Bad ska ni göra med det gamla huset? Vad det kvar? Hyra? Sälja?

Hur stor är er fastighet idag? I vilken stors område ligger den i?
 
Har du koll på om det går att få bygglov, utan att riva det bef. huset? Oftast tillåts bara ett bostadshus på en tomt. Sedan finns det en luddig gräns mellan vad som är ett bostadshus eller bara en gäststuga. Om ni köpte såpass dyrt, så misstänker jag att det bef. huset är lite mer än en bod.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Om, som hempularen skriver, ytterligare hus på tomten tillåts, kan jag inte förstå att ni inte skulle kunna belåna det befintliga huset som kontantinsats. Huset är ju idag obelånat enligt trådens första inlägg.

Jag köpte tomt kontant och belånade tomten/fastigheten som kontantinsats för husbygget, på samma sätt som TS resonerar.
 
C carolineelisabet skrev:
Jo tid e kanske inte är den bästa men samtidgt vet man inte hur ngt ser ut om ett par år heller. Vi köpte tomt+hus för 3 300 000 i juni -17 men jag vet inte vad det skulle vara värderat till idag. Vi får helt enkelt ta diskussionen med banken och se vad de säger och vad de tror om framtiden.
man kan som sagt inte veta hur det ser ut om två år. Men det jag tycker är läskigt med nyproduktion, oavsett om det gäller att bygga en villa eller en nybyggd lägenhet. Är just att binda sig för en affär idag, när jag vet att jag kan finansiera, men slutföra affären om ex. två då jag inte har en aning om jag kan finansiera.

Köper man ett bef. hus och betalar det idag, så har man affären i hamn. Sedan är det givetvis trist om huset är 10% mindre värt om två år, för hade jag väntat så hade det blivit billigare. Men det är ändå rätt ointressant så länge jag inte måste sälja just då. Har jag väl huset, så behöver jag bara bry mig om vad det är värt den dag jag vill sälja det.

Men om jag har så mycket pengar, eller värde i ett hus, att jag kan klara alla rimliga marknadsnedgångar på två års sikt och ändå vara säker på att kunna slutföra affären för nybygget då, ja då finns det ju ingen anledning att oroa sig.

Så om ni har köpt nuvarande för 3,3 milj, helt utan lån, eller med låg belåningsgrad, ja då är det väl bara att köra.
 
Finns en marknad för en fastighet med två hus på, för runt 6 miljoner, i det här området?
 
SysterNett SysterNett skrev:
Bad ska ni göra med det gamla huset? Vad det kvar? Hyra? Sälja?

Hur stor är er fastighet idag? I vilken stors område ligger den i?

Vår förhoppning är att det ska kunna hyras ut. Det ska hur som helst stå kvar på tomten.

Hela tomten är 4200 kvm, huset som står där idag är ca 60kvm.
Vi bor i Värmdö kommun.
 
Att hyra ut ett litet hus på Värmdö låter inte fel!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Att hyra ut ett litet hus på Värmdö låter inte fel!
Nä det brukar inte vara några problem! Vet många som vill hyra hus på Värmdö och vi har ett vinterbonat hus som vi fått plats en mindre familj i och har tvätt, diskmaskin osv så vi hoppas på den inkomsten sen :)
 
Jag skulle nog styckat av fastigheten i två ok ”tomter”. Ni säljer inte den andra, men möjligheten finns om ni skulle vilja. När ni sen en dag faktiskt SKA flytta får ni mer pengar att sälja var för sig, än en fastighet med två hus.

På detta sätt kan ni belåna anda huset om ekonomin skumme räcka. Det blir i alla fall billigare än med byggnadskreditiv. När det sen är dags att göra till bolån så har ni ert eget kapital i en tomt som säker är värd 1,5 - 2 miljoner.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har du koll på om det går att få bygglov, utan att riva det bef. huset? Oftast tillåts bara ett bostadshus på en tomt. Sedan finns det en luddig gräns mellan vad som är ett bostadshus eller bara en gäststuga. Om ni köpte såpass dyrt, så misstänker jag att det bef. huset är lite mer än en bod.
Vi ska få bygga nytt och behålla huset. Det är utanför detaljplan så är inte samma regler o krav som inom detaljplan.
Befintligt hus är ett vinterbonat fritidshus så vi hoppas kunna hyra ut det.
 
SysterNett SysterNett skrev:
Jag skulle nog styckat av fastigheten i två ok ”tomter”. Ni säljer inte den andra, men möjligheten finns om ni skulle vilja. När ni sen en dag faktiskt SKA flytta får ni mer pengar att sälja var för sig, än en fastighet med två hus.

På detta sätt kan ni belåna anda huset om ekonomin skumme räcka. Det blir i alla fall billigare än med byggnadskreditiv. När det sen är dags att göra till bolån så har ni ert eget kapital i en tomt som säker är värd 1,5 - 2 miljoner.
Jag tror tyvärr inte vi får stycka tomten. Och det skulle bli lite konstigt då det är en väldigt avlång tomt...
 
Testa ändå! Det kan gå med skaftväg. Upp med en tomtkarta så kan vi hjälpas åt.

Det är ett enkelt sätt att få möjlighet att tjäna mycket pengar....
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Testa ändå! Det kan gå med skaftväg. Upp med en tomtkarta så kan vi hjälpas åt.

Det är ett enkelt sätt att få möjlighet att tjäna mycket pengar....
Bra tanke ändå. Ska kolla lite på det, har ingen tomtkarta just nu men ska lägga upp sen!
 
Det var väldigt enkelt att hitta din fastighet på Hitta.se. Är det närmare vägen ni vill bygga?

Den där tomten är enkel att stycka av, om Värmdö godkänner mindre tomter. Gamla huset får ha skaftvägen där ni idag har uppfarten, nya huset kan antingen dela infart eller göra en ny.

Men vad ni än gör, stycka tomten innan ni säljer. Ger er massor med extra pengar....
 
  • Gilla
carolineelisabet
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Det var väldigt enkelt att hitta din fastighet på Hitta.se. Är det närmare vägen ni vill bygga?

Den där tomten är enkel att stycka av, om Värmdö godkänner mindre tomter. Gamla huset får ha skaftvägen där ni idag har uppfarten, nya huset kan antingen dela infart eller göra en ny.

Men vad ni än gör, stycka tomten innan ni säljer. Ger er massor med extra pengar....
Precis, vi tänker lägga ett nytt hus nära vägen. Jag är tveksam till styckning i kommunen, har för mig att andra försökt men fått nej. Men absolut värt att kolla upp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.