Hej!

Ska laga ett hål 500*25 mm i mitt ytterskrov på båten, under vattenlinjen med polyester och fiberväv. På poly-burken står det minst 15 grader celsius för bästa härdning men tänkte höra om någon har använt detta vid lägre temp och bra resultat, dvs genomhärdning? Lagning kommer ske i min lada (dvs lika kall som ytteremp, just nu mellan -2 till +5 nån vecka framåt) och har ingen annanstans att vara.

Alternativt kanske låta en byggfläkt stå på en bit bort riktad mot lagningen, eller liknande lösning, vad tror ni? Behöver ha detta gjort nu så fort som möjligt egentligen.

Tänkte lägga 1 lager väv och polyester låta det härda och sen 3 lager till direkt i blöt polyester innan härdning och på med topcoat.

// Mike
 
Kanske bättre med Epoxi?
Jag körde med IR-Lampa på min tid som båtägare, fast 500 mm kräver säkert 2 lampor, vidare så hade jag isoleringsmattor på andra sidan. Epoxi slutar ju inte att efter en köldknäpp utan härdningen fortsätter när temperaturen stiger igen. Kan vara lite marigare att forma dock.
 
R
M Mike the farmer skrev:
Hej!

Ska laga ett hål 500*25 mm i mitt ytterskrov på båten, under vattenlinjen med polyester och fiberväv. På poly-burken står det minst 15 grader celsius för bästa härdning men tänkte höra om någon har använt detta vid lägre temp och bra resultat, dvs genomhärdning? Lagning kommer ske i min lada (dvs lika kall som ytteremp, just nu mellan -2 till +5 nån vecka framåt) och har ingen annanstans att vara.

Alternativt kanske låta en byggfläkt stå på en bit bort riktad mot lagningen, eller liknande lösning, vad tror ni? Behöver ha detta gjort nu så fort som möjligt egentligen.

Tänkte lägga 1 lager väv och polyester låta det härda och sen 3 lager till direkt i blöt polyester innan härdning och på med topcoat.

// Mike
Epoxi kräver 20 grader.

Oavsett, plasta och värm på så att härdningen börjar. Härdningen skapar själv värme.

Fugerar bra "Alternativt kanske låta en byggfläkt stå på en bit bort riktad mot lagningen"
 
  • Gilla
Mike the farmer
  • Laddar…
G
Sätt dit ett "tält" av lite byggplast med en kupevärmare efter du plastat klart så fungerar det bra. Blir det för varmt medans du jobbar så härdar det fort.
 
  • Gilla
Mike the farmer
  • Laddar…
Gavel: Har dock redan polyester osv hemma.

Gnor och Rapidsledge: Okej tack, kör på både byggfläkt och nåt sorts tält, får passa så det inte blir FÖR varmt bara. Försöker vara lite halvnoga med detta då det är under vattenlinjen :)

Hur snabbt härdar första lagret ungefär? Lägger som sagt på ett lager och låter härda innan resterande lager åker på) Beror ju på temp men ungefär? Aldrig grejat med polyester tidigare så helt ny på det.
 
R
M Mike the farmer skrev:
Gavel: Har dock redan polyester osv hemma.

Gnor och Rapidsledge: Okej tack, kör på både byggfläkt och nåt sorts tält, får passa så det inte blir FÖR varmt bara. Försöker vara lite halvnoga med detta då det är under vattenlinjen :)

Hur snabbt härdar första lagret ungefär? Lägger som sagt på ett lager och låter härda innan resterande lager åker på) Beror ju på temp men ungefär? Aldrig grejat med polyester tidigare så helt ny på det.
Det skall inte härda helt innan du lägger på nästa lager, du känner att det inte känns mjuk då kan lägga på igen. Har det härdat lite för mycket så tvätta med aceton så det blir klibbigt igen. Du måste ha aluminium roller eller pensel så att du trycker ut luften och då får det ju inte vara för mjukt.
 
R RapidSledge skrev:
Det skall inte härda helt innan du lägger på nästa lager, du känner att det inte känns mjuk då kan lägga på igen. Har det härdat lite för mycket så tvätta med aceton så det blir klibbigt igen. Du måste ha aluminium roller eller pensel så att du trycker ut luften och då får det ju inte vara för mjukt.
Okej! Roller har jag, även ren aceton så detta ska nog gå bra. Tusen tack!
 
R
Sen brukar det vara lite att lättare att jobba med glasfibermatta än glasfiberväv.

Arbetsgången är:
1 På med polyester
2 Lägg mattan i polyestern
3 Rolla bort luften dvs mattan skall få samma genomskinliga färg som polyestern.
Börja om från 1.

Själva polyestern kan man lägga på med pensel eller roller, dock måste den tåla lösningsmedel.


Topcoat är pigmenterad polyester med lite vax i.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.