Håller på att renovera tvättstugan och jag håller på att välja lösning för golvet.

Hus byggt 83 på krypgrund. Underlag nu är 22mm spånskiva + plastmatta.
Värmepanna, tvättmaskin och diskho skall fortsätta finnas på befintlig plats.

Finns det något alternativ till en dyr och takhöjdsänkande flytspackling om man skall lägga klinker? Golvgips?

Om man skippar klinker och väljer att lägga plastmatta istället? Då tar jag bort den gamla mattan och lägger en ny eller behövs något mer?

Vad är reglerna kring "fall"?

Stort tack för alla tips!
 
Inga krav på fall i tvättstuga, se till att inte ha bakfall mot dörr bara. Funkar bra att lägga ny matta efter att ni tagit bort den gamla eller ta bort gamla, lägg golvgips och klinker.
 
  • Gilla
ArtonVolt
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inga krav på fall i tvättstuga, se till att inte ha bakfall mot dörr bara. Funkar bra att lägga ny matta efter att ni tagit bort den gamla eller ta bort gamla, lägg golvgips och klinker.
Tack, tycker det du säger låter rimligt.

Hade kontakt med två hantverkare för offert och de sade tvärsäkert att jag måste flytspackla med fall. Den ena sa dessutom att jag måste skifta båda golvbrunnarna då de är för gamla. Och om jag ville ha elslinga så var det två flytspacklingar.

Finns det någon mer som kan peka på något kring det Jonatan79 säger, alltså att jag kan köra med golvgips+klinker och inte behöver fall och armerad flytspackling.

Om jag kör på golvgips + klinker, hur kan jag göra med elvärme-slinga?

Tack för alla tips!
 
A ArtonVolt skrev:
jag måste skifta båda golvbrunnarna då de är för gamla
Brunnar före -90 ska bytas.
 
Tvättstuga behöver inget fall. Lokalt fall runt ev brunn är önskvärt.
För att spara bygghöjd så sänkte jag ner golvspånet mellan bjälkarna när jag gjorde hallen. Sedan flyt med golvvärme som förstärkning. Klinkers...
Kunde då få klinkers i samma höjd som omgivande parkett.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.