Hej!
Mitt första inlägg - och som nyligen bliven tomtägare.
Jag är av typen prylar före kunskap.... typ som Fredde i solsidan.
Oavsett.
Tomten är på 2000 kvm varav gräsmatta/åker/jordhög kanske blir 1100 kvm, Jag ska ha en trädgårdstraktor - den ska klippa gräset, kunna dra lite saker på släp, ploga uppfarten på 70 kvm, I extremfall kunna koppas med en snöslunga, helst fräsa en del jord eller motsv.
Jag har kollat på en Cub Cadet XT1 / XT2 - är de vettiga maskiner? Finns det andra motsvarande.
Det ska definitivt inte vara en Raider...

Tack på förhand; sen ska jag lära mig att bygga altan, anlägga en gräsmatta med utgångspunkt från en åker, stensätta framsida, garageuppfart m.m... men där blir det google.
Först och främst en liten traktor....

#insåg att jag bör tillägga att jag inte har ekonomi som fredde i solsidan... utan mer den får kosta 35 - 40 k
 
C
J John83G skrev:
Jag har kollat på en Cub Cadet XT1 / XT2 - är de vettiga maskiner?
Har ingen direkt erfarenhet av just Cub Cadet, men det är ju ett respektabelt märke, så dessa maskiner är det nog inget fel på.
Däremot får du ju ha i åtanke att det är en trädgårdstraktor av villamodell som avsedd för gräsklippning och lätta arbeten på plan mark. När det gäller terrängkörning, lite tuffare plogningsarbete och jordfräsning skall du nog inte ha några förväntningar.
Tänk på att de tillbehör du vill ha kostar en slant också.

När du skriver att du definitivt inte vill ha en Rider, är det Husqvarna du ratar då eller är det frontklippare du inte vill ha?
Man bör ha i åtanke att ett mittmonterat klippaggregat inte är lika smidigt när det skall klippas runt hinder på gräsmattan.
 
C cpalm skrev:
Har ingen direkt erfarenhet av just Cub Cadet, men det är ju ett respektabelt märke, så dessa maskiner är det nog inget fel på.
Däremot får du ju ha i åtanke att det är en trädgårdstraktor av villamodell som avsedd för gräsklippning och lätta arbeten på plan mark. När det gäller terrängkörning, lite tuffare plogningsarbete och jordfräsning skall du nog inte ha några förväntningar.
Tänk på att de tillbehör du vill ha kostar en slant också.

När du skriver att du definitivt inte vill ha en Rider, är det Husqvarna du ratar då eller är det frontklippare du inte vill ha?
Man bör ha i åtanke att ett mittmonterat klippaggregat inte är lika smidigt när det skall klippas runt hinder på gräsmattan.
[

Tack för snabbt svar; nä precis - det är en villatraktor som är önskvärt, plan mark och en plan uppfart. Just att jag inte vill ha en raider har mycket med utseendet att göra och att det är ledad mitten; sen upplever jag att utbudet med tillbehören gällande plog och andra saker är mindre. Får en känsla av att mer saker kan gå sönder på en raider.
Jag har förstått också att precisionen är sämre på en "traktor" mot en raider - men de kommer inte vara så mycket snixiga kurvor mm.
Jag tar din "men det är ju ett respektabelt märke, så dessa maskiner är det nog inget fel på." och lägger den i "pros" högen :)
återigen tack
 
Har en XT2 och är väldigt nöjd. Den har hittills gått 50 timmar. Klipper en förhållandevis stor delvis kupera yta (en gammal ladugårdsbacke) samt en stor trädgård. Den används också för att dra en kärra full med jordsäckar, trädgårdsverktyg, blommor, vedkorgar mm. Har både uppsamlare och sidoutkast på klippdäcket.
Fördelen med XT2 före XT1 är att XT2 vänder på en 5öring, perfekt runt buskar och träd och att man kan backa med klippdäcket igång utan att motorn stannar. Sen har den blåtandsanslutning till mobilen där man kan se gångtimmar och serviceintervaller.
 
  • Gilla
John83G
  • Laddar…

Bästa svaret

Så, utseendet gör att du inte vill ha en Rider. Well I got news for you! Utseendet gör att det är en bra gräsklippare! Traktormodellerna är bara utseende mässigt lika en ”riktig” traktor. Vill du ha en gräsklippare eller trädgårdstraktor? Du måste tyvärr välja. XT1 och XT2 är billiga klena konstruktioner som i USA inte kostar mer än hälften av vad de kostar här. Bakaxel och ram är inte på något sett konstruerat för att klara av mer än gräsklippning, kanske ploga lite snö och dra en mycket lätt och liten vagn. Du kan göra exakt samma sak med en Rider. Om du vill ha en riktig trädgårdstraktor så måste du ha Freddes ekonomi för då är det John Deere x540 eller Cub Cadet XT3 som gäller. De är iofs lite klena de med så kanske John Deere X948 eller Simplicity Legacy XL är mer lämpliga. Dags att öppna plånboken!
Själv har jag valt en Husqvarna Rider som bara är åkklippare och en Simplicity Legacy som agerar trädgårdstraktor, båda köpta begagnade då jag tyvärr inte heller har Freddes ekonomi.

https://www.deere.se/sv_SE/products/equipment/riding_lawn_equipment/x500_series/x540/x540.page

https://www.bygghemma.se/tradgard-o...straktor/traktor-cub-cadet-xt3-qs137/p-726375

https://www.deere.se/sv/professione...eldrivna-trädgårdstraktorer/x900-serien/x940/

https://www.simplicitymfg.com/na/en...tors/legacy-xl-subcompact-garden-tractor.html
 
  • Gilla
John83G
  • Laddar…
Jag kör själv en MTD men det är ju samma chassin och delvis motorer som cub cadet, har visserligen en 22hk men jag plogar utan beskymmer en vägsträcka och grusplan som lutar. Klipper i kuperad trädgård utan beskymmer. Du bör ha snökedjor om ytan du ska ploga lutar minsta lilla.
 
Motorn är inte den svaga länken i trädgårdstraktorer, förr hade man 8 hästars motorer i traktorer som klarar av allt och mycket till av vad TS vill. Men de hade inte så bred klippbredd samt klippte sämre pga låg knivhastighet. Det är ram, transmission, styrning som är klent på dessa nya traktorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.