Hej,
Jag håller på att planera inför altanbygget i vår.
Jag har skissen klar, på hur den ska se ut.

Bor i ett mexitegelhus, och känner att jag inte vill skruva upp en bärlina i fasaden och tänker därför sätta plintar ca 80 cm ifrån huset. Första frågan är då om det är för långt ifrån? Djupet på altanen kommer bli 4,8. Så tänker mig 3 st plintar i djupled.

Den andra frågan bli om jag bara kan släppa ut skruvreglarna från bärlina, alltså från plinten som är placerad 80 cm från huset?
Eller sätter man en bärlina intill fasaden?

Jag kommer bygga med färdiga plintar samt 95x95 stolpar.

Jag har alternativet att fästa bärlina i grunden, men då stämmer inte den tänkta höjden samt att jag inte kan öppna garagefönstret...


Tacksam för svar
 
Det beror väldigt mycket på vad du tänkt dig för dimension på dina skrivreglar. Spontant kan jag tycka att 80cm låter lite väl mycket om man vill att altanen skall kännas stum, men det funkar kanske om du har grova skruvreglar.
 
  • Gilla
Glogs
  • Laddar…
Anledningen till att jag flyttar ut plintara 80 är pga djupet på altanen, då jag sätter de yttersta stolparna längst ut.

Hade väl tänkt skruv reglar som är 170 kanske...
 
Philipgote Philipgote skrev:
Anledningen till att jag flyttar ut plintara 80 är pga djupet på altanen, då jag sätter de yttersta stolparna längst ut.

Hade väl tänkt skruv reglar som är 170 kanske...
Jag förstår inte alls ditt argument?

Altanen är 4800mm djup. Sätter du första plintraden 800mm från husväggen så får du 2000mm mellan varje plintrad.

Det är betydligt bättre att sätta plintraden säg 200mm från husväggen och få 2300mm mellan varje plintrad. Med 170 reglar som spikreglar så kommer det bli stumt och bra ändå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.