Är lockläkt nödvändigt vid stående spontad ytterpanel?
 
Nej, finns ju massor av hus som är byggda så...
 
Nej men lägg till en stående luftningsläkt innanför spikregeln vilket iofs även bör läggas till vid lockläkt.
 
Hej, Borde inte de 2 spåren på insidan av panelbrädorna räcka för luftningen?
 
Tack för tips, då är jag inte helt ute och cyklar :)
 
B bopakoster skrev:
Hej, Borde inte de 2 spåren på insidan av panelbrädorna räcka för luftningen?
Blir klent med den luftningen.

Protte
 
D Danne_83 skrev:
Nej men lägg till en stående luftningsläkt innanför spikregeln vilket iofs även bör läggas till vid lockläkt.
Det räcker nog med små bitar 1/4" board, ca 5x5 cm under/bakom där spikläkten är spikad i reglarna.
 
R
Skulle ta 12x50 ohyvlad läkt som distans, utan att kapa massa småbitar.
 
prototypen prototypen skrev:
Blir klent med den luftningen.

Protte
OK.
Mitt hus byggt 1939 har stående 1x5" dubbelfasspontad panel spikad utan luftning på horisontell ströläkt på tjärpapptäckt stående 3x10" spåntad plankstomme. Varför har den panelen klarat sig hittills utan luftning?
 
Redigerat:
Ströläkt? Den ger ju en luftning.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Ströläkt? Den ger ju en luftning.

Protte
Hurdå? Läkten gör en luftutrymme på 12mm bakom panelen, javisst, men utan till- eller frånluftning, vare sig vertikalt eller horisontellt. Strölisterna sitter på ett höjdavstånd på 1 fot....
 
R
B bopakoster skrev:
OK.
Mitt hus byggt 1939 har stående 1x5" dubbelfasspontad panel spikad utan luftning på horisontell ströläkt på tjärpapptäckt stående 3x10" spåntad plankstomme. Varför har den panelen klarat sig hittills utan luftning?
Vad för färg kör du med?
 
Dvillan
Jag är lite kluven när det gäller stående spontad panel. Om du målar innan trät är helt torrt så finns risken att trät krymper och man kommer se obehandlat trä om man tittar från sidan, så då får man bättra på. Hade tidigare stående spontad målad med täcklasyr, sådär snyggt blev det en varm sommar.
 
  • Närbild av stående spontad träpanel med flagande täcklasyr och synliga krympskarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en stående spontad panel med synlig krympning och obehandlat trä mellan målade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R RapidSledge skrev:
Vad för färg kör du med?
Drygolin Oljemaling. Köper i Norge.
Etikett för Drygolin Oljemaling i färgen äggvit från Halden Farvehandel AS i Norge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
miinala
  • Laddar…
R
B bopakoster skrev:
Drygolin Oljemaling. Köper i Norge.
[bild]
Då är behovet av luftspalt inte lika stort jämfört med plastfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.