J Josth skrev:
Sätter man luftluftvärmepumpen ovanför entrédörren ger den bra med värme där och det behövs då inte elgolvvärme där. Jag skulle täta krypgrunden och installera en avfuktare som man ska göra i krypgrunder då det är en riskkonstruktion. Sedan gräva ur ett teknikutrymme där varmvattenberedaren kan stå. Sedan isolera det utrymmet på något enklare sätt med t.ex. skivor av frigolit som limmas ihop med special-lim för det.
Bra input! Tack för info! Detta tar jag def till mig. Tack.
 
Hej igen!! Vi har ändrat oss och går vidare med att bygga ut huset trots allt. Bifogar planlösning. Så, vad tycker ni att vi ska satsa på när det gäller uppvärmning? Det är nog ingen bra idé att lägga in vattenburengolvvärme då vi fortf kommer att ha rätt lågt i tak samt att vi drar ner värmen rätt ordentligt när vi inte är där.

Tacksam för svar :)
 
Jag bor i en före detta sommarstuga på 64 m². Den värms med luftvärmepump i vardagsrummet, golvvärme i badrummet och radiatorer som slås på vid behov. Men det behovet uppstår inte varje vinter. Din planlösning ser öppen nog ut för att det skall fungera med luftvärmepump. Komfortmässigt är direktel ibland att föredra framför luftvärmepump. Kostnadsmässigt är luftvärmepump för det mesta att föredra framför direktel.

Angående varmvattenberedare så sitter min i grunden. Huset står i sluttning så att det på ena sidan huset är lite mer höjd under bjälklaget. Där är det murat ett rum av lättbetong där varmvattenberedare och vattenpump sitter. Är utrymmet begränsat så finns det varmvattenberedare som är gjorda för att ligga ner. Men det kanske är opraktiskt att ha den där nere om det är trångt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.