Hej på er allihopa!

På sikt behöver mitt nuvarande hobbyrum förvandlas till sovrum för en blivande tonåring, och jag har då tänkt att göra om ett nuvarande förråd på ca 12-15 kvm (som dessutom hänger ihop med garaget) till "verkstad".

Just nu är det ouppvärmt, men det är ca 75 mm isolering i väggarna och plast innanför gipset. Byggt mitten på 70-talet. Platt tak, jag kan inte tänka mig att det är sådär jättemycket mer isolering i taket än i väggarna ..

Tanken är att ha det uppvärmt, 10-12 grader kanske ..

Eftersom jag håller på med en del metallarbete så är ju en oro att gnistor från vinkelslipen ska ligga och pyra nånstans, och jag har funderingar på att säkra väggarna sågott det går mot detta, kanske genom att mura upp med två lager tunna leca-block längst ner efter väggarna ...

Frågan är om det är värt att lägga på mer isolering på väggarna, eller om det kostar mer än det sparar?
Hur "eldfängda" är vanliga gipsskivor? Eller ska man sikta på nån våtrumsskiva som är cementbaserad?
 
Mineritskiva skulle ja rekommendera som ytskikt.
 
  • Gilla
Willewonka och 1 till
  • Laddar…
jag skulle säga att gips duger alldeles utmärkt... Har dubbelgips själv i mitt ombyggda garage där hälften ca 30m2 är dedikerat för metallarbete.

Tror inte jag har ngt att oroa mig för.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tänker att man, ur brandspridningseliminering, tvingas köra dubbelgips mellan lägenheter och även säkerställa att skarvarna inte hamnar på varandra. Således borde dubbelgips fungera kanon!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker att pappret möjligen skulle vara ett bra ställe för en gnista att ligga och pyra på, men det kanske är överdrivet?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tänker att pappret möjligen skulle vara ett bra ställe för en gnista att ligga och pyra på, men det kanske är överdrivet?
Har eldat hårt. Mot. Gipsen... Det kan bli svart men inget mer
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Rickard.
Tycker inte gips är ett bra ytskikt i en verkstad. Det duger i ett parkera bilen garage men är alldeles för känsligt i en verkstad. Minimum är att slänga på glasfiberväv+färg för att få det mer tåligt från värme och vattenstänk.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Tycker inte gips är ett bra ytskikt i en verkstad. Det duger i ett parkera bilen garage men är alldeles för känsligt i en verkstad. Minimum är att slänga på glasfiberväv+färg för att få det mer tåligt från värme och vattenstänk.
Du har rätt, det blir nog nån form av ytskikt, så det kanske är lika bra att bara dra ett extra lager gips på och skippa isolering ... Slipper jag ju knapra på den knappa golvytan...
Blir det för dyrt att hålla det varmt kanske det ger bättre utdelning att köpa en billig LLVP?
 
Jag har enkelgips i mitt garage och liten verkstad 57+18 kvm.
Hålet mellan är ca 2x2.20 och där har jag ett slipdraperi som dör med motvikt, så när jag släpper på draperiet glider det åt sidan av sig själv.
Idag hade jag satt dubbelgips och tätat till överallt.
I 18kvm verkstaden satte jag en Panasonic som värmer det lilla rummet, när det är 0gradigt ute så är det runt 10 i stora verkstaden.

Så har jag det.
Mitt tips är att dubbelgipsa spackla tapetsera och måla.
Utvändig el lagt i korgar i taket och dra ner uttag.
Kompressor på vinden.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag har enkelgips i mitt garage och liten verkstad 57+18 kvm.
Hålet mellan är ca 2x2.20 och där har jag ett slipdraperi som dör med motvikt, så när jag släpper på draperiet glider det åt sidan av sig själv.
Idag hade jag satt dubbelgips och tätat till överallt.
I 18kvm verkstaden satte jag en Panasonic som värmer det lilla rummet, när det är 0gradigt ute så är det runt 10 i stora verkstaden.

Så har jag det.
Mitt tips är att dubbelgipsa spackla tapetsera och måla.
Utvändig el lagt i korgar i taket och dra ner uttag.
Kompressor på vinden.
Det sitter ett lager gips, men det är bara målat, så det är ju rätt slitet på sina ställen ..

Alternativet kanske kan vara att köra OSB/plywood och sätta väv på det?
 
Rickard.
Jag personligen ser ingen fördel med 2 lager gips om du inte under en lång tid tillför värme till gipset vilket fall du bör tänka efter vaf*an du håller på med ;)

Osb eller plyfa, gips och väv kommer inte antändas av svetsning/slipning om det är tätt så gnistorna inte kommer åt träet.

Angående isoleringen kan man ju fundera fram och åter men beroende på vart du bor så kanske det duger, det är ändå rätt liten yta att värma upp. Jag hade nog ansträngt mig för att få det vindtät utifrån och levt med några lite dyrare månader.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag personligen ser ingen fördel med 2 lager gips om du inte under en lång tid tillför värme till gipset vilket fall du bör tänka efter vaf*an du håller på med ;)

Osb eller plyfa, gips och väv kommer inte antändas av svetsning/slipning om det är tätt så gnistorna inte kommer åt träet.

Angående isoleringen kan man ju fundera fram och åter men beroende på vart du bor så kanske det duger, det är ändå rätt liten yta att värma upp. Jag hade nog ansträngt mig för att få det vindtät utifrån och levt med några lite dyrare månader.
Bor ju på västkusten, i närheten av den största vattenreservoaren i Sverige, så några längre stunder med riktigt kallt är det ju sällan ... :)

Jag har ju haft "Heta arbeten" för 20 år sen, får hoppas att förståndet inte blivit sämre sen dess ... :crysmile:

Jag antar att en del i att förändra ytskiktet (och lägga på en skiva av något material) vore för att både få en "ny-känsla" och göra det lite lättare att sätta upp saker ..
 
Rickard.
Då tycker jag tilläggsisolering känns löjligt på 15kvm om det är 75mm eller motsvarande.

Missade att det redan var "färdigt" jag föreställde mig att det var öppet. Jag hade nog ändå plockat ner gipsen och sen upp med det jag skrev ovan. Har precis gjort det i min verkstad/ibland garage á 50m2 och passade då på att dra om lite el när det ändå var nere. Tar ingen direkt tid att riva ner enkelgips och jag sparade ju ca 1/4 kvadrat golv (y)

Tillägg= 2x gips är såklart ingen dålig vägg mer bara en personlighetsstörning att jag både hatar mollys och reglarna är alltid felplacerade.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.