Hej!

Funderar på att bygga ett nytt uterum(pensionärskuvös), men denna gången med glas och väggar som gör att man kan vara där året runt. Det ska alltså gå att ha dörrarna mellan uterummet och huvudbyggnaden öppna utan att man kan slipa yxan på elmätaren.

Den första tanken var att använda "riktiga" fönster och helglasade dörrar, men jag har sett att flera återförsäljare säljer byggsatser som enligt informationen är tänkta att använda året runt.

Skånska byggvaror har t ex något de kallar Vinter IZO.
https://www.skanskabyggvaror.se/uterum/uterumspartier/vinter_izo/vinter_-_izo-402932

Funkar detta? Eller kommer det läcka ut varmluft vid skenorna?
 
Man bör ha ett helhetstänkande när man närmar sig ett sådant här problem. Det man förlorar på gungorna får man ta in på karusellen. Det skjutdörrsparti som du refererar till har som helhet ett U-värde på 1,8 vilket är ganska dåligt om man jämför med en vanlig modern yttervägg med fönster, där väggen bör ha max 0,1 och fönstren max 1,1 (om det är ett eluppvärmt småhus). Du måste alltså kompensera med extra isolering i de andra omgivande delarna: övriga väggar, golv och tak. Dessutom får du ett kallrasproblem intill ett sådant parti, om du inte har uppvärmning i golvet alldeles innanför.

Fundera igenom vilken typ av ljus utifrån och utsikt inifrån du vill ha först. Beroende på möblering uppskattar man inte alltid fönster ner till golvet. Lämplig bröstningshöjd (avstånd mellan golv och fönstrets underkant) är ca 50 cm när man sitter i en soffa och ca 70 cm när man sitter vid ett matbord.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Ja, det var väl lite det jag försökte säga, fast med något fler ord...

Det finns klara kvalitetsskillnader mellan olika tillverkares uterumspartier, så det lönar sig säkert att titta runt lite.
 
Står i liknande tankar, jag har fått tag på en mängd gamla fina englas-fönster. Vill definitivt ha det väl-isolerat. Många av fönstren jag har är dubbletter, så skulle det inte funka att montera två fönster ihop, göra karmen bredare och skruva dit det inre fönstret och ta bort det sommartid, borde inte det bli som att skaffa ”innerfönster” till de gamla fönstrena?
 
Vare sig du kombinerar två av dina fönster eller låter tillverka separata innanfönster, är det enligt min åsikt en utmärkt idé. Den inre bågen ska sitta med tätningslist mot karmen, medan den yttre ska tillåta luft att cirkulera för att undvika kondens. Det är ingen nackdel att avståndet mellan bågarna blir lite större än vid kopplade bågar.
 
  • Gilla
BPCP
  • Laddar…
Tack för svar! Hur anser du att man borde fästa de inre fönstren, om man skruvar dit dem, finns det risk att skruvhålen förstörs efter att man skruvat upp och ner säsong efter säsong? Hur brukar man montera dit inrefönster om man låter tillverka dem?
 
Med hjälp av en hållare som kallas vervel, finns enkla och dubbla. De senare avsedda för mittposter. Googla på vervel.
 
  • Gilla
BPCP
  • Laddar…
Tack! Will do! M
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.