C carolineelisabet skrev:
Precis, vi tänker lägga ett nytt hus nära vägen. Jag är tveksam till styckning i kommunen, har för mig att andra försökt men fått nej. Men absolut värt att kolla upp!
Min far bor i din kommun, där förtätar de bebyggelsen. Värmdö har en bra hemsida och är tydliga med sina planer.

Just nu har de planer att förtäta och planlägga fritidshusområden. Vad jag kunde se så är ert område med i de planerna.

Mitt råd är att ni ska ha is i magen något år. Läs på ordentligt och fråga kommunen. Ni står kanske inför att göra ert största klipp någonsin!
 
  • Gilla
carolineelisabet
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Min far bor i din kommun, där förtätar de bebyggelsen. Värmdö har en bra hemsida och är tydliga med sina planer.

Just nu har de planer att förtäta och planlägga fritidshusområden. Vad jag kunde se så är ert område med i de planerna.

Mitt råd är att ni ska ha is i magen något år. Läs på ordentligt och fråga kommunen. Ni står kanske inför att göra ert största klipp någonsin!
Tack för dina tips! Vi ska prata med kommunen nästa vecka så då ska vi absolut ha med de här frågorna :)
 
Ett stort problem i Värmdö är, som du vet, vatten och avlopp. Detta kan göra att ni stöter på problem att göra som ni önskar.

Innan ni pratar med kommunen så läs översiktsplanen för er del av värmdölandet och även hur planerna framåt ser ut. Ofta kan kommuner vara restriktiva med bygglov när det finns en detaljplan på gång.
 
SysterNett SysterNett skrev:
[länk]

Tack! men förstår ändå inte riktigt vad det innebär att vårt område är med i planeringen, men vi får prata med kommunen helt enkelt! En punkt jag såg i en broschyr som fanns på sidan du skickade är tex i de allmänna rekommendationerna "Förtätning genom avstyckning ska undvikas" så vi får väl se vad dom säger om det
 
SysterNett SysterNett skrev:
Ett stort problem i Värmdö är, som du vet, vatten och avlopp. Detta kan göra att ni stöter på problem att göra som ni önskar.

Innan ni pratar med kommunen så läs översiktsplanen för er del av värmdölandet och även hur planerna framåt ser ut. Ofta kan kommuner vara restriktiva med bygglov när det finns en detaljplan på gång.
Jag har bott på Värmdö (på samma gata som jag bor på idag) sen jag var liten och har hört sen dess att det är på väg med kommunalt vatten och avlopp, det har fortfarande inte hänt något.. Det tidigaste jag hört nu är 2026 men när jag var liten var det typ 2015-2020 man sa...
 
Hemmakatten
Jag vill poängtera hempularens inlägg om att det kan bli svårt att få bygglov för två bostadshus på fastigheten. Det bör ni noga undersöka innan ni går vidare.
 
C carolineelisabet skrev:
Jag har bott på Värmdö (på samma gata som jag bor på idag) sen jag var liten och har hört sen dess att det är på väg med kommunalt vatten och avlopp, det har fortfarande inte hänt något.. Det tidigaste jag hört nu är 2026 men när jag var liten var det typ 2015-2020 man sa...
Vissa saker är alltid fem–tio år bort...
 
  • Gilla
carolineelisabet
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag vill poängtera hempularens inlägg om att det kan bli svårt att få bygglov för två bostadshus på fastigheten. Det bör ni noga undersöka innan ni går vidare.
Det verkar inte som att det ska vara några problem utifrån det jag fått som svar från kommunen men vi ska ha möte med dom nästa vecka och få mer klarhet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vissa saker är alltid fem–tio år bort...

Mm har låtit så sen 90-talet....
 
Stycka av- låna! Det tråkiga är dock att ni då äger två fastigheter och skatt på det - om någon!
 
M Meekael skrev:
Stycka av- låna! Det tråkiga är dock att ni då äger två fastigheter och skatt på det - om någon!
Det verkar inte som att vi får stycka av, och vet inte heller om vi vill pga kunna utnyttja hela tomten med en fin skog bakom. Men vi undersöker alla olika alternativ nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.