A
Hej!
Vi har byggt ett attefallshus med gäststuga på tomten.
D.v.s totalt 3 hus på vår tomt.

Vad tycker ni elektriker är det smidigaste sättet att koppla in el till dessa hus?

Alternativen jag kommit på är att antingen höja huvudsäkringen till 50A i huvudbyggnaden och dra el därifrån eller koppla in en helt ny el-anslutning till attefall och gäststugan.

Vattenfall kostar nästan lika mycket med båda alternativen, men frågan är vad är bäst och minst jobb för en elektriker?

Bifogar med bild på el-skåpet som sitter på fasaden på huvudbyggnaden och en broschyr ifrån vattenfall.


Tack så mycket!
 
  • Öppet elskåp på en husfasad med säkringar, elmätare och oanslutna kablar, verktyg och material på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration som visar processen för elinstallation i en fastighet med ansvarsindelning mellan kunden och Vattenfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tar mig friheten att tolka "smidigast" i din fråga som billigast. Utan att veta vilka praktiska förutsättningar som råder just här tror jag det blir billigare med ett nytt större skåp än två mindre.
 
  • Älska
1
  • Laddar…
Är det långt mellan byggnaderna?
Hur får gäststugan ström nu och vad är den avsäkrad med?
Rent spontant låter 50A ganska mycket för "normalt hus" , gäststuga och attefalls?

Höjer du till 50a för du ganska hög elavgift (från 16-20A kostar ca 400kr/månad i Skåne).
"egentligen" ska du ha en anslutning till varje hus om eon ska få som de vill.
Jag var ute på mätarflytt och då började de kolla hur garaget var matat och påtalade detta men vem gör det?
 
Femtio ampere?

Hur kan ni behöva såååå mycket?
Vad har ni för uppvärmning, direktverkande el? Eller el på något annat sätt?

Jag har två kompletta lägenheter, smidesverkstad och värmepump och klarar allt på 25 A

Protte
 
Jag skulle börja med att göra en behovsanalys, 50A är mycket. Kanske räcker det med att säkra upp till 25A och då kunna återanvända det mesta, kanske även serviskabeln
 
Men om du skall ha en helt ny anslutning till de här husen, så blir det ju en ny anslutningskostnad, ny fast abbonemangskostnad osv.

Dessutom så låter 50A som väldigt mycket för stor anslutning.

Jag kan jämföra med bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för en massa år sedan. Vi hade 800 lägenheter på 7 kvarter. Elen matades via 7 anslutningspunkter, vardera på 85A. Detta var "lite klent". Vid stambyte gjorde vi en uppgradering till 250A, men det var alltså 250A till drygt 100 lägenheter. OK en fristående stuga drar säkert lite mer än en lägenhet på 40 kvm. Men ändå.

Vi hade gasspisar, och uppgraderingen till 250A tillät fortfarande inte byte till elspisar. Men en större uppgradering skulle klassats som ombyggnad, istället för renovering av elen. Och då tillkommer en massa krav som skulle ökat kostnaden för oss med 20 - 25 milj.
 
A
prototypen prototypen skrev:
Femtio ampere?
Hur kan ni behöva såååå mycket?
Hej!
Jag vill vänligen helst inte kladda ner tråden för mycket med offtopic men. :seenoevil::oops:
Som jag skrev i första inlägget kostar Vattenfall lika mycket med båda alternativen (ny installation eller höja säkring med ny kabel).

Det är 3 hushåll.
Huvudbyggnaden räcker knappt med 25-30A, (30 000 kWh/år).
2st mindre bostäder = 25A tänker jag. Kanske klarar på 16A visst men lika bra vara framtidssäkrat, kan alltid nergradera när större kabel är indraget.

mvh
 
StefanEriksson skrev:
Ser ut som att det är detta skåp vi har:
[länk]

Där säljer garo "ombyggnadssatser" hmm då kanske det inte är så himla mycket jobb att uppgradera så skåpet klarar 50A. [länk]
Någon elektriker? :D

Tack så mycket.
Det där ligger utöver vattenfall/eons kostnader.
Troligtvis åker du på 27500(en anslutningsavgift till) eller kostnaden för att dra ny kabel till ditt skåp(höjning från 25-50, oftast lägger man inte så grova kablar från början, som behövs till 50a om man anmält 25).

Alla kostnader utöver detta, så som bygga om skåp/nytt skåp, grävning från tomtgräns. Inkoppling kommer att landa i ditt knä. Enklast här är om du ber elektrikern göra en uppskattning av kostnaden, då vi andra varken ser eller vet vad någon annan vill ha betalt för att göra arbetet.
 
Det låter som väldigt höga anslutningseffekter.

När man läger ihop flera fastigheter behöver huvudsäkringen inte vara summan av de säkringar som behövs individuellt. Med effektvakter kan man vinna ytterligare en del.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Du skriver att det kostar lika mycket från vattenfall med båda alternativen. Frågan är om du fått se den totala kostnaden för en extra anslutning. Eller om de bara berättat vad det kostar för det praktiska arbetet. Där kan jag tänka mig att det är samma kostnad för att gräva fram en helt ny kabel, som att gräva ned en ny kraftigare kabel. Men till det kommer ju själva anslutningskostnaden. Och de årliga abonnemangsavgifterna.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Du skriver att det kostar lika mycket från vattenfall med båda alternativen. Frågan är om du fått se den totala kostnaden för en extra anslutning. Eller om de bara berättat vad det kostar för det praktiska arbetet. Där kan jag tänka mig att det är samma kostnad för att gräva fram en helt ny kabel, som att gräva ned en ny kraftigare kabel. Men till det kommer ju själva anslutningskostnaden. Och de årliga abonnemangsavgifterna.
Direkt saxxat ur mina anteckningar...

——höja till 50A
+ installation 30.000kr
+ abonnemang fr 25 till 50A = 7.400kr extra per år
Källa: Offert från vattenfall
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/elnatspriser/

——nyinstallation 25A
+ installation ca 30.000kr
+ abonnemang 25A = 7.600kr per år
Källa: https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/ny-anslutning/
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/elnatspriser/
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/elnatspriser/
Hoppas inte jag missat någon dold avgift :)
 
  • Tabell över abonnemangsavgifter för olika ampere i kronor per år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
OK, jag lägger mig. Men jag tror fortfarande inte att du behöver 50A. Har du haft någon sakkunnig som räknat fram
det?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
OK, jag lägger mig. Men jag tror fortfarande inte att du behöver 50A. Har du haft någon sakkunnig som räknat fram
det?
Vårt hus klarar knappt att stå på 25A (30A) som det är på nu.

Så då tänker jag 2st hushåll till så borde 25A vara tillräckligt.
Så slipper vi gräva igen sen om vi köper elbil t.ex.

Att nergradera funkar, men uppgradera så måste man gräva om tydligen. Inte supersmart.


27 625 kr kostar det att dra ny kabel på 16A till 25A, lika bra välja 25A första året....

Vad tycker du?
 
Vi hade innan vi installerade bergvärme en förbrukning på 48 000 kwh. Då hade vi 32A huvudsäkringar, som aldrig löste ut. Med bergvärme ligger vi på 18 000 kwh. Har säkrat ned till 25A, vilket troligen är onödigt mycket. men värmepumpen kan rent teoretiskt dra 17 - 18A, om den skulle få för sig att köra full tillkskottsvärme (9kw) samtidigt som värmepumpen går. Den har aldrig kört någon tillskottsvärme. Den har kört 3kw elementet ca 50h på 7 år. Men 6kw elementet har överhuvudtaget aldrig kört. Men pga. detta har VPn 20A säkringar, och för att få selektivitet valde vi då 25A huvudsäkringar. Jag laddar en hybridbil varje dag (16A enfas), har aldrig brytt mig om att försöka lägga laddningen senare när vi inte kör spisen samtidigt, huvudsäkringarna har aldrig löst ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.