Jag efterlyser bilder på äldre entretak på 40-50tals hus. Jag ska eventuellt försöka återskapa ett gammalt entretak enligt bilderna nedan. Huset kommer från AB Standardhus i Hultsfred och är byggt ca 1954. Det jag är osäker på är konstruktionen av taket. Minns att det var ett enkelt tak av pulpetmodell och vill bygga ett nytt så likt som möjligt. Så har ni bilder på orginaltak liknande detta, eller har andra tips och råd så får ni gärna svara
Ritning av ett 1950-talshus med pulpettak över entré och enkel trappa, i svartvitt.
Svartvit ritning av äldre entretak på 1950-tals hus i pulpetstil.
 
  • Gilla
Robin Sjöström1 och 2 till
  • Laddar…
Typ ett sånt här tak. Men bilden är dålig, skulle vilja se bättre bilder så man ser hur det är konstruerat. Men har ni tak som inte ser ut precis så här så vill jag gärna se bilder ändå. Vad är det som bär denna smäckra konstruktion?

Liten entrétakskonstruktion över en husdörr med röd takpannebeläggning och vit husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hösthumlan
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag har ett liknande tak. Men det vilar på räcket. Om det fortfarande är intressant kan jag försöka ta bilder.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Här finns det entrétak som på ditt foto, [länk] . Det på ritningen ser tynnre ut men kanske kan du få ett idé kring infästningen genom hemsidan?
Jag har ett designtak på annat hus. Snyggt men jag är ute efter att kopiera 40talsstilen
 
T Anna75 skrev:
Jag har ett liknande tak. Men det vilar på räcket. Om det fortfarande är intressant kan jag försöka ta bilder.
Har det pelare? Vore ändå kul med några bilder på det. Speciellt på takmaterialer och övergången mellan tak och sida
 
Brukar sitta med ett par långa reglar in i bjälklaget. Jag har ett murat hus med betongbjälklag från -57 och där sitter det med en "gigantisk" HEA-stång in i valvet.
 
BigR
Svartvit bild av en husentré utan tak, med synliga bultar efter avlägsnat tak från 1955.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi tog ner vårt entretak från -55 som såg ut som på bilden. Det var fäst med två grova bultar genom väggen.
 
  • Gilla
Hösthumlan
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
[bild]
Vi tog ner vårt entretak från -55 som såg ut som på bilden. Det var fäst med två grova bultar genom väggen.
Vad var det för taktäckning?
 
BigR
S surfarn skrev:
Vad var det för taktäckning?
Det var plåtklätt, målad med röd färg. Undersidan var brädklädd, inte spontad. Letade bland gamla bilder men det verkar som att den bortglömda groventren sällan fastnat på bild innan renoveringen. Hittade iaf den här.
Groventré med röd takpannor, gula tegelväggar och en dörr med plåtklädd undre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hösthumlan och 1 till
  • Laddar…
Jag tror som Fotografen att den typen av tak bars upp av bjälkar som var infästa långt in i bjälklaget. Taket har ett tydligt funkisstuk. Det ska verkligen se ut som om det svävar.
 
Har ett hus byggt 54 även det från hultsfredshus, vårt entrétak är rätt slitet har haft funderingar hur vi kan fräscha upp det eller byta det men de är rätt charmiga.

Ska försöka knäppa några bilder imorgon och lägga upp.
 
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
H Huskomling skrev:
Har ett hus byggt 54 även det från hultsfredshus, vårt entrétak är rätt slitet har haft funderingar hur vi kan fräscha upp det eller byta det men de är rätt charmiga.

Ska försöka knäppa några bilder imorgon och lägga upp.
Spännande. Vore kul att se lite andra bilder också, har ni bevarat orginaldetaljer?
 
S surfarn skrev:
Har det pelare? Vore ändå kul med några bilder på det. Speciellt på takmaterialer och övergången mellan tak och sida
Hej, här kommer lite bilder på vårt tak. Jag måste ha stege för att ta bilder på ovansidan. Men tror att det är kopparplåt. Det finns avvattningsrännor på sidorna även det i koppar. Sidorna är i kopparplåt och undersidan är målad masonit. Detta taket svävar ju inte som du efterfrågade. Men känns ändå lite tidstypiskt.
Huset är ett Anebyhus byggt 1960. Så lite yngre än du efterfrågade.

Husfasad med kopparplåtstak och hängrännor, målad masonitunderdel vid entré, tidsenlig för 1960-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak på ett tegelhus med kopparplåtsöverdrag och avvattningsrännor, masonitundersida, 1960-tals Anebyhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Entré till ett tegelhus med kopparplåttak och masonitundersida samt kopparavvattningsrännor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hösthumlan och 2 till
  • Laddar…
T Anna75 skrev:
Hej, här kommer lite bilder på vårt tak. Jag måste ha stege för att ta bilder på ovansidan. Men tror att det är kopparplåt. Det finns avvattningsrännor på sidorna även det i koppar. Sidorna är i kopparplåt och undersidan är målad masonit. Detta taket svävar ju inte som du efterfrågade. Men känns ändå lite tidstypiskt.
Huset är ett Anebyhus byggt 1960. Så lite yngre än du efterfrågade.

[bild]
[bild] [bild]
tack, tror du pelarna är orginal? känns som både hängslen och livrem om man tänker på att det finns konsoler också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.