En kollega som inte kunde ha golvvärme i duschutrymmet i hans källare installerade en sån där "sockel fläkt" som man har i kök. Blir snabbt varmt och behagligt på golvet enligt honom. Används bara när man är där.
 
  • Gilla
Catan
  • Laddar…
Catan Catan skrev:
# Kan man strunta i brunnen i bastun och man har en tröskellös dörr. Då kan man skrapa ut vattnet till närliggande brunn i tvättstugan
Jag tror de flesta bastugolv i Sverige helt saknar golvbrunn. Den dagen vi bygger om vår bastu kommer jag definitivt vilja sätta in golvbrunn. Men mina föräldrar valde att skippa golvbrunn och ha tröskellös dörr precis som du funderar på och det fungerar bra.
 
  • Gilla
Catan
  • Laddar…
Jag skippade golvbrunn i bastun av bekvämlighetsskäl. Kör med avfuktare och full fart på badrumsfläkt efter bastu. Skvätter en del vid bastubad men torkar upp fort.
 
  • Gilla
Catan
  • Laddar…
Det krävs inga 200 mm isolering !!!!
Jag la golvvärme i tvättstuga + bastu + dusch ca 20m2. LK-16mm eps (spårade skivor med AL-beklädnad). Man limmar EPS-skivorna direkt på betonggolvet med flytfix samt klinkersplattorna direkt på AL-beklädnaden. Det byggde max 30 mm. Oisolerad platta i källare. Jag märkte ingen nämnvärd ökad värmeförbrukning.
Källargolv har inte samma effektbehov som platta på mark då marken inte kyler pss. Det är ganska varmt under betongplattan som bidrar till högt värmemotstånd.
 
varför skulle golven bli svinkalla? I en bastu så är det väl av akademisk betydelse iallafall. Har bastat i många konstiga konstellationer och har aldrig någonsin reflekterat över om golven är kalla eller inte om bastun är varm i övrigt.
 
john68 john68 skrev:
En kollega som inte kunde ha golvvärme i duschutrymmet i hans källare installerade en sån där "sockel fläkt" som man har i kök. Blir snabbt varmt och behagligt på golvet enligt honom. Används bara när man är där.
Bra tips! Tack!
 
S Stefan1972 skrev:
varför skulle golven bli svinkalla? I en bastu så är det väl av akademisk betydelse iallafall. Har bastat i många konstiga konstellationer och har aldrig någonsin reflekterat över om golven är kalla eller inte om bastun är varm i övrigt.
Vi ska även göra tvättstuga i samma byggnad. Bastun kommer vi lägga trall i.
 
L largab skrev:
Det krävs inga 200 mm isolering !!!!
Jag la golvvärme i tvättstuga + bastu + dusch ca 20m2. LK-16mm eps (spårade skivor med AL-beklädnad). Man limmar EPS-skivorna direkt på betonggolvet med flytfix samt klinkersplattorna direkt på AL-beklädnaden. Det byggde max 30 mm. Oisolerad platta i källare. Jag märkte ingen nämnvärd ökad värmeförbrukning.
Källargolv har inte samma effektbehov som platta på mark då marken inte kyler pss. Det är ganska varmt under betongplattan som bidrar till högt värmemotstånd.
Aha! Och golvet blev varmt trots så tunn isolering? Vi ska inte lägga i källaren..
Så du la klinkers direkt på cellplasten? Inga sprickor i fogarna efter belastning? Trodde att de skulle vara för mjuka som underlag till klinkers..
Jag tänkte att jag skulle bi tvungen att regla upp golvet, lägga isolering i facken, sen på med skivor, flytspackel på skivorna, sen isoleringsduk och sist klinkers... Kanske lite overkill..? : )
 
L largab skrev:
Det krävs inga 200 mm isolering !!!!
Jag la golvvärme i tvättstuga + bastu + dusch ca 20m2. LK-16mm eps (spårade skivor med AL-beklädnad). Man limmar EPS-skivorna direkt på betonggolvet med flytfix samt klinkersplattorna direkt på AL-beklädnaden. Det byggde max 30 mm. Oisolerad platta i källare. Jag märkte ingen nämnvärd ökad värmeförbrukning.
Källargolv har inte samma effektbehov som platta på mark då marken inte kyler pss. Det är ganska varmt under betongplattan som bidrar till högt värmemotstånd.
Hej igen!
Hur fick du till fallet mot golvbrunn med denna lösning?
 
Catan Catan skrev:
Aha! Och golvet blev varmt trots så tunn isolering? Vi ska inte lägga i källaren..
Så du la klinkers direkt på cellplasten? Inga sprickor i fogarna efter belastning? Trodde att de skulle vara för mjuka som underlag till klinkers..
Jag tänkte att jag skulle bi tvungen att regla upp golvet, lägga isolering i facken, sen på med skivor, flytspackel på skivorna, sen isoleringsduk och sist klinkers... Kanske lite overkill..? : )
Ok såg nu platta på mark! ? En sådan blir kallare än en källarplatta.
https://www.lksystems.se/sv/produkt...varme/golvvarmeartiklar/vara-golvvarmesystem/
De finns i olika tjocklekar beroende på vad man har råd med i bygghöjd.
Duschfall får man bygga med flytspackel i duschdelen. Jag byggde den delen lite högre än tvättstugedelen som blev platt. Så jag lokalt fick ett fall mot brunn.
Klinkers sprider ut trycket mot eps plattan, det sviktar ingenting. Inga problem med fogar.
 
S Stefan1972 skrev:
Har bastat i många konstiga konstellationer och har aldrig någonsin reflekterat över om golven är kalla eller inte om bastun är varm i övrigt.
Om inte annat så gör ju ett lite varmare golv att det torkar upp lite snabbare i bastun efter bad.

Men jag har själv haft bastu i ett hus, där vi bodde i 12 år. Ingen golvbrunn fanns, men saknades inte heller.

Men man kan ju basta på olika sätt:
Antingen häller man ut en massa vätska på golvet, eller också häller man i sig den :beer: :beer: :beer:
 
  • Gilla
Catan
  • Laddar…
Det är i alla fall helt säkert att det att regla på betong/skivor av organisk material så att detta hamnar mellan betong och bastugolv/tvättstuggolv är galenskap. Oorganiska material är det som gäller-largabs lösning tycker jag låter som en trygg en.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Catan och 2 till
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Det är i alla fall helt säkert att det att regla på betong/skivor av organisk material så att detta hamnar mellan betong och bastugolv/tvättstuggolv är galenskap. Oorganiska material är det som gäller-largabs lösning tycker jag låter som en trygg en.
Mvh
Sakke
Hej!
Måste reda ut vilket förslag vi pratar om : )
Du menar förslaget att limma eps/xps direkt på plattan och sen klinkers direkt på eps/xps skulle funka?
Du skrev i ett tidigare inlägg:
"Mycket hård xps kanske, dock tror jag risken för lösa klinker/spruckna fogar är stor."

Därför blev jag tveksam på att lägga klinkers direkt på isoleringen (eps/xps)...

Mvh
Andreas
 
Catan Catan skrev:
Därför blev jag tveksam på att lägga klinkers direkt på isoleringen (eps/xps)...
Med normal kakel/klinkerfog verkar det allt tveksamt.
Men om man kan tänka sig en elastisk for, typ silikon eller akrylfog kan det kanske gå,
men det är väl lite i extremaste laget.

Fast varför klinker, det blir ju kallt för fötterna?
Plastmatta tycker jag är det självklara valet!
 
Ja, xps limmad til golvet, klinker på det. Han verkar ha gjort detta själv utan problem. Använder man seg av stora klinkers t.ex 30x30 eller 30x60 så borde det väl funka, tänk bara på at köpa hård eps/xps. Specielt eps kan ha relativt låg tryckfasthet-finns olika kvaliteter. Har ingen erfarenhet på denna lösning själv-jag hade nog avrättat på eps för klinker...
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Catan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.