Eller om det går att få ner sladden via luckan ...
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vad har ni för luftfuktighet och temperatur i grunden? Varför ska ni installera avfuktare över huvud taget? Om det är på grund av att anticimex har skrivit så i en överlåtelsebesiktning så är det deras standardskrivning när dom besiktar krypgrunder och behöver egentligen inte betyda nånting...
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
B
Är bara 15 RF. Så jag klurar nu på att göra som skrivet ovan. Testa att endast täta gluggarna och i med fuktmätare och termometee ett år och sen avgöra vad för nån form av afuktarea det är som behövs. Kanske inte alls behövs en sån bauta lösning som vi funderat på. Behövs nog bara om de blir rejält mycket högre vid något eller några lägen.
Så kluven nu
 
B
Var 15rf i september..mer vet jag inte
 
harry73
Har ni mögel?
Har ni många spindlar i krypgrunden?
Luktar det dåligt?
 
harry73
Vad har ni för luftfuktighet, för 15 borde vara träets fuktighet
(15% i luften är snustorr)

Den mest kritiska tiden för fukt i krypgrunden är augusti. Mycket fukt ocv hög temperatur.
 
Är det mätt i nån form av trä, antar jag?

Är det så att det är en del av en besiktning som Anticimex gjort så brukar de vara snabba på att försöka sälja in sin avfuktarlösning till alla blivande husägare med krypgrund ...

Täta gluggarna, mät fuktighet/temperatur, och se om det faktiskt behövs en avfuktare ..

När jag köpte mitt hus lyckades man skrämma upp mig rätt rejält också kring det här med krypgrund, vilket ledde till att jag installerade en sorptionsavfuktare direkt .. När jag sen tittar på avfuktarens display nuförtiden så vet jag att det sågott som aldrig minusgrader i grunden = inget behov av sorptionsavfuktare, och att det ligger under 60% luftfuktighet så fort det är minusgrader ute, vilket jag tolkar som att min grund är otät, och det egentligen inte kommer så mycket fukt från marken ..
 
  • Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
B
Är i furu de mätte till 15. Vart exakt vet jag inte .Jo jag har hört att de på AnticimexAnticim kunna krämmas. Men min tanke är att på de ca 30-40år som vi kommer ha huset så kommer det ju ändå behövas nånting till grunden nåndag. Men vill ju helst inte lägga såna summor just nu men hellre det nu än att något mer händer och den blir ännu dyrare.

Vad för grejer bör jag skaffa? Några förslag på fuktmätare och termometer mm som funkar?
 
B
Samtidigt så har jag svårt för att misstro besiktningsmannen. Han svarade ju ändå på frågor som var helt utanför besiktningsprotollollet typ bara vänskapligt idé bollande. Samt att han fick inte full panik över varken tak eller badrum som jag sett att många andra fått endast pga åldern på det. Han berättar ju att det är gammalt spklart och har vissa nackdelar men att skicket trots det är bra och kan vara det i ett antal år framåt.
Övriga besiktningsmän vi träffat på har varit omänskligt pdantiska och tyckt att minsta lilla grej är en dödsfälla för hela huset. Denna verkar mer mänsklig
Så det enda jag har att fundera mer på är ju just de med grunden. Huruvida en sorbitionsavfuktare verkligen behövs. Kanske visar sig räcka med en vanlig enklare modell tex på sensommaren
 
Fuktbelastningen är som sagt var störst i slutet på sommaren då uteluften är varm och innehåller mycket vattenånga. Mätte man en fuktkvot då på 15% så skulle inte jag vara orolig.

"Om fuktkvoten är under 20 % är risken för angrepp av rötsvampar liten."
https://www.traguiden.se/om-tra/mat...-och-kvalitet/bestandighet1/mikroorganismer1/

Exakt vilken fuktmätare man ska ha vet jag inte, men någon form av trådlös hygrometer - Gärna med stöd för flera mätpunkter (fråga Google). Oregons produkter brukar få bra betyg.
Nåt sånt här kanske? https://www.clasohlson.com/se/Klimatkontroll-Oregon-RAR502X/36-7572
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
B
Det luktar lite i huset. Men bara lite. Som när man sätter näsan i ett akvarie. Inget synligt mögel och jag såg inga spår efter spindlar när vi var där

Är det som gör att jag misstänker att det är gammal lukt från innan för förra ägaren la ut plast grus och isolerade
 
harry73
Det viktigaste är att ni inte har mögelangrepp. Krypgrunden ska var städad och plastad och marken ska vara isolerad. Det har du, så det är bra.

Spindlar trivs bra när luftfuktigheten kommer över 70%, så har ni många spindlar därnere kan redan det vara en anledning att sätta ner en avfuktare, annars verkar det inte vara så bråttom just nu.

Fördelen med sorbtionsavfuktare är att den även funkar vid låga temperaturer. Å andra sidan gör fukt ingen stor skada vid låga temperaturer, och brukar fuktigheten vara lägre på vintern.

Hos oss är temperaturen alltid över 8 grader på vintern och på sommaren stannar den under 20 grader. Vår kondensavfuktare gick sönder efter ca 8-9 år och sedan dess har vi avvaktad med att sätta in en ny.

Fuktigheten är egentligen lite för högt, framförallt på sommar/höst, men jag försöker vara nere i krypgrunden några gånger per år och den ser alltid fin och torr ut. Inga spindlar och framförallt ingen mögel eller unken lukt, så än så länge har vi inte köpt en ny avfuktare.

Så nöj er med att kontrollera luftfuktigheten regelbundet (flera gånger i månaden) är temperaturen under 10, kan man i princip acceptera vilken luftfuktighet som helst, men låt oss säga att den gärna får stanna under 75%. På våren borde man ha den under 70%. Sommaren är lite av ett problem, för att både temperaturen och fuktigheten blir högre då, men har ni inte så mycket trä där och handlar det om kortare perioder (1-2 veckor) kan man acceptera lite högre fuktighet, gärna under 70, men är den 80% under en väldig blött period är det inte hela världen. Men det viktigaste är att vara där nere regelbundet och kolla hur det känns, luktar och ser ut.

Köper nu en kondensavfuktare, ställ den då gärna in på en rimlig fuktighet, så att den inte behöver jobba för mycket. Har ni t ex oftast en fuktighet under 70%, ställ den då in på 70%-72%, då håller den längre.
 
Stickan56
B Bådablir9 skrev:
Är i furu de mätte till 15. Vart exakt vet jag inte .Jo jag har hört att de på AnticimexAnticim kunna krämmas. Men min tanke är att på de ca 30-40år som vi kommer ha huset så kommer det ju ändå behövas nånting till grunden nåndag. Men vill ju helst inte läga såna summor just nu men hellre det nu än att något mer händer och den blir ännu dyrare.

Vad för grejer bör jag skaffa? Några förslag på fuktmätare och termometer mm som funkar?
Här har du en hygrometer/termometer till rimligt pris som fungerar.
https://woods.se/Produkter/tillbehor/woods-ss-7002-hygrometer/

Jag har en sådan men krypgrunden har jag gjort mig av med.:)

Stickan
 
Redigerat:
  • Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.