Nu har jag sågat lite sprickfogar, fick modifiera en cirkelsåg lite grann och montera diamantklinga så var det inga problem att såga rakt och fint.


Modifierad cirkelsåg med diamantklinga efter att ha sågat i betong, bredvid hemmagjord räls.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modiferad cirkelsåg med diamantklinga monterad på betongplatta, ansluten till dammsugarslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nysågade sprickfogar i betongplattor nära träreglar och grus, visar raka och precisa sågningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modifierad cirkelsåg med diamantklinga på betongyta, använd för att såga sprickfogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TickyNucker och 8 till
  • Laddar…
Hej! Hur har gången stått sig nu efter ett par år, är ruskigt sugen på att göra nått liknande nu när vi ska bygga hus, vad är det för pollare riktigt snygga, lyser dom fint?
 
Jo, gången har klarat sig fint. Det är ettt par tvärgående sprickor (smala, kosmetiska) som jag gissar kommer av det faktum att jag hade 25x25 mm stödpinnar för sargerna på formen som jag gjöt in i botten på gången. På de ställena är betongen alltså bara 55 mm tjock och det är troligtvis därför som några sprickor har blivit där. Så om du kan, försök stadga upp kanterna på formen på något annat vis.
I övrigt är det otroligt lättskottat på gången, och skulle jag anlägga trädgård igen så skulle kag defenitivt gjuta. Man behöver ju inte vara så noga med att underlaget är slätt och fint som man måste om man lägger plattor eftersom betongen formar sig efter underlaget.

Pollarna (och all annan utebelysning på huset) kommer från SLV och heter Quadrasyl:
http://www.slvbelysning.se/quadrasyl-sl-75-antracit
 
  • Betonggång med små sprickor omgiven av snö och växtlighet med modern utomhusbelysning på kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångväg i betong omgiven av snö med utebelysning och synliga sprickor i betongytan under mörk kvällstid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvärgående smala sprickor i en gjuten betonggång med synliga löv och smältande snö längs kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
Tack så hjärtligt
 
Måste säga att de blev riktigt snyggt, funderar på samma men jag har en gång med grunder på vardera sida funderar på hur man gör med vattenavrinning i så fall? Någon som vet?
 
V VetarN skrev:
Måste säga att de blev riktigt snyggt, funderar på samma men jag har en gång med grunder på vardera sida funderar på hur man gör med vattenavrinning i så fall? Någon som vet?
Mina gångar löper runt sidorna på huset, och där är det ca 40-50 cm mellan gjuten gång och husgrunden. I det mellanrummet har jag lagt markduk och sedan dekorgrus för att inte hindra dränering.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Mycket stiligt! När man gör mönsterbetong så sågar man isär det färdiga resultatet på några ställen precis som du är inne på. Hur stora bitar man kan ha vet jag dock inte riktigt men på de jag har sett så är bitarna ganska stora iaf.
Hos mig gjorde de uppfarten i mönsterbetong i två bitar om vardera 50 kvm. Har inte spruckit trots flera vintrar. Lite flagor i ytan finns dock. Mycket bättre än lägga plattor som ständigt kräver ogräsbehandling.
 
Ser snyggt ut, inte så vanligt i sverige men blev väldigt bra,
I amerikanska trädgårdsprogram ser man det ofta.
Har faktiskt inte haft någon kund som efterfrågat detta, men skulle vara kul att göra.
 
N ninjaharry skrev:
Gången är totalt sett 2 meter bred och betongen 80 cm. Ca 73 löpmeter gång så ungefär 150 m2 totalt. Slutkostnad (formbygge, utfyllnad makadam, fiberduk, diabaskross, betong, några meter kantsten, brunnsbetäckningar och lite frakt på det) gick på ca 36.000. Betongen utgjorde i runda slängar hälften. Allt arbete är gjort själv. Summa summarum 235 kr/m2.
Så otroligt snyggt måste jag säga. Men blir väldigt osäker på din uträkning. Eftersom
Bara en betongbil kostar ca 30 tusen
 
Ja, alltså den del som betongen utgör av gången är endast 80 cm bred. Så det räckte med en betongbil med 4,5 kubik, med egen rotopump och en förare, ca två timmars jobb. Då kostade den ca 18.000 enligt fakturan, det kanske är dyrare idag.
 
  • Gilla
GöraBo
  • Laddar…
Jättesnyggt. Har själv tänkt att gjuta en gång fram till entrén på huset. Hur tjockt har du gjutit?
 
Tack! 80 mm ”frostbeständig” betong
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.