråd om gur bra allt blev, vilka proffsiga hantverkare det var, hur billigt det blev osv. Det vill säga det blir i media alltid en negativ snedvridning av statistik. Det är naturligt och gäller för många områden, tex sjukdomar.
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
asseponken
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Trösta dig med att alla nöjda kunder inte loggar in på sociala media med en lång tråd om gur bra allt blev, vilka proffsiga hantverkare det var, hur billigt det blev osv. Det vill säga det blir i media alltid en negativ snedvridning av statistik. Det är naturligt och gäller för många områden, tex sjukdomar.
Ja, men det mest skrämmande är ju att många tycker det är fullt normalt
 
J Johnsson 56 skrev:
Ja, men det mest skrämmande är ju att många tycker det är fullt normalt
Samma sak som att alla politiker är korrumperade, vården inkompetent och att alla medelålders vita män är kvinnoförtryckande rasister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.