Hej på er därute i byggdjungeln..

Ska fylla ut en tårtbit på ca 5m2 i stugan för ett badrum jag tänkt.
Stugan står idag på en torpargrund och tänkte att jag fortsätter med det.
Men vänder mig hit till er bevandrade om vad man kanske ska tänka på , tips eller
annat som för mig kan vara bra o veta..

i botten på plintarna har jag tänkt jag lägger först grus sen en trädgårdsplatta o sen plinten på det
köper färdiggjutna plint som är ställbara och anpassade till den höjd som bjälklaget ska vara..
men vet ej hur många plint som behövs till 2,5 x 2,5 m samt då att två bärlinor fästs mot vägg..?

/Dennis
 
Jag har precis blivit färdig med en sån tillbyggnad.
Samma storlek och syfte (toalett/dusch + liten farstu).
Fem plintar - en i varje hör plus en i mitten. Enda skillnaden att jag bara har en bärlina mot vägg.
Bjälklaget reglat cc30.
Varför ställbara plintar...? Funkar lika bra med vanliga. Man väger ju ändå av reglarna och bultar (med fransk träskruv) fast reglarna i plintjärnen.
Mycket nöjda med resultatet - nu har stugans toalett "villa-standard", dvs vattentoalett, golvvärme och helkaklad dusch
 
S sorken73 skrev:
Hej på er därute i byggdjungeln..

Ska fylla ut en tårtbit på ca 5m2 i stugan för ett badrum jag tänkt.
Stugan står idag på en torpargrund och tänkte att jag fortsätter med det.
Men vänder mig hit till er bevandrade om vad man kanske ska tänka på , tips eller
annat som för mig kan vara bra o veta..

i botten på plintarna har jag tänkt jag lägger först grus sen en trädgårdsplatta o sen plinten på det
köper färdiggjutna plint som är ställbara och anpassade till den höjd som bjälklaget ska vara..
men vet ej hur många plint som behövs till 2,5 x 2,5 m samt då att två bärlinor fästs mot vägg..?

/Dennis
Ok, va kul..

Man är väll lite rostig o en gnutta osäker men roligt att få höra någon som precis gjort samma sak..
ställbara plint kanske är o ta i .. håller på o kollar runt efter allt man kan tänkas behöva..
du lät inte bärlina själv stå för bjälklaget då utan serva tyngden med två plint + bärlinan som du skruva i
väggen..? förstår ja dig rätt då OCH är det för att säkra för tjäle och för att resten av huset lever
så att utbyggnaden blir som en lös tand om du förstår mig rätt..
 
S sorken73 skrev:
Ok, va kul..

Man är väll lite rostig o en gnutta osäker men roligt att få höra någon som precis gjort samma sak..
ställbara plint kanske är o ta i .. håller på o kollar runt efter allt man kan tänkas behöva..
du lät inte bärlina själv stå för bjälklaget då utan serva tyngden med två plint + bärlinan som du skruva i
väggen..? förstår ja dig rätt då OCH är det för att säkra för tjäle och för att resten av huset lever
så att utbyggnaden blir som en lös tand om du förstår mig rätt..
Bjälklaget sitter i bärlinan mha balkskor.
Dvs bjälkarna ligger inte uppe på bärlinan. Tvingades göra så pga begränsad tillgänglig höjd.
 
D doubleH skrev:
Bjälklaget sitter i bärlinan mha balkskor.
Dvs bjälkarna ligger inte uppe på bärlinan. Tvingades göra så pga begränsad tillgänglig höjd.
Ok blir nog något liknande för min del..
 
Du behöver egentligen bara två plintar om du kan fästa in en bärlina i huset. En viktig förutsättning för att du ska kunna göra på det här sättet är att marken är stabil, dvs består av berg, morän eller liknande jordart. Består marken av lera bör tillbyggnaden göras så att den är fri att röra sig i förhållande till huset. Dessutom bör lerans bärförmåga kontrolleras.Den yttre bärlinan bör vara 45x220 C 24. Den inre kan göras klenare beroende på hur infästningen i den befintliga väggen görs. Infästningarna måste tåla minst 400 kg per meter. Golvbjälkarna som går mellan bärlinorna kan vara 45x170 mht svikt och liknande men det är ingen nackdel om även dessa är 45x220. Det är bra om golvbjälkarna ligger med 300 mm c/c avstånd för att minimera svikten i det material som läggs ovanpå dessa.
3D-modell av träbjälklag med bärlinor och golvbjälkar monterade på betongplintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Du behöver egentligen bara två plintar om du kan fästa in en bärlina i huset. En viktig förutsättning för att du ska kunna göra på det här sättet är att marken är stabil, dvs består av berg, morän eller liknande jordart. Består marken av lera bör tillbyggnaden göras så att den är fri att röra sig i förhållande till huset. Dessutom bör lerans bärförmåga kontrolleras.Den yttre bärlinan bör vara 45x220 C 24. Den inre kan göras klenare beroende på hur infästningen i den befintliga väggen görs. Infästningarna måste tåla minst 400 kg per meter. Golvbjälkarna som går mellan bärlinorna kan vara 45x170 mht svikt och liknande men det är ingen nackdel om även dessa är 45x220. Det är bra om golvbjälkarna ligger med 300 mm c/c avstånd för att minimera svikten i det material som läggs ovanpå dessa.
[bild]
Ok, har två sidor där jag fäster in bärlinorna , en ordentlig grund för plintarna antar jag att jag
får prefabrisera för at minimera för sättningar i grunden..
 
Man räknar med olika bärförmåga beroende på jordart. Om berg tål 400 kPa (kilopascal) så tål morän 200, grus 150 och sand och lera 100. Det motsvarar ca 4, 2, 1,5 och 1 kg/cm2. En plint i min skiss ska om den ligger i södra delen av landet ta hand om minst 1000 kg. Består marken av morän så betyder det minst 500 cm2 yta på plintens upplag. vilket inte är så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.