" ganska lugn" är nog inte tillräckligt för att vara " helt säker". Varför uppmana någon att chansa, när konsekvenserna KAN vara allvarliga och livslånga? Det var det jag reagerade på. Om man inte helt säkert vet, så ska alltid största möjliga försiktighet iaktagas, jfr gärna med att hitta en elkabel sticka ut ur en vägg - vad gör du då? Känner efter med fingret om den har farlig spänning?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
" ganska lugn" är nog inte tillräckligt för att vara " helt säker". Varför uppmana någon att chansa, när konsekvenserna KAN vara allvarliga och livslånga? Det var det jag reagerade på. Om man inte helt säkert vet, så ska alltid största möjliga försiktighet iaktagas, jfr gärna med att hitta en elkabel sticka ut ur en vägg - vad gör du då? Känner efter med fingret om den har farlig spänning?
Det är en dålig jämförelse, och jag har inte uppmanat någon att titta in i fibern.
Men risken att det skulle vara skadligt är försvinnande liten, även om den finns. Men sluta sprida informationen som att det är direkt farligt i alla lägen.
 
xlnT" Vart gick den vidare sen?"

Den långa kabeln går en våning upp. Korta kabeln är marnimatn som kommer utifrån.

Kan en elektriker svetsa ihop kabeln eller är det telia som gäller.
 
M Martin_355 skrev:
xlnT" Vart gick den vidare sen?"

Den långa kabeln går en våning upp. Korta kabeln är marnimatn som kommer utifrån.

Kan en elektriker svetsa ihop kabeln eller är det telia som gäller.
Kolla först med din leverantör, vad de ska ta betalt för jobbet och hur snabbt de kan vara hos er.
Påpeka gärna den riktigt usla installationen.

Är du inte nöjd med svaren du får där, så ringer du en firma som svetsar fiber, det finns många.
Eltel, Ericsson, Akea är några rikstäckande firmor som svetsar fiber. Finns säker flera lokala där du bor också.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack för hjälpen. Vad är normal pris. På ett ungefär.
 
Det beror på en mängd olika faktorer.
Bara för att svetsa om befintlig installation, ca 1500-2000:- (Förutsatt att det finns tillräckligt med fiberkabel slingat nånstans). Mer än så blir svårt att svara på med tanke på förutsättningarna.
 
jag hävdar dock att den installationen som syns inte är godkänd och bör göras om, se om du kan få diskussionen dit.

Jag menar, vem fan skarvar i en eldosa
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
När jag renoverade vardagsrummet passade jag på att uppdatera fiberdosan till en nyare och flytta den och samtidigt blåsa i ny fiber till närmsta central. Kostade mig 2200 efter Rut avdrag. Var det lokala energibolaget som utförde efter beställning.
 
X xLnT skrev:
Det är en dålig jämförelse, och jag har inte uppmanat någon att titta in i fibern.
Men risken att det skulle vara skadligt är försvinnande liten, även om den finns. Men sluta sprida informationen som att det är direkt farligt i alla lägen.
Måste bara fråga var jag påstått att "det är farlig i alla lägen". Jag har bara varnat för att en kabel, optisk eller elektrisk, ska ses som potentiellt farlig om man inte med säkerhet VET att den matas med något ofarligt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Måste bara fråga var jag påstått att "det är farlig i alla lägen". Jag har bara varnat för att en kabel, optisk eller elektrisk, ska ses som potentiellt farlig om man inte med säkerhet VET att den matas med något ofarligt.
Det sista var inte riktat mot dig, det var generellt menat.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Om det är Telia Öppen fiber så är din installation helt förkastlig och har inte sett någon så felaktig installation, finns säkert värre också som ingen vet om (oberoende av fiberägare är den också hemskt dåligt utfört och felaktig). Den ska reklameras och åtgärdas av Telia som har 5-års garanti på sina entreprenörer, bör gälla oberoende av fiberoperatör.
Där fibern kommer in ska det sitta en fiberdosa, ducten ska vara fixerad, ska finnas en liten "kassett" för fibersling och svetshylsan ska sitta i fast i en hållare.
Så här det backning på hela jobbet om de så ska behöva blåsa om fiber till fastigheten, som sagt det ser för jä.... ut.
 
  • Gilla
Helmersson och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det där ser ju inte seriöst ut, de har på allvar skarvat fibern i en elfördelningsdosa? Vart gick den vidare sen?
Ingen dragavlastning, ingen skarvhållare mm.
Ta dit en seriös fibersvetsare som sätter en skarvbox och drar fibern dit du vill terminera den och sätter en ODF.
Nu kan jag inte se bilden, av någon anledning går den inte att ladda ner, men en ODF sätter man väl inte i en villa?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nu kan jag inte se bilden, av någon anledning går den inte att ladda ner, men en ODF sätter man väl inte i en villa?
Normalt gör man inte det, varför förstår jag inte. Varför nekar man konsumenten att själv kunna installera en patchkabel som har rätt längd om den vill flytta CPEn.
Jag krävde ODF i min installation, men den är lite speciell precis som jag :)
 
X xLnT skrev:
Normalt gör man inte det, varför förstår jag inte. Varför nekar man konsumenten att själv kunna installera en patchkabel som har rätt längd om den vill flytta CPEn.
Jag krävde ODF i min installation, men den är lite speciell precis som jag :)
Du kan väl dra hur lång patchkabel som helst (typ) från ett vanligt villauttag med tex SC.
Finns ju tex simplex SC med keystone så att det går att få ett uttag som passar övriga strömställare. Lite svårt med fiberskarven då
iofs, men allt går. En odf tar, i mitt tycke, för stor plats i en villa med tanke på att det oftast är max 2 patchar.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Du kan väl dra hur lång patchkabel som helst (typ) från ett vanligt villauttag med tex SC.
Finns ju tex simplex SC med keystone så att det går att få ett uttag som passar övriga strömställare. Lite svårt med fiberskarven då
iofs, men allt går. En odf tar, i mitt tycke, för stor plats i en villa med tanke på att det oftast är max 2 patchar.
Jag vet inte vad ODF betyder för dig, men en ODF kan vara väldigt liten. Jag föredrar Lightmates i pulverlackad plåt. Den är inte speciellt stor, i den ska skarvhylsa och mellanstycke sitta, och sen en patch till CPE. Så hade jag velat att alla installationer såg ut.
Då kan kunden själv placera CPE vart den vill, och har möjlighet att dra en fullt fungerande fiberpatch hela vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.