Hej!

Vad är lättregel och vilka för-/nackdelar har denna typ av regel jämfört med vanlig regel?
 
Plus:
Lättjobbad, väger lite, kräver endast en plåtsax
Inga köldbryggor
Ljudsolerar även bakom regeln om man skruvar mot golv exempelvis - då baksidan har skumgummi.
Möglar inte...

Minus:
Dyr jämfört med virke
30-50 cm spill på varje regel
man skär sej hela j**la tiden då man alltid lägger ifrån sej handskarna,
isolering ej anpassad för bredden.
 
Tack!

Strålande svar.

Om man har hantverkare som gör arbetet så slipper man ju dessutom att skära sig...

Men om man har gips på insidan av dessa lättreglar, blir det då inte problem då man ska sätta upp saker? Jag menar, antingen så sätter man skruven i en gipsskiva och riskerar att saken faller ner eller så sätter man skruven i lättregeln vilket väl gör det lite svårt att få i skruven? Nu kanske jag framstår som väldigt obevandrad i allt vad gäller byggnation, men det är ok för det stämmer rätt så bra...
 
Det finns lättreglar som inte är i metall...

Men jag har inte jobbat med dem, så jag vet inte om de är bra eller dåliga.
 
IFK skrev:
Tack!

Strålande svar.

Om man har hantverkare som gör arbetet så slipper man ju dessutom att skära sig...

Men om man har gips på insidan av dessa lättreglar, blir det då inte problem då man ska sätta upp saker? Jag menar, antingen så sätter man skruven i en gipsskiva och riskerar att saken faller ner eller så sätter man skruven i lättregeln vilket väl gör det lite svårt att få i skruven? Nu kanske jag framstår som väldigt obevandrad i allt vad gäller byggnation, men det är ok för det stämmer rätt så bra...

Det man gör då är att strunta i gipsen och istället sätta upp något som heter fibergips.

www.xella.com

Om bara priset på denna skiva är rimligt så kommer jag använda detta istället för OSB+gips i våtrum och källare.

Denna skiva tål dessutom fukt betydligt bättre än gips (och OSB).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.