B
Hej!
Vi hade en snickare hemma som satte in en innerdörr med karm,foder och tröskel.
Satte även foder på en garderobsdörr.Han skickade 2 man, sa muntligt att det skulle kosta 700 kr/timme ink moms och att de var snabba.De tog dem 6,5 timmar 2 man att sätta in en innerdörr, samt foder på en redan satt dörr och sätta smålister på 4 andra ställen i vårt Tv-rum.
Några listor var tillverkade av snickaren då vi ville få samma färg som golvet.

Jag blev minst sagt chockad när jag fick hans faktura.
Han skulle ha 18238 kr innan rot för jobbet.Listorna som han tillverkat ingick i detta priset och dessa skulle han ha 4623 kr för, arbetet skriver han var 16 timmar för detta alltså 11600kr innan rot och service bil 1600kr och då har han kört 1,9 mil för att komma till oss.

Detta känns inte rimligt , vad tycker ni här i tråden?
Jag har bestridit och sagt att jag inte går med på detta men får ingen respons.
Dessutom har de gjort märke i den nya dörren och 2 hack i vår nya parkett när de satte in dörren.Detta har jag påtalat men han försöker säga att det var så innan trots att dörren kom i förpackning som var hel.
Listorna de tillverkade var en smal eklist 6x14 mm 10 meter, furulist 1,5 meter 2 cm bred och eklist till trappa 3 st 44 cm i längd och 6 cm bredd, 3 st foder 9 cm bred.Allt annat material såsom dörr, tröskel, dörrfoder hade jag hemma o köpt in själv.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Som så många gånger tidigare - konsumenttjänstlagen gäller här. Hantverkare ska utföra arbetet på ett professionell och fackmannamässigt sätt.

Har du inte kommit överens om ett pris, ska priset vara skäligt.
Ungefärligt pris får inte dra iväg med mer än 15%.

Låter som ni kommit överens om löpande pris?
 
  • Gilla
Mac_attack och 1 till
  • Laddar…
Är 18238 totalpriset, eller bara arbetet? Om två man var på plats 6,5 timmar så låter totalt 16 timmar rimligt med avrundning och ställtider.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Låter inte helt orimligt.
 
  • Gilla
Strommenpeter och 2 till
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Är 18238 totalpriset, eller bara arbetet? Om två man var på plats 6,5 timmar så låter totalt 16 timmar rimligt med avrundning och ställtider.
Hej!

Vet att bauhaus tar 2995 kr efter rot för insättande av dörr med karm o foder samt borttagande av gammal dörr.Har var dörren redan borta .Tycker inte 16 timmar låter normalt för detta jobbet.Är det 2 man så borde det gå fortare enligt mig.
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
B
E etompau skrev:
Som så många gånger tidigare - konsumenttjänstlagen gäller här. Hantverkare ska utföra arbetet på ett professionell och fackmannamässigt sätt.

Har du inte kommit överens om ett pris, ska priset vara skäligt.
Ungefärligt pris får inte dra iväg med mer än 15%.

Låter som ni kommit överens om löpande pris?
Han sa muntligt 700 ink moms och ett par timmar i tid.Sedan tar han 725 per man och 16 timmar!
Informerade mig inte heller om servicebil 1600 kr för att köra 1,9 mil till oss!
Enligt mig vansinne.Pratade med hallå konsument som också reagerda på priset så nu har jag kontaktat 3 andra firmor för offert på pris för detta och vad som är rimligt.
 
B
R RoBo skrev:
Låter inte helt orimligt.
16 timmar för att sätt in en dörr samt listor på 5 ställen i ett litet tv-rum!!!
 
  • Gilla
  • Haha
uuu och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Tycker verkar vara i sin ordning? Arbetstiden 16h är väl helt ok om de har jobbat på bra i 6,5h vilket snarare var närmare 7-8h i realiteten om jag får gissa med ställtid. Att det blir ställtid får man räkna med och ta in snickare för småjobb är ju rätt ineffektivt så sätt.

Materialet är ju svårt att ifrågasätta eftersom vi inte vet exakt vad det handlar om och hur avancerad arbete de har gjorde det som var lite special.

Det enda jag kan anmärka på är de transportkostnaden... jag själv brukar fråga på förhand vad de tar för bilen och skämtsamt frågar om jag ska beställa taxi istället... bilkostnaden är oftast ren och skär ocker/högmarginal produkt som blivit kutym att ta ut.

Jag tror inte du har fått ett "bra" pris på de utförda tjänsterna. Kanske lite väl "avrundat" uppåt, materialet kan vara dyraste laget och bilen var minst sagt dyr... Men allt är muntligt avtalat på löpande och inom det som kan anses vara "skäligt", även om du är missnöjd så finns det inget du kan göra förutom att försöka hitta en gemensam lösning, finns det skador så får det givetvis fixa detta, kanske kan de fixa något annat på köpet till förmånligt pris för att "balansera" upp missnöjet?
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Varför i hela friden behövde dom vara två?
Var det fd kommunanställda som var där så en fick hålla skruvarna medan de andre skruvade? :rofl:

Nu vet man inte alla förutsättningar men visst är något fel då det landar på dom här summorna för, vad vi vet, det så pass ”lilla” jobbet.

Sen så är det tyvärr en läxa som fler borde ta åt sig av, begär alltid skriftliga avtal/överenskommelser.
 
  • Gilla
  • Haha
Tibb och 6 till
  • Laddar…
Som sagt det anmärkningsvärda här är ju hur många timmar det gick åt. Det borde varit en man för det jobbet, finns inget där som blir bättre av att de är två. Nu vet vi ju inte om det var något strul med dörrmonteringen. Men i ett normalfall så sätter väl en ensam snickare in en dörr på typ en halvtimme, plus ställtider. Tiden som gick åt för lister osv. är ju lite samma sak, om det bara skulle kapas och monteras, så går det väldigt fort för en fackman. Men även där vet vi inte om det funnits några problem, typ att någon yta buktar för mycket som man skall sätta listen på. Eller någon yta där det inte går att få fäste. Om det inte var några komplikationer, så borde detta gått på en förmiddag för en man med god marginal.
 
  • Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Horribelt! Jag sätter dörrar och fönster dagligen.
En innerdörr behöver man inte vara 2 man för.
Montera en innerdörr inkl ihopsättning av karm samt avemballering tar max 1,5 timme om dörrhålet passar bra. Om det behöver anpassad kanske en timme till.
Sätta foder tar 1 timme till max.
Övriga lister 1-2 timmar till.
 
  • Gilla
Strommenpeter och 17 till
  • Laddar…
T
Låter helt sjukt att det tar en professionell hantverkare så lång tid för att montera en innedörr så länge dom inte byggde väggen runt om karmen samtidigt. Hur kan man tycka detta är rimligt?
 
  • Gilla
Caroline och 12 till
  • Laddar…
Det jag menade var att fakturan är rimlig utifrån den tid man har varit på plats och det timpris man har fått. Huruvida tiden är rimlig för de arbeten som har gjorts är det svårt att uttala sig om. Förutom dörren var det ju 13 meter list och dörrfoder som skulle upp och vi har ingen aning om hur mycket strul det var...
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
2 dagar, för att sätta in en dörr, är väl ingen ”vinst” att vara 2 man satt sätta in en dörr, svårt att bägge ska jobba effektivt då..känns oärligt,
 
  • Gilla
leffe-e och 6 till
  • Laddar…
700 per timme borde bara vara 5600 per 8h. 350 är ju en rimlig timpeng för hanterkare utan dyra maskiner.
 
  • Gilla
blomknopp och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.