Hej.
Jag håller på och renoverar huset och så råkade jag komma mot fiber kabeln och nu är den av. Kabeln är av där den kommer in i huset.

Det verkar bara vara telia som kan laga kabeln. Har googlat efter företag i örebro, hittar inga.
Vet att Telia är dyra.
Tänkte ta det på hemförsäkringen. Det står på försäkringsbrevet allrisk på lös egendom.

Gäller försäkringen? Är allriskförsäkring samma som drulleförsäkring?

Hoppas någon kan hjälpa mig.
 
Det är inte bara Telia som kan hjälpa dig, alla som kan svetsa fiber borde kunna hjälpa dig. Men jag tror inte det blir så mycket billigare än Om din leverantör hjälper dig fixa det. Speciellt inte om du ska ta det på någon försäkring, självrisk som självrisk.
 
Det är bara nätägaren eller utsedd underleverantör som får skruva i nätet så det är bara att ringa Telia, om de nu är nätägare.
 
Jag skrev väl inte får i mitt svar? :crysmile:
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
L
TS, har du möjlighet att lägga upp en bild på eländet så kanske möjligheten till lämpliga svar förbättras. Det kan ju vara så att det är läge att göra en fiberflytt om den är malplacerad i och med att den gått av, det ska inte kunna hända om platsen är vald med omsorg och jobbet rätt utfört från början. Om du ändå måste kalla ut folk kan du se till att olyckan för något gott med sig så att säga.
 
Här kommer en bild. Den är i pdf.

Det är telia som är leverantör.
 
Varför inte ladda upp en bild?
 
Och var försiktig. Laserstrålen är skadlig för dina och dina eventuella familjemedlemmars ögon. Det går därför inte att bara skarva fibern utan det behöver kopplas ur i andra änden först.
 
J Johan456 skrev:
Och var försiktig. Laserstrålen är skadlig för dina och dina eventuella familjemedlemmars ögon. Det går därför inte att bara skarva fibern utan det behöver kopplas ur i andra änden först.
Vad pratar du om? Det är typiskt -6dBm på en vanlig villa fiber, kör knappast RAMAN hem va?
Så han kan utan problem stirra in i den där lasern.
 
  • Gilla
R1chard
  • Laddar…
M Martin_355 skrev:
Här kommer en bild. Den är i pdf.

Det är telia som är leverantör.
Det där ser ju inte seriöst ut, de har på allvar skarvat fibern i en elfördelningsdosa? Vart gick den vidare sen?
Ingen dragavlastning, ingen skarvhållare mm.
Ta dit en seriös fibersvetsare som sätter en skarvbox och drar fibern dit du vill terminera den och sätter en ODF.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
tommib
X xLnT skrev:
Vad pratar du om? Det är typiskt -6dBm på en vanlig villa fiber, kör knappast RAMAN hem va?
Så han kan utan problem stirra in i den där lasern.
Nej, det protesterar jag emot. Även vanlig villafiber kan vara skadlig och eftersom den dessutom är osynlig så skyddar inte ögats normala blinkreflex. Stirra inte in i fibern.
 
X xLnT skrev:
Vad pratar du om? Det är typiskt -6dBm på en vanlig villa fiber, kör knappast RAMAN hem va?
Så han kan utan problem stirra in i den där lasern.
Och räknat per yta - vad blir det ? Motsvarar säkert åtskilliga kW/ m2 i energidensitet, så det kan trots allt finnas risker för lokala skador.
 
Snälla sluta med de dumma påståendena.
Hur många tekniker tror ni dagligen råkar utsätta sina ögon för ljuset från LH/LX eller för den delen ZR optik. Nu använder garanterat leverantören antingen LH/LX alternativt Bidi och fast ljuset är osynligt så är det ingen fara för ögat att utsättas för det.
Är ni oroliga för personerna så är det betydligt större risk att de får en bit glasfiber i ögat om de pillar på den blottade fibern.

Dessutom sprids ljuset ännu mer, så om man inte tar den blottade fibern och sätter den väldigt nära ögat och stirrar rakt in i kärnan så är det ett väldigt svagt ljus som når ögat.

Här är en bil som beskriver det ganska bra.
Diagram över ögonskaderisk vid olika laserklasser och effektnivåer, från låg till allvarlig risk.

Och här är en länk med mer information: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/laser-och-ipl/omlaser-och-ipl/laserklasser/

LX/LH är en Klass 1 Laser.
Ni gör som ni vill, det är era ögon, men snälla sluta sprid denna myt om att det skulle vara väldigt farligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
R1chard
  • Laddar…
Håller delvis med, är själv optotekniker men jag litar aldrig på vad som sitter i andra änden och utsätter mig själv därför inte för onödig risk. Ska tilläggas att jag jobbar i alla möjliga miljöer och inte enbart FTTH nät.

X xLnT skrev:
Snälla sluta med de dumma påståendena.
Hur många tekniker tror ni dagligen råkar utsätta sina ögon för ljuset från LH/LX eller för den delen ZR optik. Nu använder garanterat leverantören antingen LH/LX alternativt Bidi och fast ljuset är osynligt så är det ingen fara för ögat att utsättas för det.
Är ni oroliga för personerna så är det betydligt större risk att de får en bit glasfiber i ögat om de pillar på den blottade fibern.

Dessutom sprids ljuset ännu mer, så om man inte tar den blottade fibern och sätter den väldigt nära ögat och stirrar rakt in i kärnan så är det ett väldigt svagt ljus som når ögat.

Här är en bil som beskriver det ganska bra.
[bild]

LX/LH är en Klass 1 Laser.
Ni gör som ni vill, det är era ögon, men snälla sluta sprid denna myt om att det skulle vara väldigt farligt.
X xLnT skrev:
Snälla sluta med de dumma påståendena.
Hur många tekniker tror ni dagligen råkar utsätta sina ögon för ljuset från LH/LX eller för den delen ZR optik. Nu använder garanterat leverantören antingen LH/LX alternativt Bidi och fast ljuset är osynligt så är det ingen fara för ögat att utsättas för det.
Är ni oroliga för personerna så är det betydligt större risk att de får en bit glasfiber i ögat om de pillar på den blottade fibern.

Dessutom sprids ljuset ännu mer, så om man inte tar den blottade fibern och sätter den väldigt nära ögat och stirrar rakt in i kärnan så är det ett väldigt svagt ljus som når ögat.

Här är en bil som beskriver det ganska bra.
[bild]

LX/LH är en Klass 1 Laser.
Ni gör som ni vill, det är era ögon, men snälla sluta sprid denna myt om att det skulle vara väldigt farligt.
 
G gnuttisch skrev:
Håller delvis med, är själv optotekniker men jag litar aldrig på vad som sitter i andra änden och utsätter mig själv därför inte för onödig risk. Ska tilläggas att jag jobbar i alla möjliga miljöer och inte enbart FTTH nät.
Det har jag full respekt för, det är ju ganska vanligt med både förstärkta förbindelser eller linjefiber mellan filter där det kan vara ganska starka ljusvärden.

Men i slutet på en FTTH förbindelse, där kan man vara ganska lugn över att det är ofarligt, även om operatören mot förmodan skulle köra ZR.
 
  • Gilla
R1chard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.