Jag har tänkt att ha en köksblandare i mässing i mitt nya kök, och har hittat en jättesnygg på IKEA (vi kvinnor väljer ju ganska ofta efter utseende, och inte funktion). Nu tycker ju ”rörmokaren”, att de är ju inte alls bra, anslutningen har gått sönder, och vattnet sprutar! Några tips, råd om andra märken (ej svindyra), som ni har erfarenhet av.
 
Rickard.
Har monterat cirka 10 ikeablandare och en var ett måndagsex som droppade oavsett vad man gjorde. Alla andra har fungerat bra och äldsta är nog snart 10 år.

Känns lite som att det är rörmockarens fel och inte ikea, om du nu verkligen ville ha just den.
 
Nu ser jag att jag var lite otydlig. Min köksbkandare är inte monterad än, men han hade ”hört” att deras anslutning går sönder, med vattenläcka som följd.
 
Rickard.
Jaha, där ser man. Absolut inget jag har hört talas om men eftersom jag tror du gjort din forskning (google) så vet du nog vilket utbud som finns ;)
 
Ja, jag googlat en del, och finns massor . Men enligt VVS:are finns det bara Matsson, FM, Hafa (kanske någon mer), som gäller. Allt annat är skit☹️
 
Det har nog mer att göra med att det är dom märkena som han säljer........
 
Det luriga med t.ex. IKEA, Jula, etc, blandare är att man inte vet tillverkningskvalitè, kan ju vara bra eller dåligt samt tillgång på reservdelar. Köpte en diskbänksblandare på Jula som förde ett otroligt ljud när man spolade så den åkte bort och ersattes av ett mera känt fabrikat.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Kunden bestämmer. Köp din blandare på Ikea och var glad att du hittat en fin. :) (De har ju ändå tio års garanti på blandare).
 
Krilleman
Kunden bestämmer absolut.

Det som händer när en firma monterar prylar du själv har köpt är ett garanti-åttagande. Detta vill inte alla företagare ta. Men det finns självklart undantag.

Därför är det bättre att rörisen tackar nej till arbetet.

Sen är det ju självklart så att rörisen vill sälja "sitt" material!
 
A AndersS skrev:
Det luriga med t.ex. IKEA, Jula, etc, blandare är att man inte vet tillverkningskvalitè, kan ju vara bra eller dåligt samt tillgång på reservdelar. Köpte en diskbänksblandare på Jula som förde ett otroligt ljud när man spolade så den åkte bort och ersattes av ett mera känt fabrikat.
Men reservdelar brukar ju kosta lika mycket som nytt (inte så klimatsmart).
 
Krilleman Krilleman skrev:
Kunden bestämmer absolut.

Det som händer när en firma monterar prylar du själv har köpt är ett garanti-åttagande. Detta vill inte alla företagare ta. Men det finns självklart undantag.

Därför är det bättre att rörisen tackar nej till arbetet.

Sen är det ju självklart så att rörisen vill sälja "sitt" material!
Men min ”röris” sa att de friskriver sig från ansvaret...
 
Ikea lider nog av lite väl oförtjänt dåligt rykte på kranarna. Kör man Mora, Gustavsberg eller Grohe är ju prislappen annorlunda även om dom känns klart mer välgjorda
 
att ikeas blandare skulle vara skit verkar vara en sanning bland vissa rörisar, men inget jag sett privatpersoner/konsumenter beklaga sig över.... med tanke på hur mycket varor ikea omsätter tycker man att det skulle varit lite mer högljudda röster och klagomål om det faktiskt var så att ikeas blandare var så dåliga som rörisarna påstår :thinking: tror som tidigare talare att det handlar om att de inte tjänar något på en ikeakran.

när jag fixade mitt badrum så var det ingen tvekan om att jag också fick mina grejer från ikea inkopplade. men givetvis så kunde han inte lämna garanti på varor han inte sålt själv, vilket är rimligt.
 
Ingrid Persson Ingrid Persson skrev:
Men min ”röris” sa att de friskriver sig från ansvaret...
det är inte så konstigt, de kan inte lämna garantier på något de inte sålt. men arbetet ska det vara garanti på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.