Hej!
Vad för typ av fräsmaskin använder man när man spontar virke?
Finns det någon sådan att köpa för rimliga pengar?

Fri tillgång på sågat virke, och takomläggning på gång..
 
Bör väl bli en vertikalfräs eller en planhyvel med rätt stål:)

Visst finns det stål til kraftigare handöverfräsar men skulle inte vilja tillverka så många meter utan bord :)

Dessa maskiner är tyvärr relativt dyra. Finns ibland begagnade på blocket m.m. men även dessa ganska kostsamma.
Rör sig om ganska stora stationära maskiner, inget man bär fram och tillbaka. Men i en snickarbod har dom sin givna plats!
 
Det blir mycket fräsande. Du har inga kontakter så att du istället kan få byta in sågat virke mot spontat och ev. någon mellanskillnad.
 
Normalt sätt så torde det väl vara hyvlar man använder. http://www.logosol.se/ har några olika för "hobbybruk", bland annat en fyrkutters till det facila priset 59220:- + moms :surprised:. De har även några mindre dyra modeller.

En sån vill jag ha....

Har man tänkt sig mycket speciallister och andra krumelurer så kanske det kan bära sig att köpa en, i alla fall enligt deras exempel.
 
Finns en vertikalfräs på blocket för väldigt bra pris.

http://www.blocket.se/vi/7613566.htm?ca=23_3_s

Men jag är också tveksamt till om det lönar sig, det är ett jädra gnagande. På möbler och speciallister är det en sak men att fräsa för ett helt tak, nej tack.

/Kent
 
AndersS skrev:
Det blir mycket fräsande. Du har inga kontakter så att du istället kan få byta in sågat virke mot spontat och ev. någon mellanskillnad.
Fullständigt ointresse från dem jag pratat med.
 
En lösning för att få det att gå ihop lättare om du vill köpa en maskin är att tillverka och sälja. Tänker då främst på paneler för klädsel, inne och ute. Råspont m.m. tror jag inte du känar något på :)

Kan du såga själv och hyvla klädsel och liknande så har du säkert flera i din omgivning som vill köpa. Annars blir det som sagts tidigare väldigt svårt att få någon lönsamhet i det hela.
 
Snickarboden skrev:
Finns en vertikalfräs på blocket för väldigt bra pris.

[länk]

Men jag är också tveksamt till om det lönar sig, det är ett jädra gnagande. På möbler och speciallister är det en sak men att fräsa för ett helt tak, nej tack.

/Kent
Den såg ju lite intressant ut trots allt. Jag skulle nog behöva cirka 200 m2 råspont. 022x095 kostar nästan 60 kr/m2 på ByggMax, vilket ju blir bortåt 12 000 kr för bara råsponten.Jag tycker också att kvalitén på råsponten har varit mycket dålig de senaste gångerna jag kollat. Dessutom finns det väl ett ganska bra andrahandsvärde på en sådan maskin också? Om det blir aktuellt, så skulle jag kunna gå upp till 025-150 kanske?
 
  • Gilla
speed296
  • Laddar…
elof skrev:
En lösning för att få det att gå ihop lättare om du vill köpa en maskin är att tillverka och sälja. Tänker då främst på paneler för klädsel, inne och ute. Råspont m.m. tror jag inte du känar något på :)

Kan du såga själv och hyvla klädsel och liknande så har du säkert flera i din omgivning som vill köpa. Annars blir det som sagts tidigare väldigt svårt att få någon lönsamhet i det hela.
Min tanke är i så fall att sälja maskinen direkt efter att jag spontat det jag ska.
Så jag räknar med att få tillbaka lite pengar på investeringen där.
 
  • Gilla
Larnis1
  • Laddar…
Tänk på att du måste ha jämntjocka bräder med, små planhyvlar än inget kul att köra sådana mängder med även om det går. 150 mm bredd lär röra sig rätt mycket så jag hade nog hållt mig till 21x95 som tas ifrån 1 " x 4 "

Tyckte också den fräsen verkade vettig, tänk på att den troligen är för trefas och väger en del. Som på alla snickerimaskiner behövs det även spånsug för att inte kutterutrymmet skall fyllas, en stor grovdammsugare funkar men får tömmas ofta.

Känner du ingen i närheten som har en logosolhyvel? Om inte så ring Logosol, de vet vilka som har det i din närhet och de flesta har inget emot att hjälpa till lite. Det är nog den enklaste och billigaste lösningen. Det lär inte ta alltför många timmar att köra det igenom en tre eller fyrkutterhyvel.

www.logosol.se tror jag länken är till dem.

<edit> Sen kan man köra spontning även på solohyveln men eftersom man kör på höjden så blir maxbredden cirka 50 mm. Blir lite spill men det lär inte röra sig sen.
Dock har man fortfarande tre moment, planhyvling, not, fjäder och det tar tid.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Sen kan man köra spontning även på solohyveln men eftersom man kör på höjden så blir maxbredden cirka 50 mm. Blir lite spill men det lär inte röra sig sen.
Dock har man fortfarande tre moment, planhyvling, not, fjäder och det tar tid.

/Kent
Jag hade inte tänkt planhyvla alls, utan bara köra not och fjäder..
 
Ditt bondsågade virke är förmodligen ganska grovt. Min erfarenhet av bondsågat är att det brukar hålla 25-27 mm tjocklek. Stabila grejor, alltså!

Måste du verkligen sponta? Om du har långt mellan takstolarna, skulle man kunna spika efterhand med en underliggande bräda mellan takstolarna. (Begripligt?)

Spika med hammare är nog uteslutet. Spika med pistol med kamgängad spik eller skruva med exempelvis trallskruv.

Det kommer väl ligga både papp och tagel/betong/plåt ovanpå?

Om du bygger åt någon annan och det är specificerat råspont, så är det nog bara att ringa och beställa. Men om du bygger åt dig själv så är jag övertygad om att ovanstående kommer att fungera.
 
*flundrar* varför inte bara såga ut 3 mm not i varje bräda och sen lägga i tunna masonitremsor som brukar ligga på samma tjocklek som en HM.klingas skär?

Det är lite trixigt att få både not och fjäder i samma höjd om man inte har en yta hyvlad, därför jag la till det momentet, samma problem lär uppkomma även om man bara kör upp noten på en såg.

*flundrar* Limmar man med så lär inte något röra sig under de närmaste livstiderna, tja bara att testa att såga ett par snitt och se hur det blir. Är bräderna jämntjocka och raka så lär det inte vara något större problem.

/Kent
 
mattiasp skrev:
Ditt bondsågade virke är förmodligen ganska grovt. Min erfarenhet av bondsågat är att det brukar hålla 25-27 mm tjocklek. Stabila grejor, alltså!

Måste du verkligen sponta? Om du har långt mellan takstolarna, skulle man kunna spika efterhand med en underliggande bräda mellan takstolarna. (Begripligt?)

Spika med hammare är nog uteslutet. Spika med pistol med kamgängad spik eller skruva med exempelvis trallskruv.

Det kommer väl ligga både papp och tagel/betong/plåt ovanpå?

Om du bygger åt någon annan och det är specificerat råspont, så är det nog bara att ringa och beställa. Men om du bygger åt dig själv så är jag övertygad om att ovanstående kommer att fungera.
Ja, det är mitt eget hus det handlar om. 120 cm mellan takstolarna. (Plywood idag).

Jag har frågan om spont eller inte i ett annat inlägg http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31885. Enligt uppgift därifrån så skulle det finnas stor risk för skador på underlagspappen om jag använder ospontat.

Det skall på papp, läkt och tegel precis som vanligt. Ett alternativ är även att lägga sådan där speciell takboard ovanpå mitt ospontade virke för att göra ytan planare på så sätt. (Även här fri tillgång..)

Jag skall såga själv (skjutbar bandsåg på ram) , så jag kan bestämma dimensionerna på virket helt själv.

Skruva med skruvdragare tar ju inte så särskilt mycket längre tid än spika för hand.
Fyra man på taket med varsin skruvdragare så.. :D


 
Vilket sågverk kör du? *nyf* Jonsered, Logosol eller Woodmizer? *dräggel*

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.