apotekarnes
harry73 harry73 skrev:
Vissa saker ändras aldrig. Hus priser går upp och ner varannan vecka och alla generationer anses vara odugliga av generationen före dom, som i sin tur också var oduglingar.
Ge de 10 år och alla 90-talister säger att alla 00-talister inte kan arbeta och att de inte fick samma ordentliga uppfostran som de fick själva på 90-talet.
Exakt! Faktum är att även Platon körde sitt ”ungdomen nuförtiden”-snack redan för drygt 2000 år sedan. Personligen är jag rätt trött på att höra folk över 30 raljera över hur bortskämda ungdomar är. Dessa ungdomar kommer att göra likadant om 15 år.
 
M MagHam skrev:
Ja, vad säger man...

Unga husägare som tror att avloppsstammar, tak, el och liknande håller i 200 år.
Tung belåning till fiktiva värden ger kanske inte heller marginal till renoveringar ens om man vet bättre.
Eller så trillar man dit och gör det populära som alla andra. Dränering, fönsterbyte och kök som absolut inte tillhör det viktigaste egentligen.
När räntorna sticker, vilket de förr eller senare gör, kommer dessa överbelånade husägare att få stora problem. Då kommer det att låta " varför så ingen nåt. Vi visste inget om detta!"
 
  • Gilla
  • Älska
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Varje tid har sina problem.

Många är överbelånade idag, men i storstäder har få ett val utan att flytta.

Jag tror (och hoppas) att ekologiskt byggande är på väg tillbaka, slit och släng på väg bort.

På 70-och 80-talet rev man ut kärnvirkesfönster, platsbyggda inredningar etc och sänkte tak, la in asbestfyllda plastmattor och målade med plastfärg. Staten curlade med bidrag till vissa åtgärder (tex isolering) och det var negativa realräntor. Men det var väl svårt att få lån och energikris.

Våra barn blir överösta av kinesiska konsumtionsvaror (curlade?) men kommer få svårt att köpa en egen bostad.
 
  • Ledsen
  • Wow
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
C
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
När räntorna sticker, vilket de förr eller senare gör, kommer dessa överbelånade husägare att få stora problem. Då kommer det att låta " varför så ingen nåt. Vi visste inget om detta!"
Sant, men man skall inte tro att vi som inte är överbelånade kommer undan när det händer. Det är för många som sitter i den båten för att man skall kunna låta den sjunka.
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
T
H heimlaga skrev:
Jag skulle säga att det är föräldrarna som är orsaken till de där hjälplösa 90-talisterna.

Deras föräldrar födda på 60-70-talen sålde bort sina ärvda andelar i släktens småbruk och köpte strax efter 90-talskrisen ett nyckelfärdigt hus i ett bostadstområde för lånade pengar utan en tanke på att betala tillbaka lånet. Lånade och konsummerade. Lånade ännu mer varefter huset steg i värde. Gjorde ingenting själva åt sina hus.
Dessutom blev det ju en tydlig trend en bit in på 00-talet att barn och ungdomar skulle isoleras från allt som liknar arbete. De skulle ju lära sig den moderna datatekniken och lära sig social kompetens och göra karriär. Inte måla plåttak och hugga ved och sätta potatis hemma.
Barnen växte alltså upp i tron att det är självklart att huset finns och att det inte kostar någonting att ha det och att man alltid kan låna mera och anlita proffs....... och då blir det problem när de möter verkligheten.

Lyckligtvis är de där hjälplösa 90-talisterna bara en del av sin åldersgrupp. Det finns mycket driftigt och vettigt folk som föddes på 90-talet.
Jag tror att Thomas' helt enkelt har råkat i dåligt 90-talistsällskap.
Själv känner jag båda sorterna av 90-talister.
Varför stiger åldern på yngre som bor hemma? Det började skena med -90 talisterna ”dom pluggar”, ”dom sparar pengar”, ”dom SKA plugga”. Det är mycket som ”jag funderar på, jag ska kanske”. Många känns handlingsförlamade, vet inte ens att man bör ha en hemförsäkring eller att man skall betala a-kassa - Mycket snack, lite hockey!

Ser detta dagligen på -90 talister och uppåt på mitt jobb. Dom har inget go. Inget jävlar anamma.

Jobb, det finns inte. ”Sökt 1000 jobb, finns inga jobb”, kanske beror på att dom jobb som finns, inte passar.

Listan enligt min uppfattning är oändlig.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
T
H hempularen skrev:
Hur många sådana känner du? Eftersom båda mina barn är födda på 90 talet, så känner jag ganska många i den åldern. Jag känner faktiskt inte en enda som inte antingen studerar eller arbetar. Och ingen av dem har så vitt jag vet hävdat dolt fel på någon bostad de köpt (visserligen inte så många villaägare i den gruppen ännu). Och ingen av dem har gett sig ut på någon "sabbatsårsresa", som iofs. förekommer.

Och det arbetas på mc Donalds, äldreboenden, förskolor, butiker, brevbärare osv. av dem som inte kommit ut och börjat på arbeten relevant för utbildningsnivån. Jag blir så himla trött på det ständiga skitsnacket om våra ungdomar, som upprepas av varje generation äldre.

Tillräckligt många för att det skall vara skrämmande. Jag vet en sak i vilket fall. Jag kommer inte uppfostra min barn på detta sätt.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
...Jag kommer inte uppfostra min barn på detta sätt.
Så brukar dom flesta tänka ;)
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
T
M MagHam skrev:
Så brukar dom flesta tänka ;)

Gör ett tappert försök iaf! ;)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Varför stiger åldern på yngre som bor hemma? Det började skena med -90 talisterna ”dom pluggar”, ”dom sparar pengar”, ”dom SKA plugga”. Det är mycket som ”jag funderar på, jag ska kanske”. Många känns handlingsförlamade, vet inte ens att man bör ha en hemförsäkring eller att man skall betala a-kassa - Mycket snack, lite hockey!

Ser detta dagligen på -90 talister och uppåt på mitt jobb. Dom har inget go. Inget jävlar anamma.

Jobb, det finns inte. ”Sökt 1000 jobb, finns inga jobb”, kanske beror på att dom jobb som finns, inte passar.

Listan enligt min uppfattning är oändlig.
Du generaliserar för mycket.
Visst finns den där kategorin men det finns precis lika många som har flyttat hemifrån tidigt för att det ger bättre möjligheter att ligga på soffan och vänta på socialbidrag.

Sedan finns det också sådana (jag själv är en) som har valt att bo länge hemma för att kunna leva billigt och få möjligheter att bli någonting annat än bidragstagare.
För mig var valet enkelt....... jag hade kunnat vara "duktig" och ha eget boende och tvingas sälja av allt jag äger för att bli egendomslös och få socialbidrag och bostadsbidrag. Sedan man en gång har hamnat där så finns det ingen väg upp igen. Det ser fördomsfulla människor som du till.

I stället valde jag att flytta hem till föräldrarna igen och klara mig utan socialbidrag. Därför kan jag övervintra ekonomiskt medan jag tillfrisknar. Jag kan behålla bilen och verktygen så jag kan skaffa mig arbete igen. Jag kan behålla traktorn och skogen så vi har värme i huset........ nu håller jag på och börjar arbeta igen litet smått och ökar varefter kroppen tål det.
Skulle jag ha varit "duktig" skulle skattebetalarna få försörja mig till döda dagar.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Som 80-talist tycker jag det är fullt rimligt att någon annan tar ansvaret för mina beslut.
Om jag själv skulle behöva ta konsekvenserna av mina handlingar skulle det innebära obehag och vånda för mig.
K Kortling skrev:
Som 80-talist tycker jag det är fullt rimligt att någon annan tar ansvaret för mina beslut.
Om jag själv skulle behöva ta konsekvenserna av mina handlingar skulle det innebära obehag och vånda för mig.
Varför ska jag göra något som mina päron kan göra åt mig
Som 80talist ska jag inte behöva tänka själv
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
Tyvärr tror jag det är svårt att förändra hur dagens generation är. Det har sakta byggts upp sen sent 90 tal då mycket ändrades. Vi fick internet. Allt blev farligt. Alla ska skyddas på alla möjliga vis. Det är synd om alla. osv osv.
Det enda som är tur i allt detta är att man lyckligtvis aldrig får uppleva eländet allt detta medför senare........själv är jag 47 men åren går snabbt.
Att uppfostra sina barn till nåt annat är nog svårt eftersom allt det övriga är så slapphänt. Spelar liksom ingen roll att de rakryggade sitter och gör läxor hemma när samhället i övrigt är så snedvridet. Hur mycket är de hemma liksom?
Ett par generationer till så har vi bara bloggare,vloggare och dataspelande individer till buds för alla samhällsviktiga funktioner och tack godegud för att jag slipper uppleva detta. (en del ironi här men lite så är det )
 
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Varför stiger åldern på yngre som bor hemma?
För att det inte finns boenden.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Dom bor hemma för att det är billigt och bekvämt. Dom lägger hellre sina pengar på nöjen och på att inte jobba så mycket.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Född 1965 och tycker det är skitmycket jag inte vet om hus. Men jag gör som jag brukar, frågar pappsen som gärna talar om hur man gör och sedan gör det åt mig. Fast jag har förbjudit honom att klättra ensam på stege. När man närmar sig 90 är det dags att ta det lugnt.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Dom bor hemma för att det är billigt och bekvämt. Dom lägger hellre sina pengar på nöjen och på att inte jobba så mycket.
Det ligger säkert mycket i det, men faktum är ju också att en bostad är i storleksordningen 10 ggr dyrare idag än för 30 år sedan samtidigt som lönerna inte alls hängt med i samma takt. Om jag hade haft barn i den åldern vete f-n om jag skulle tycka det var rimligt att de tog ett lån på 3 Mkr eller krattade på ett kontrakt för en hyresetta för 15 000/mån. Själv skulle jag inte tyckt det var rimligt i den åldern. :thinking:

Dvs. ungdomarna är utprisade av marknaden idag.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.