Mögel borde väl lukta... mögel, eller?
 
K Kirre2 skrev:
Mögel borde väl lukta... mögel, eller?

Tror snarare möglet är det företaget ts anlita.

Hade i ts skor inte betalt mer, arbetet kommer rätt sannolikt inte gå fortare för du öser på med pengar.

Det hela handlar om lura av dig varenda öre, inte bygga klart. Sen reklamera om något blivit fel lär bli svårt, troligen förhala det i en evighet.
 
Hur går det med firman ?
 
  • Gilla
Toblu
  • Laddar…
M Michael Larsson skrev:
Våning längst upp, läcka på rör har det inte varit under de år jag har bott där. Kan posta en kass bild på eländet i hallen.

”Fyndet” man gjorde när man köpte bostadsrätten för 1000kr för flera år sen har visat sig bli en riktigt hög kostnad.
Kan vara ett sorts asfaltslim det var likadant i en lägenhet från 50- talet vi renoverar, vi hade en barkspade för att få bort den svarta ca 5mm tjocka beläggningen. Det var inte lika mycket som på bilden men ca 1mx 50cm Mögel har ju en speciell doft.
 
M Michael Larsson skrev:
De kom igår morse och började med arbetet, han som har hand om företaget ville ha 50% av summan samma dag det vill säga 30 000kr rätt av. Blev även tillsagd att kontakta Skatteverket angående ROTavdrag och fylla i papper om detta, vad det var för papper fattade jag inte då jag hade arbetat natt och var rätt borta. Är det inte företaget jag anlitar som skall ordna med alla papper? När jag tog in en hantverkare som renoverade badrummet så ordnade han med allting och jag behövde inte göra någonting, skall väl ringa han på morgonen och prata med han om detta.

Är det för övrigt vanligt att de vill ha 50% av summan direkt? Funderar även då hur det blir med ROTavdraget, eller kan de dra av detta på faktura nr 2?


Ärligt talat skulle jag inte anlita företaget överhuvudtaget då dom inte inger något som helst förtroende,
att börja betala ett jobb som inte ens är påbörjat finns inte på min världskarta och att du ska sköta rotpapperna är inte heller ok, det får den som gör jobbet sköta.
Jag skulle backa ur detta omedelbart för är det något man aldrig ska stressa fram, så är det hantverkare som ska utföra någon typ av arbete åt dig och som du ska betala en massa pengar för.
Har du kollat referenser och har du kollat detta företag?
 
V Vatthagen skrev:
Ärligt talat skulle jag inte anlita företaget överhuvudtaget då dom inte inger något som helst förtroende,
att börja betala ett jobb som inte ens är påbörjat finns inte på min världskarta och att du ska sköta rotpapperna är inte heller ok, det får den som gör jobbet sköta.
Jag skulle backa ur detta omedelbart för är det något man aldrig ska stressa fram, så är det hantverkare som ska utföra någon typ av arbete åt dig och som du ska betala en massa pengar för.
Har du kollat referenser och har du kollat detta företag?
Jag tror att jobbet är klart eller avbrutet. TS har nog redan koll att det nog är en mindre seriös firma om den ens är registrerad. TS har inte svarat varför jag tror att han gråter ut eller tvistar med den sk entreprenören och avvaktar utfall.
Men jag tycker kanske att om man kastar ut en fråga på BHF så bör man återkomma med info om utfall. Även om kompetensen på många här är sjukt hög finns det många andra som kan få hjälp med sina funderingar om bra eller dåligt utförda jobb.
Min slutsats är hur som helst: kan man inget om bygg och därför lejer ut jobbet, ta referenser på firman och stressa aldrig. Släng gärna ut en fråga på forumet med bilder/ ritningar mm ett par veckor innan start så får ni lite input. Mer bråttom är det ju knappast.

KOM IGEN TS SVARA HUR GÅR DET!!!
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
V Vatthagen skrev:
att börja betala ett jobb som inte ens är påbörjat finns inte på min världskarta och att du ska sköta rotpapperna är inte heller ok, det får den som gör jobbet sköta.
Jag skulle backa ur detta omedelbart för ä
Japp, finns det önskemål om förskottsbetalning så får det lov att avtalas om innan. Kommer en hantverkarjävel och börjar arbetet och samtidigt kräver förskott som inte är avtalat innan så är det bara att be denne dra åt helvete. Då är det 99.9% risk att man har påbörjat en problemfylld resa, med magsår och ekonomisk förlust till sist.

Visst finns det en möjlighet att få betalt i förskott, men då vill jag som kund se en mycket gedigen och rimlig förklaring till det hela. En ganska självklar anledning kan vara att kunden har anmärkningar.
Hantverkaren kan möjligen ha någon annan förklaring, men det mesta måste ses som bullshit, ty det mesta går att lösa med en lyftplan istället, t.ex. att man som kund betalar för upplupet och godkänt arbete -10% vid varje veckas slut, samt betalar för levererat material.
Om en hantverkare inte har marginaler som ens klarar en veckas arbete så vill man nog inte anlita denne ändå.

Då får denna hantverkare istället hitta småjobb som tar max en dag och berätta i förväg att han inte fakturerar utan vill ha betalt direkt efteråt, tills ekonomin klarar lite större jobb.


Och ROT ska firman sköta, inget annat finns.

Nä, precis, backa omedelbart om sånt här sker. Men om hantverkaren tar upp det hela i tidigt skede, lyssna, överväg det hela, om det annars känns riktigt bra så kan man som sagt överväga en betalningsplan.
Men var väldigt väldigt vaksam, det är nästan alltid något skumt om en firma inte kan ligga ute med lite pengar motsvarande någon veckas arbete.
Men helt nystartad eller en firma som precis blivit snuvad på all betalning för ett stort jobb kan ha det skralt i kassan.
 
  • Gilla
Vatthagen
  • Laddar…
Mikael_L
Marvil Marvil skrev:
KOM IGEN TS SVARA HUR GÅR DET!!!
Inte inloggad sedan 9 dagar. Det ser lite mörkt ut.

TS håller nog på och kämpar som bäst nu. Visst är det trevligt med lite feedback, men det är lika fritt att ge feedback som att svara, eller hålla på och skriva här och verka förnumstig som jag gör nu. :)

Men visst, jag hoppas också på lite feedback så småningom,
...och glöm inte, att om man är i någon slags konflikt med någon motpart, kan det finnas goda skäl att vara knapphändig ut mot offentligheten.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Marvil Marvil skrev:
Jag tror att jobbet är klart eller avbrutet. TS har nog redan koll att det nog är en mindre seriös firma om den ens är registrerad. TS har inte svarat varför jag tror att han gråter ut eller tvistar med den sk entreprenören och avvaktar utfall.
Men jag tycker kanske att om man kastar ut en fråga på BHF så bör man återkomma med info om utfall. Även om kompetensen på många här är sjukt hög finns det många andra som kan få hjälp med sina funderingar om bra eller dåligt utförda jobb.
Min slutsats är hur som helst: kan man inget om bygg och därför lejer ut jobbet, ta referenser på firman och stressa aldrig. Släng gärna ut en fråga på forumet med bilder/ ritningar mm ett par veckor innan start så får ni lite input. Mer bråttom är det ju knappast.

KOM IGEN TS SVARA HUR GÅR DET!!!
Kanske större chans att TS återkommer om inte alla kallar hen dum i huvudet och talar om hur fel hen har gjort?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
lunarayo lunarayo skrev:
Kanske större chans att TS återkommer om inte alla kallar hen dum i huvudet och talar om hur fel hen har gjort?
Nu har jag nog missat något men ingen har kallat honom för dum i huvudet eller att han gjort något fel. Tror att det allra flesta har förståelse för svårigheterna att handla upp byggtjänster i allmänhet och vet att det inte är lätt när man kommer i klorna på oseriösa byggare. Tycker att i stort sett all har uppmuntrat honom att stå på sig mot byggaren. Nån kanske tyckte att det inte var ett jobb att leja ut, men det var väl det som va lite negativt. Personligen skulle jag leja bort all min renovering om jag hade råd:crysmile:.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Ber om ursäkt för att jag har varit frånvarande men har haft sjukt mycket jobb.
Sen misstänker jag att firman är här inne och läser i tråden då jag fick sms från de samma dag att det inte var något mögel.

De har nu gjort klart jobbet och det ser väl ok ut förutom att tycks ha blivit ojämnheter när de har använt flytspackel då det är mellanrum där golvlisterna sitter.

Arbetet har blivit sjukt dyrt och de vill ha inklusive golv och resor 86 000kr för jobbet exlusive ROT som de tänker ansöka om i efterhand, kan de ens göra detta? Golven kostade för övrigt ca 7k enligt räkningen.
Då har de tagit ner tapeter i vardagsrum och hall, bredspacklat väggarna och målat väggar i hall och vardagsrum samt tak i hall kök och vardagsrum samt lagt golv i samtliga rum.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Rotavdraget ska vara draget på fakturan, när du betalat kan de ansöka om pengarna hos skatteverket.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Rotavdraget ska vara draget på fakturan, när du betalat kan de ansöka om pengarna hos skatteverket.
Det är inget ROTavdrag gjort på fakturorna för arbetskostnaden, de säger att detta kommer på samlingsfakturan.

Fakturorna just nu är totalt 4 stycken
Faktura 1 var 50% av arbetskostnaden som skulle betalas in direkt (betald)
Faktura 2 var resterande 50% som skulle betalas in när jobbet var gjort (betald)
Faktura 3 materialkostnader (obetald)
Faktura 4 resekostnader (obetald).
Skall tydligen komma en samlingsfaktura sen när de har sökt ROT.

På faktura 1 & 2 (arbetskostnad) så står det ROTavdrag 0%,
Personen tänker nu söka ROTavdrag för arbetet.
60k låg arbetet på (fast pris) står dock inte om det är med ROT eller inte i avtalet.

Hade gärna postat bilder på fakturorna samt avtal men då hänger jag ut mig själv vilket jag iofs redan kan ha gjort då man är reggad via Facebook med namn.
 
Du har ju redan betalat fakturorna bevisligen utan Rotavdrag...

Suck :(
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har du godkänt de här tillkommande kostnaderna, var det inte ett fastpris från början?

Som jämförelse hade jag en välrenommerad firma inne för att måla vårt hus på ca 250 m2. Det var nedtagning av gammal strukturtapet, bredspackling av alla väggar därefter (och tak) samt två strykningar. Arbetsledaren var här innan jobbet och mätte upp alla väggytor och gav pris baserat på det. Fatpriset var ca 75-80k inkl allt mtr, spackel, färg (Caparol) osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.