någon som har en spännviddstabell för fingerskarvade reglar ?
 
Om det fingerskarvade virket är hållfasthetsklassat (vilket det ofta är) gäller hållfasthetsklassen som vanligt. Möjlig spännvidd beror på lastförhållanden. En bra tabell finns på följande länk: https://www.traguiden.se/konstrukti...dimensionerande-barformaga/?previousState=100 men den förutsätter att man kan räkna lite själv. Annars får du återkomma med aktuella laster så kan du få mer konkret hjälp.
 
Okej jag förstod inte helt denna tabell, jag tänkte göra en carport och vill ha reglar som håller uppe ett plåttak, skulle kunna tänka mig papptak också, behöver klara 6 meter spännvidd, ?


J justusandersson skrev:
Om det fingerskarvade virket är hållfasthetsklassat (vilket det ofta är) gäller hållfasthetsklassen som vanligt. Möjlig spännvidd beror på lastförhållanden. En bra tabell finns på följande länk: [länk] men den förutsätter att man kan räkna lite själv. Annars får du återkomma med aktuella laster så kan du få mer konkret hjälp.
 
J justusandersson skrev:
Var bor du?
Stockholm
 
6 meter är för lång spännvidd för konstruktionsvirke. Inte ens om du lägger bjälkarna med 600 mm c/c avstånd fungerar det. Du måste använda limträ, förslagsvis 56x360 mm (det går att räkna om till andra dimensioner). Jag förutsätter då 1200 mm c/c avstånd, att bjälkarna ligger med en lutning som är lägre än 15 ° och att det inte finns några hinder som kan bidra till snöfickor.
 
Ta en funderare över fribärande plåttak kanske, har sett dw som klarar 10 meter spännvidd, då behövs inga takbalkar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.