Heter detta (bild) bara strömbrytare?
Den sitter på en fullkombo snickerimaskin från -40 -50 talet, och hittar verkligen ingenting på nätet.
Skulle nog vara dags att uppgradera till en liiite modernare "strömbrytare/ av- på ratt" .
 
Brytaren kan du nog behålla, däremot de textilisolerade ledningarna upptill skulle jag byta.
Är det en YD kopplare?

Protte
 
  • Gilla
Jojje 73
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Brytaren kan du nog behålla, däremot de textilisolerade ledningarna upptill skulle jag byta.
Är det en YD kopplare?

Protte
Hade hoppats någon visste vad det heter, strömbrytaren, YD kopplar låter bekant. Finns det någon modernare variant av denna "startanordning" ? Kablarna funkar som det ska , brytarna, däremot får väldigt dålig eller ingen kontakt .
 
Stickan56
  • Gilla
Jojje 73
  • Laddar…
Om du har två lägen/steg när du startar är det en YD-kopplare. Om man ser till kontaktblecken på valsen ser det också ut att vara så. Är den av typen med ett återfjädrande läge Y och fast D åt andra hållet med från mittemellan?

Du kan skaffa en ny YD och se isf till att du väljer en efter motorns storlek. Sen går det kanske inte sätta den nya på samma plats, ser ut som den sitter på motorlådan. Är det så kan du använda den gamla som kopplingslåda och förlänga fram de sju trådarna till nya brytaren.
 
  • Gilla
Jojje 73
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Detta är bara ett exempel.
[länk]

Stickan
Det fanns ingen prisuppgift på den, men den kan väl inte vara SÅ dyr!?
Tack så jättemycket för hjälpen.
Mvh
 
375:- inklusive moms hos en stor nätbutik...
 
GK100 GK100 skrev:
Om du har två lägen/steg när du startar är det en YD-kopplare. Om man ser till kontaktblecken på valsen ser det också ut att vara så. Är den av typen med ett återfjädrande läge Y och fast D åt andra hållet med från mittemellan?

Du kan skaffa en ny YD och se isf till att du väljer en efter motorns storlek. Sen går det kanske inte sätta den nya på samma plats, ser ut som den sitter på motorlådan. Är det så kan du använda den gamla som kopplingslåda och förlänga fram de sju trådarna till nya brytaren.
Det låter bekant med det du beskriver, jag hade inte tänkt på "efter motorns storlek".
Tack för info och tips.
Mvh Jojje
 
  • Gilla
KRIX1
  • Laddar…
useless useless skrev:
375:- inklusive moms hos en stor nätbutik...
"stor nätbutik" ?
 
J Jojje 73 skrev:
En sådan här då? [länk]
Det ser bekant ut med cylindern.
Det är också halva priset...
 
Ja, fast du behöver någon form av kapsling till den. I slutändan blir det i stort sett samma pris men mer jobb.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, fast du behöver någon form av kapsling till den. I slutändan blir det i stort sett samma pris men mer jobb.
Jo sant, det finns en "låda" kapsling redan, har jag TUR går det att trycka in den.
Tusen tack för hjälpen.
 
Ta en bild av motorns märkplåt och en bild hur det ser ut i motorns kopplingslåda och en bild av locket till brytaren.

Det är lite för mycket gissa i tråden.

Protte
 
  • Gilla
Jojje 73 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.