H heimlaga skrev:
Banken meddelade att jag måste förnya mitt kort och jag blev påtvingat ett kort med kontaktlös betalning på summor upp till 25 euro.
Vilket jag inte vill ha.
Enligt banken kan man inte ha ett bankkort utan den funktionen. Det är någon gemensam standard för bankerna i Finland. Vill man vara utan funktionen måste man ha kreditkort.
Vilket jag inte vill ha.

Jag ser två allvarliga säkerhetsrisker:
1. Någon kan läsa av mitt kort utanpå fickan och dra 25 euro för varje avläsning. När jag påtalade det fick jag ett otympligt plastfodral att ha kortet i och det sades fungera som en Faraday-bur och skydda mot avläsning.
2. Någon kan hitta min plånbok och dra hur många 25 euros inköp som helst även utan tillgång till koden.

Jag handlar nästan allt kontant först och främst för att ha bättre kontroll över utgifterna men också för att skydda mitt privatliv. Behöver ingen kontaktlös betalning.
I min ekonomi är 25 euro mycket pengar som jag inte har råd att riskera.

Finns det något sätt att permanent bli av med den kontaktlösa betalningen?
Det finns skimmnings säkra plånbok att köpa, då måste kortet vara utanför plånboken
 
Beror lite på, verkar som det går göra utrustning som når en bit för läsa av korten.

Sen att det bara är siffrorna som står på kortet som läcker säger ju vissa experter är harmlöst, när det faktiskt i vissa fall går handla med just dessa uppgifter endast (dock inte lika ofta i svergie, utan antingen säljs eller tjuven själv handlar från utländsk butik i Sverige).

Men finns ju olika sätt att blåsa pengar av folk, annan metod är tydligen ha runt med kortläsare nära personer för registrera ett köp..

Att ha skadat kort kanske gör det ogiltigt, men ingen butik som klagat på mina kort som varit rätt utslitna (magnetremsan släppt i kanterna). Funderar starkt ta hålslagare på sändaren.
 
J Jonaslind6 skrev:
Det finns skimmnings säkra plånbok att köpa, då måste kortet vara utanför plånboken
Varför är inte gör korten säkrare än man ska behhöva vira in kortet i alufolje?

Såg på Claes att dom säljer fodral, vad jag skratta åt det, billigare och enklare att bara förstöra fuktionen på kortet (om man inte kan få kort utan).

Varför ska jag fixa säkerheten, jag har ju betalt för banken ska hålla mina pengar säkra.
 
Fast kontanter är bra om man inte vill vara övervakad ( menar allt man handlar är registrerade uppgifter)
Och har stor respekt för att bank-id inte är 100% säkert.
 
R
J Jonaslind6 skrev:
Fast kontanter är bra om man inte vill vara övervakad ( menar allt man handlar är registrerade uppgifter)
Och har stor respekt för att bank-id inte är 100% säkert.
Själva tjänsten Bank-id är säkert, det är användarna av tjänsten som är säkerhetsriskerna.
Använder BankID på öppna wi-fi nät vilket öppnar för MITM attacker, phising Mail, lämnar ut uppgifter över telefon m.m
 
J Jonaslind6 skrev:
Fast kontanter är bra om man inte vill vara övervakad ( menar allt man handlar är registrerade uppgifter)
Instämmer!
Så kanske en gång i månaden handlar jag med kort på Glasbanken, annars med kontanter :cool:
 
B Broken arrow skrev:
Beror lite på, verkar som det går göra utrustning som når en bit för läsa av korten.

Sen att det bara är siffrorna som står på kortet som läcker säger ju vissa experter är harmlöst, när det faktiskt i vissa fall går handla med just dessa uppgifter endast (dock inte lika ofta i svergie, utan antingen säljs eller tjuven själv handlar från utländsk butik i Sverige).

Men finns ju olika sätt att blåsa pengar av folk, annan metod är tydligen ha runt med kortläsare nära personer för registrera ett köp..

Att ha skadat kort kanske gör det ogiltigt, men ingen butik som klagat på mina kort som varit rätt utslitna (magnetremsan släppt i kanterna). Funderar starkt ta hålslagare på sändaren.
Möjligt att jag är naiv, men som jag har uppfattat det, så är det banken, eller ytterst "butiken" som accepterar ett köp baserat bara på siffrorna som står på kortet som tar smällen. Jag som kortinnehavare blir bara betalningsskyldig för transaktioner där jag antingen signerat en slip, eller tryckt in min kod.

Jag har en gång klagat på en transaktion som en bedragare hade gjort, med bara mina kortuppgifter. Det var inget problem alls (8000 kr).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är med att andra länder osv inte använder betallösningar osv som vi har är inte konstigt.
Sverige är i framkant när det gäller digitalisering.
Här kan du sköta ekonomin utan att röra eller se kontanter.
Du kan sköta all kontakt med myndigheter, företag mm utan att behöva prata med en enda människa.
Måste du ibland å andra sidan lufta luren och faktiskt ringa så är det en "robot" som svarar.
Du legitimerar dig digitalt.

Jag är för digitalisering men jag anser inte att man ska fasa ut det gamla för snabbt med hänsyn till dom äldre.
Jag tycker heller inte man ska vara teknikfientlig alla har ett ansvar att lära sig för till slut kommer det "gammla sättet" anses färdiganvänt.
Även andra länder går framåt som vi sett via vissa inlägg från dom som har erfarenheter från Tyskland osv.

Ganska otroligt att lilla Sverige är i framkant när det gäller detta, nått vi bör vara stolta över inte motarbeta.
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Möjligt att jag är naiv, men som jag har uppfattat det, så är det banken, eller ytterst "butiken" som accepterar ett köp baserat bara på siffrorna som står på kortet som tar smällen. Jag som kortinnehavare blir bara betalningsskyldig för transaktioner där jag antingen signerat en slip, eller tryckt in min kod.

Jag har en gång klagat på en transaktion som en bedragare hade gjort, med bara mina kortuppgifter. Det var inget problem alls (8000 kr).
Så är det. Dock har man ju problemet att 8000:- saknas på kontot några dagar tills man har rett ut allt med banken. Det kan ju ställa till en del problem.
 
I mitt fall, hade någon köpt en spisfläkt i San Francisco. Jag hade varit där i staden, debiteringen gjordes dagen efter att jag åkt hem. Jag kollade firman på nätet, det roliga var att det stod att installation alltid ingår i priset....

Jag tyckte det var lite läskigt, för när jag kom hem så var det ett fel på vår spisfläkt, jag gick in samma kväll på Electrolux webshop och köpte en reservdel. På min kortfaktura som jag fick några veckor senare, så fanns den falska transaktionen på raden ovanför mitt köp hos Electrolux. Jag var lite oroad att Eurocard skulle ha synpunkter på detta sammanträffande. Och först trodde jag att det var Electrolux som hade ställt till något.
 
Men jag är lite fundersam över hur säkert kodsystemet är. För några år sedan blev en kollega bestulen på sin handväska. Hon hade glömt den i bilen i 15 minuter. Hon spärrade sina kort inom 5 minuter.

Då hade någon lyckats få ut 12 000 på ett av hennes kort, uttaget var gjort 3km från där väskan stals, personen hade använt kod. Det var bara det att hon hade överhuvudtaget aldrig använt kortet, det var nytt sedan ett par dagar. Och hon kunde inte själv koden till kortet. Jag har för mig att banken tog smällen utan diskussion, vilket jag känner som en indikation på ett känt säkerhetsproblem.

Antingen hade hon trots allt lappen med koden i väskan, men hon förnekade det, och jag tror henne. Eller så måste det finnas någon som knäckt algoritmen som sköter sambandet mellan kortnummer och kod.
 
harry73
Någon kanske tog koden ur hennes brevlåda? Men då borde hon ha märkt att hon fick nytt kort innan hon fick den nya koden.
 
H heimlaga skrev:
Det är helt otänkbart att betala någonting utan att ha kontrollerat att räkningen är korrekt. Med autogiro har man ingen kontroll över ekonomin och det passar inte mig.

När det blir ekonomiskt lönsamt för mig skaffar jag nätbank. Det är onödigt att sätta tid på en modernisering som inte ger någon påtaglig vinst.
Jag gillar inte heller autogiro. Jag är lite gammalmodigt konservativ och vill ha en pappersräkning.
Nätbank är däremot praktiskt, därför får räkningarna landa i postlådan och betalas i nätbanken.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag gillar inte heller autogiro. Jag är lite gammalmodigt konservativ och vill ha en pappersräkning.
Nätbank är däremot praktiskt, därför får räkningarna landa i postlådan och betalas i nätbanken.
Men varför inte då välja e-faktura och sedan bara godkänna den i din internetbank? Vill du ha dem på papper också så är det bara att skriva ut dem och hålla i papperet när du godkänner, alternativt spara ned lokalt på t.ex. en dator?
Och återkommande månadsfakturor sätter du sedan autobetalning på, du kan se fakturan och stämmer den behöver du inte göra något över huvud taget då den betalas enligt angivet sista datum, anser du den felaktig så tar du bara bort den som klar för betalning så betalas den inte utan ett nytt godkännande av dig.
 
A AndersS skrev:
Hur ska man bygga ett samhälle och betalhantering, på att de flesta 95-98% klarar sig utmärkt utan kontanter (dvs om man vill betala utan kontanter så går det) eller ska det byggas på att kunna ge de som tigger pengar, svartarbete, etc?
Förändringen har gått snabbt och den som lever får se hur det ser ut om 10 år:D
Hur betalar du om elen är borta 1 vecka hur kommer du till jobbet?
Om " någon" vill skada Sverige som land räcker det att slå ut elen 1 vecka eller Internet.
Då stannar Sverige.....dessutom kartläggs alla kortköp av många butiker, affärer, vem vet kanske kommer typ banker sälja uppgifter om dej vidare.....många andra aktörer gör det redan idag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.