Fairlane Fairlane skrev:
Nu säger TS att det är exakt samma arbete som utförts på löpande räkning som var offererat som fastpris. Vi hör förvisso bara ena sidan, men det enda vi kan göra är att diskutera som att informationen vi har är korrekt. Om vi blir vilseledda av TS så får vederbörande räkna med att svaren blir fel också.

Jag har också arbetat en hel del med fastpris och räknar jag med att ett arbete tar 150-200 timmar om det är ett normalläge så lägger jag offerten på kanske 250-300 timmar. Har jag tur visar det sig vara bättre förutsättningar än väntat och det går på 80 timmar. Då är jag nöjd och kanske slänger man med något litet extra så blir kunden nöjdare också eftersom de fick mer än beställt för avtalat pris. Har jag otur tar det 500 timmar och då får jag ta smällen.

Andra kanske lägger sin fastprisoffert på 150 timmar för att de vill ha jobbet, vad vet jag?!

Under förutsättning att allt arbete har fungerat smärtfritt och att det är exakt samma arbete som offererat som fastpris så är det underligt att det blir dyrare, men kanske är utföraren usel på att tidsuppskatta arbeten.
Fairlane Fairlane skrev:
Nu säger TS att det är exakt samma arbete som utförts på löpande räkning som var offererat som fastpris. Vi hör förvisso bara ena sidan, men det enda vi kan göra är att diskutera som att informationen vi har är korrekt. Om vi blir vilseledda av TS så får vederbörande räkna med att svaren blir fel också.

Jag har också arbetat en hel del med fastpris och räknar jag med att ett arbete tar 150-200 timmar om det är ett normalläge så lägger jag offerten på kanske 250-300 timmar. Har jag tur visar det sig vara bättre förutsättningar än väntat och det går på 80 timmar. Då är jag nöjd och kanske slänger man med något litet extra så blir kunden nöjdare också eftersom de fick mer än beställt för avtalat pris. Har jag otur tar det 500 timmar och då får jag ta smällen.

Andra kanske lägger sin fastprisoffert på 150 timmar för att de vill ha jobbet, vad vet jag?!

Under förutsättning att allt arbete har fungerat smärtfritt och att det är exakt samma arbete som offererat som fastpris så är det underligt att det blir dyrare, men kanske är utföraren usel på att tidsuppskatta arbeten.
Troligen var det så att de skickade juniorier när det blev löpande. Dessa gjorde sedan dessutom mängder av misstag. Då tog det ca dubbelt så lång tid som man kanske tänkt från början.
 
  • Gilla
kacklarn
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Ja, men dyrare än vad? Dyrare än fastpriset? Man får givetvis utgå från ett rimligt estimat, och eftersom företaget lagt på en riskmarginal för att ge ett fast pris så är rimligtvis den förväntade kostnaden en bit lägre än det fasta priset. Således bör kostnaden vid löpande debitering bli lägre än fsstpriset ifall allt gått smidigt och snabbt.
Självklart blir det billigare om inga överraskningar dyker upp
 
K KTK skrev:
Självklart blir det billigare om inga överraskningar dyker upp
Fast ifall man inte har något att utgå ifrån så vet man ju inte ifall det blev billigare eller inte.
 
M MartinP666 skrev:
Fast ifall man inte har något att utgå ifrån så vet man ju inte ifall det blev billigare eller inte.
Jodå, har flera gånger lämnat pris men kunden valt löpande.Ibland tjänar de på det men långtifrån alltid..
Ta in minst 3 fastprisofferter så har man att utgå ifrån
 
K KTK skrev:
Jodå, har flera gånger lämnat pris men kunden valt löpande.Ibland tjänar de på det men långtifrån alltid..
Ta in minst 3 fastprisofferter så har man att utgå ifrån
Fast i det här fallet valde TS löpande och ändå blev det mycket dyrare än det fasta priset som offererats från samma firma. Jag tolkar det dock som att du och jag är överens om att det inte borde vara så, men ifall du ser de tidigare inläggen som jag invände mot så ser du att inte alla delar den åsikten. Därför blir det väldigt konstigt när du svarar på mitt inlägg på det sättet. Ifall du nu inte tycker att jag har fel och Kacklarn rätt, men då förstår jag ditt svar ännu mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.