Hej,

Jag har tänkt planera en vintergrön lavendelhäck på cirka 30 meter vid husets uppfartskant. Det är ett mycket soligt läge och i en slänt med väldränerad jord. Vi bor på landet så jag vill inte ha en hög häck som skärmar av utan mer en inramning av trädgården och avskilja den bättre mot vägen. Jag tror att det kan bli väldigt fint.

Men hur ska jag tänka om jag vill ha en riktigt tät och vacker lavendelhäck? Vilket avstånd ska jag planera plantorna på? Eller har du något annat förslag på låg, vacker vintergrönhäck?
 
  • Vit husfasad med grusuppfart och förberedd slänt för plantering, träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Lavendel är inte vintergrön?
Så här ser den ut i bästa fall när man efter många år fått den tät och "hög".
lavendelklippt.jpg
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Ja... Den skärmar ju inte av i alla fall
 
Det är jättefint med lavendelhäck. Klipp ner den på våren.
 
På nära håll ser det ofta lite småtråkigt ut men min erfarenhet är att lavendel skulle kunna funka riktigt bra här. Nu vet jag inte var här är men eftersom du frågat om den utgår jag ifrån att den är härdig där du bor och att jorden är någorlunda rätt (inte för blött). Gör en googlesökning på lavendel vinter och titta på bilderna så ser du en del exempel på att det mycket väl kan funka. Inte mörkgrönt men lagom höjd och lite färg. Under blomning blir det underbart.
 
C
30 meter lavendelhäck, mja, jag vet inte. Är säkert skitsnyggt, men
- Ej vintergrön
- Måste klippas ner varje säsong
- Inte riiiktigt vinterhärdig i vårt klimat, så räkna med vinterförberedelser och att en och annan planta stryker med
- Växer nära mark så den är en riktig ogräsmagnet
- De bilder man ser på härliga feta lavendelhäckar är knappast tagna i Sverige, här blir den lite mer anspråkslös
 
Om man vill ha den någorlunda snygg får man putsa den sent i augusti. Då brukar min fortfarande vara i blom så man får vara lite grym. Jag gör detta just för att ha den snyggare under vintern (då den annars inte är rolig). Detta gäller zon 0-1. Sen vår klipper jag den hårt, som en igelkott.

Har man, som jag, grusad plan, sprider den sig glatt och dessa små självspridda plantor verkar ha större livskraft. Valet av sort har också betydelse: Hidcote Blue blir inte så hög men har ett kompakt växtsätt och blommorna har mörk, intensiv färg. Den blommar bäst i torrt grus med extremt mager jord. Vattnas aldrig.
 
Redigerat:
Klassiskt val på vintergrön häck är liguster. Valfri höjd som kan ändras.
 
Alla perenner och buskar har ett föreslaget c/c-avstånd för lämpligt planteringsavstånd.
Lavandula angustifolia 'Munstead' blir 40 cm hög, och planteras med 30 cm/avstånd (11 st/kvm)
Lavandula angustifolia 'Hidcote' blir 35 cm, c/c 25 cm (16 st/kvm).
Som sagts i svaren ovan kräver lavendel en del skötsel. Och definitivt väldränerat läge och mycket sol. Kanske inte det självklara valet till 30 meter låg häck.

Jag tycker dvärgidegranshäck är superfint, ger snygg struktur och lite prydlighet. Buxbom är också fint, men har lite problem med sjukdom. Lagerhägg är en vintergrön bladhäck, finns i olika storlekar (och olika bladformer), men gillar inte gassande sol (kanske kan ni sätta något buskträd eller trädkrona som skänker skugga?). Låg häckberberis ('Atropurpurea Nana' är låg, kompakt och rödbladig) kanske kan vara något, den har taggar, men ibland kan vara fördel.

Sen finns många låga kompakta buskar som man ha friväxande som häck, som blommar och ibland ger fina höstfärger, men inte är vintegröna, som björkspirea, dvärgsyrén, svartaronia och praktspirea (Little Princess). Kolla upp blivande bredd så ni planterar på rätt avstånd från gången. Dessa ger inte inte lika strikt och vackert intryck som en låg idegranshäck. Så allt beror på önskemål.

Lycka till!
 
  • Gilla
vendela och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.